جشن نیکوکاری

جشن نیکوکاری

اینجا در دارالاکرام همواره جشن نیکوکاری برپاست

14 اسفندماه هر سال خبر از جشن می دهد؛ جشنی به وسعت دل های خیرینی که با فرارسیدن ایام پرمشغله پیش از نوروز، هموطنان کم برخوردار خویش را از یاد نبرده اند و با دستی پر از هدیه های نوروزی به سراغ کودکانی آمده اند که چشم به راه این هدایا هستند تا بتوانند طعم عید و عیدی را بچشند.

جشن نیکوکاری هر ساله پررونق و باشکوه با هدف ترویج فرهنگ کار خیر و نیکوکاری در سراسر کشور برگزار می شود و مورد استقبال و حمایت خیرینی قرار می گیرد که نسبت به مشکلات هموطنان شان بی تفاوت و بی توجه نیستند. جشن نیکوکاری تلنگری است بر پیکره انسانیت، که اگر هستند کسانی که در جامعه زندگی می کنند اما نه با جامعه و کنار آن، از خواب بیدار شوند و به پیرامون خود نظری بیندازند تا ببینند در اطراف شان چه می گذرد.

جشن نیکوکاری

در پیرامون ما کم نیستند مادرانی که با درآمد ناچیز کارگری و با تن و روحی رنجور، فرزندان خود را سرپرستی می کنند، یا کودکان دانش آموزی که از ترس کوچک شدن مدادشان، هربار که آن را می تراشند اشک می ریزند که مبادا دیگر والدین شان نتوانند برایشان مداد بخرند. اینان در آستانه ایام نوروزی بیش از پیش به تنهایی خویش پی می برند و بیش از پیش طعم کم برخورداری را می چشند.

اما آیا می توان تنها به نیکوکاری های موسمی بسنده کرد و تصور کرد با کمک به این مراسم به عنوان عضوی از این جامعه به وظیفه شهروندی خویش عمل کرده ایم و مسئولیت اجتماعی خویش را به جا آورده ایم و دیگر این وظایف از ما ساقط شده است؟

می توان آسوده و بی دغدغه شب ها در بستری راحت تا صبح خوابید و  رویای بهشت را دید در حالی که در همان شب ها کودکانی در اتاقک هایی سرد و نمور، بی امکانات خود را مچاله می کنند تا شاید خواب شان ببرد؟ می توان تا صبح در جایی امن و راحت خوابید در حالی که پدری از شدت درد و بیماری به خود می پیچد و پولی ندارد تا در بیمارستان بستری شود و تحت درمان و مداوا قرار گیرد؟

آیا می توان برای نیکوکاری میزان و زمان تعیین کرد؟ مقیاس سنجش نیکی و نیکوکاری چیست؟

آثار فردی و اجتماعی نیکوکاری بر هیچ کس پوشیده نیست. نخستین تاثیر نیکوکاری بر روح و روان فرد نیکوکار است و بر سلامت جسم و روح او می افزاید. جامعه نیز از این نیکوکاری بهره مند می شود و از بسیاری از آسیب های ناشی از کمبود و محرومیت اقتصادی، در امان می ماند. آمار جرم و جنایت، بزهکاری و فساد، ترک تحصیل و افسردگی و بیماری های روحی روانی به حداقل ممکن می رسد.

دادن عیدی به نیازمندان

نیکوکاری در جامعه در بلندمدت به توسعه پایدار نیز کمک می کند. این کار با کاهش فاصله طبقاتی و نابرابری های اجتماعی موثر می شود. کمک های مردمی و مشارکت آنها با سازمان های مردم نهاد، تاثیرات مثبت عمل خیرخواهانه را صدچندان می کند.

برای قلبی مهربان و نیک اندیش، هر روز و هر لحظه، زمانی است برای انجام کار نیک. همراهان و نیکوکارانی که با موسسه دارالاکرام مشارکت و همکاری داوطلبانه دارند بخوبی از معنا، عمق و میزان نیکوکرداری آگاه اند. حامیان، بانیان، همیاران،مددکاران، و جمله همراهان دارالاکرام بخوبی دانسته اند که در لحظه نیکی کردن به چه معناست.

همراهان دارالاکرام  داوطلبانه و مهربانانه برای تحقق بخشیدن به مسئولیت و تعهد اجتماعی خویش، همراهی با موسسه دارالاکرام و دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست را پذیرفتند تا باری از دوش این خانواده ها و جامعه بردارند؛ تا بتوانند در توسعه و پیشرفت علمی جوانان آینده کشور سهیم باشند؛ تا بتوانند از هموطنانی دستگیری کنند که چشم امید به آنها دوخته اند.

ما همگی می دانیم:

نیکوکاری حد و مرزی ندارد چرا که خداوند نیکی ها لایتناهی است.

نوشته های مرتبط