مشکلات کمک مستقیم به نیازمندان

مشکلات کمک مستقیم به نیازمندان

دلایلی که می تواند کار خیر را به یک اشتباه تبدیل کند

مواجهه با شرایط سخت نیازمندان می تواند احساسات هر بیننده ای را جریحه دار کند و حتی گاهی می تواند باعث بروز واکنش های احساسی هیجانی، بدون تامل و غیر خردمندانه شود. این شرایط چه ساختگی باشد چه واقعی، باید مورد تامل بیشتر قرار بگیرد تا در صورت وارد عمل شدن، منجر به پشیمانی و نومیدی نشود.

کمک کردن و دستگیری از دیگران لذت بخش است و کمک کننده را از لحاظ روحی ارضا می کند.  در جامعه پویا، افراد جامعه از خدمات بهره مند می شوند اما چنانچه شکافی ایجاد شود، آن را با همدلی و مشارکت پر می کنند نه با ترحم و دلسوزی.

چرا نباید به طور مستقیم به افراد نیازمند کمک کرد؟

کمک مستقیم به نیازمندان

  • علی رغم نیت خیر ممکن است افراد خیّر تعریف درست و دقیقی از نیازمندی، فقر و نحوه حمایت صحیح حمایت از این افراد را نداشته باشند.
  • ممکن است حس ناخوشایندی از تحقیر و شرمساری به افراد نیازمند القا شود.
  •  علی رغم نیت خالصانه فرد نیکوکار، ممکن است حس نفرت و خشم در افراد نیازمند ایجاد شود. چرا که در مقایسه، او را غنی و برخوردار و خود را فقیر و محروم می بینند.
  • امکان تقلب و فریبکاری از سوی افراد سودجو و خلافکار وجود دارد.
  • ممکن است در افراد نیازمند ایجاد توقع کند طوری که خودشان حاضر به تلاش و فعالیت نباشند.
  • ممکن است کمک به این افراد ناشی از حس ترحم و دلسوزی و نه بر اساس همدلی و خیر خردمندانه باشد.
  • می تواند منجر به فرهنگ گداپروری شود و به تکرار چرخه فقر کمک کند.
  • در برخی موارد این عمل می تواند منجر به حس غرور و خودنمایی شود و اثر کار خیر را خنثی کند.
  • با توجه به عمق و گستردگی معضلات اجتماعی در میان افراد درگیر جامعه، لازم است عمل خیر ابعاد گسترده تری با تاثیر گذاری بلند مدت داشته باشد.

راه حل چیست؟

حال که کمک مستقیم به نیازمندان می تواند تبعات منفی در پی داشته باشد، بهترین راه، کمک و حمایت از طریق موسسات خیریه و نهادهای مردمی معتبر و شناخته شده ای است که می توانند بین نیکوکاران و نیازمندان رابطه ای منطقی و پایدار برقرار کنند. با توجه به محور فعالیت،  این موسسات در زمینه های مختلفی چون ارائه خدمات تحصیلی و آموزشی، بهداشتی و درمانی، روانشناسی و مددکاری، معیشتی، فرهنگی، اشتغال زایی و کارآفرینی و سایر خدمات ضروری فعالیت می کنند.

به عنوان مثال، موسسه خیریه دارالاکرام  موسسه ای غیرانتفاعی است که به دلیل اعتبار و حُسن شهرت، با همراهی نیکوکاران و سفیران سرشناس، طی 20 سال در عرصه حمایت از تحصیل دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر در سراسر کشور فعالیت نموده و در حال حاضر دارای 23 شعبه در کشور و حدود 7000 دانش آموز بورسیه شده است.

این موسسه علاوه بر اختصاص بورسیه تحصیلی به دانش آموزان واجد شرایط که توسط حامیان تامین منابع می شود، با کمک بانیان به ارائه خدمات پنج گانه به این دانش آموزان و خانواده های کم برخوردارشان می پردازد. خدمات بهداشتی و درمانی، معیشتی، روانشناسی و مددکاری، فرهنگی و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال زایی از جمله خدماتی است که در اختیار این خانواده ها قرار می گیرد.

شما نیکوکار متعهد و مسئول می توانید با مراجعه به سامانه آنلاین به مهربانی و هم چنین مراجعه حضوری از نحوه عملکرد این موسسه مطلع شده و به بررسی های لازم بپردازید و در این مسیر با ما همراه شوید.

شماره تماس جهت ارتباط با ما:
8999 8808 021 داخلی 110
واتس اپ: 09059057274

 

 

نوشته های مرتبط