اهمیت مددکاری اجتماعی در بحران

اهمیت مددکاری اجتماعی در بحران

نقش مددکاری در دارالاکرام و جایگاه آن در بحران

از تحلیل و جمع بندی 7955 گزارش مددکاری شعب دارالاکرام، نتایج قابل توجهی به دست آمده است که درخور تامل است:

1-  تلاش، همت و برنامه ریزی های به عمل آمده از سوی مدیران و مددکاران موسسه طی سال گذشته، اثرات خود را  بخوبی نمایان کرده است.

2- سامانه به مهربانی، با فراهم کردن امکان رکوردگیری مناسب از گزارشات، و ویرایش توسط مدیران شعب، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و موثرترین عامل نگاهداشت حامیان محسوب می شود، چرا که در آینده، این گزارشات به طور مستقیم برای حامیان ارسال می شود.

3- مددکاری نقطه عطف و حیات موسسه است. در حقیقت، مددکاری است که فلسفه بودن موسسه را معنا می کند.

4- ما موسسه تقسیم پول نیستیم.

5- ما موظف به گدایی از دیگران نیستیم تا پول به دست نیازمندان برسانیم. این زمانی روی می دهد که ما از مددکاری قوی برخوردار نباشیم.

6- اهدای بورسیه ماهانه بدون خدمات مددکاری، نظارت و رسیدگی، به منزله تشدید چرخه فقر و گرفتار کردن افراد تلقی می شود.

7- در سال 99 به موضوع مددکاری با جدیت بیشتری می پردازیم و کاستی های احتمالی را برطرف خواهیم کرد.

8- از آن جا که گزارش مددکاری و نه صرف مددکاری انجام شده، برای ارسال به حامی ضروری و ملاک قضاوت محسوب می شود، لذا ثبت گزارشات از اهمیت فراوانی برخوردار است.

9- ضروری است طبق زمان بندی مشخص نسبت به تهیه و انتشار منظم این گزارشات اقدامات لازم صورت گیرد. از این گزارشات می توان به عنوان دستمایه تبلیغات و برندینگ موسسه استفاده کرد.

10-  موسسه دارالاکرام  سپاسگزار مددکارانی است که داوطلبانه موسسه را یاری می رسانند و به اصل کرامت در منشور موسسه معنا می بخشند.برای کمک داوطلبانه و اطلاع از جزئیات روند کاری به مهربانی اینجا کلیک کنید.

 

اقدامات مددکاری اجتماعی شعبه شیراز در بحران کرونا

به عنوان نمونه،واحد مددکاری شعبه شیراز موسسه دارالاکرام توانسته است طی بحران کرونا و قرنطینه خانگی، گام های موثری جهت حمایت از دانش آموزان تحت پوشش و خانواده های شان بردارد.

مددکاری اجتماعی شیراز در بحران

این اقدامات عبارت اند از:

1. برقراری ارتباط تلفنی با دانش آموزان خانواده های شان به منظور اطلاع از وضعیت آنها، و همچنین ارائه آموزش های لازم جهت رعایت نکات و اصول بهداشتی، ضد عفونی کردن منزل، و تاکید بر در خانه ماندن .

2. برگزاری مسابقات نویسندگی درباره موضوع کرونا که با استقبال دانش آموزان مواجه شده است. بهترین دل نوشته ها جوایزی دریافت خواهند کرد.

3. برقراری ارتباط تلفنی، ارائه مشاوره و آرامش بخشیدن به خانواده هایی که در مواجهه با بحران کرونا دچار استرس شده اند.بهترین راه های کمک به نیازمندان در دوران کرونا را اینجا ببینید.

4. برقراری ارتباط تلفنی با دانش آموزان، طی تعطیلات نوروزی، جهت اطلاع از وضعیت آنها.

5.  اعلام شماره تماس کارکنان و برخی از مشاوران شعبه به خانواده های تحت پوشش تا در صورت بروز مشکل بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

6. ارسال مستمر پیام های بهداشتی برای گروه های دانش آموزی در فضای مجازی.

7. ارسال فایل های کتابخانه های مجازی و تاکید فراوان بر مطالعه دروس.

8. ارسال پیک های نوروزی، تاکید بر حل کردن تمرین های آن

9. معرفی کانال های تلگرامی ویژه مقاطع مختلف تحصیلی، و تشویق دانش آموزان به عضویت در کانال ها در صورت دسترسی به تلگرام.

10. ارسال فهرست برنامه های شبکه آموزش و تاکید بر تماشای مداوم برنامه ها .

11. ایجاد هماهنگی با مدرس ریاضی جهت راهنمایی و رفع مشکلات درسی دانش آموزان در گروه واتس آپ.

12. تحویل بسته های لوازم شوینده و بهداشتی(مایع دستشویی ، وایتکس ، و تعداد محدودی ماسک ) و بسته های گوشت  به 220 خانواده تحت پوشش با رعایت اصول و موازین بهداشتی. این روند در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت تا همه دانش آموزان این بسته ها را دریافت کنند.

13.  آموزش مستقیم به کودکان بازمانده از تحصیل درباره نحوه استفاده از مواد شوینده و ساختن مواد گندزدا، آموزش صحیح شستن دست ها، و هم چنین آموزش و فرهنگ سازی در زمینه نینداختن ماسک، دستکش و دستمال های مصرفی در معابر وخیابان ها، به منظور پیشگیری از آلودگی و انتقال بیماری به سایرین، و تاکید فراوان بر قرنطینه خانگی.

 

نوشته های مرتبط