آشنایی با بهترین بازی برای کودکان

بازی کودکان همانند سایر نیازهای کودکان، احتیاج به مراقبت و تأمل دارد. بازی هایی برای کودکان مناسب می باشد که ارزش فکری و در کنار آن رشد جسمانی مناسبی را داشته باشد و در کنار آن کودک به ویژگی شخصیتی خوبی دست یابد. بسیاری از کودکان بی بضاعت به دور از هر گونه بازی وارد دنیای کار می شوند که موجب عدم شکل گیری صحیح شخصیتی وی می شود. در این مقاله به ارزش بازی و معرفی بهترین بازی ها برای این قشر از جامعه پرداخته خواهد شد.

بازی در افزایش روحیه کودکان بی بضاعت

مانند سایر نیازهای کودکان مثل: نیاز به غذا خوردن، نیاز به آشامیدن و غیره، بازی کودکان نیز یکی از بخش های اساسی در برآورده کردن نیازهای کودکان می باشد. بهترین بازی برای اغلب کودکان به ویژه کودکان بی بضاعت، بازی هایی است که به موجب آن زمینه برای رشد ذهنی و بدست آوردن مهارت های خاص و اجتماعی برای کودکان فراهم می شود. بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که نوع بازی کودکان، می بایستی متناسب با رده سنی آنها باشد تا دچار مشکل شوند. بازی کودکان با پیچیدگی هایی که برای آنها دارد، همانند معلمی موجب آشنا شدن آنها با انواع مسئولیت های اجتماعی، اقتصادی و کسب مهارت های خاص زندگی می شود. علاوه بر آن نقشی که بازی کودکان در ارضای روح و جسم کودک دارد، غیر قابل انکار است و با برطرف کردن حس کنجکاوی آنها، منجر به ایمن ساختن روح و روان آنها خواهد شد.

ارزش بازی برای کودکان

بسیاری از کودکان بی بضاعت بدون انجام هیچ گونه بازی کودکانه ای بزرگ شده و وارد دنیای نوجوانی خود می شوند. اما آنچه حائز اهمیت است، اینکه بازی کودکان نه تنها اتلاف وقت نیست، بلکه وسیله ای در جهت رشد و تکامل کودکان می باشد. کودکان این تعالی و رشد را از هیچ طریق دیگری مگر انجام بازی های کودکانه به دست نخواهند آورد. چنانچه مایل به ارتقای رشد شخصیتی و انسانی کودکان خود هستید، بایستی زمینه را برای بازی کودکان فراهم کرده تا با برقراری بین کار و بازی کودکان، زمینه را برای ارتقای شخصیت والای انسانی او فراهم آورید.

 بهترین بازی برای کودکان

بهترین نوع بازی ها برای کودکان

بهترین بازی برای کودکان

بازی کودک از جمله بهترین فعالیت هایی می باشد که برای کودکان مفید و سودمند می باشد. در قسمت زیر به ذکر بهترین نوع بازی برای کودکان خواهیم پرداخت. بهترین بازی کودکان، بازی هایی می باشد که :

– ارزش جسمانی بالایی داشته باشد یعنی: بهترین بازی برای کودکان، بازی هایی می باشند که کودک به موجب آن فعالیت بدنی زیادی را متحمل شده و همزمان با آن، مهارتهایی را کسب نمایند که به موجب آن اعتماد به نفسشان بالا برود.

– ارزش اجتماعی بالایی داشته باشد: به صورتی که با انجام این نوع بازی کودکان تعاملات اجتماعی خود را بالا برده و با نحوه پذیرش افراد آشنا شوند. علاوه بر آن، این نوع بازی کودکان، منجر به یادگیری استفاده از مهارت های دیگران برای رفع نیازهای خود می باشد.

– ارزش اخلاقی بسیاری را با خود به همراه داشته باشد. و به موجب آن کودک همدلی و محبت به دیگران را بیاموزد.

– دارای ارزش آموزشی و تربیتی باشد و کودک با انجام این نوع بازی، همراه با آموزش به مفاهیم والای اخلاقی و شخصیتی دست یابد.

ویژگی های یک اسباب بازی مناسب

یکی از مهمترین قسمت بازی کودکان، استفاده صحیح از اسباب بازی ها می باشد. خیلی از والدین این تصور دارند که اسباب بازی فقط جنبه تفریحی برای بازی کودکان دارند، اما غافل از این نکته هستند که این اسباب بازی ها هستند که شخصیت کودکان را احاطه و شکل می دهند. در قسمت زیر به ذکر برخی از اسباب بازی های مناسب خواهیم پرداخت.

– یک اسباب بازی خوب در درجه اول باید متناسب با سن فرزند شما باشد و کودک به استفاده از این نوع اسباب بازی علاقه داشته باشد.

– یک اسباب بازی خوب بایستی زمینه رشد و فعالیت کودک را فراهم آورد و او را وادار به تلاش و جنگیدن نماید.

– یک اسباب بازی خوب و عالی باید دارای ویژگی های خاص و جذاب باشد و بتواند فرزند کودک شما را به خود جذب نموده و به نوعی باعث به حرکت وا داشتن او شود.

– ویژگی دیگری که یک اسباب بازی خود دارد، اینکه به موجب آن کودک مجبور به انجام فعالیت بدنی شود و در کنار آن مهارت های ذهنی او نیز تقویت شود.

– نکته حائز همیت دیگر استفاده از اسباب بازی های بی خطر و بی ضرر می باشد و نباید قطعات آن به راحتی از هم جدا شده و ریز باشد.

به مهربانی حامی کودکان مستعد تحصیل

نوشته های مرتبط