مقابله با کار کودکان

روز جهانی مقابله با کار کودکان

12 ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودک

World Day Against Child Labour

شعار سازمان بین المللی کار در سال 2020: با توجه به ویروس کووید 19، از کودکان در برابر کار بیش از هر زمان دیگر حمایت کنید

23 خرداد مطابق با 12 ژوئن روز مبارزه با کار کودکان نام گرفته است. این روز در سال 2020 بر بحران کار کودک تمرکز یافته است. ویروس کووید-19 و نتایج اقتصادی و شوک بازار کار ناشی از آن، تاثیر فراوانی بر زندگی افراد به ویژه کودکان داشته است. متاسفانه کودکان اولین قشر آسیب پذیر در این شرایط هستند. این بحران می تواند میلیون ها کودک آسیب پذیر را به کودک کار تبدیل کند. در حال حاضر، طبق تخمین های آماری، 152 میلیون کودک کار در جهان وجود دارد که 72 میلیون آنها در شرایط کاری خطرناک قرار دارند. این کودکان حتی در معرض خطر جدی تر شرایط  سخت تر کاری و طولانی تر شدن ساعت کار مواجه اند.

روز جهانی مبارزه با کودک کار

امسال این روز جهانی به عنوان کمپینی مجازی به اجرا در خواهد آمد. در روز 12 ژوئن با همکاری یونیسف و سازمان بین المللی کار، مقاله ای در زمینه تاثیر کرونا بر کار کودکان منتشر خواهد شد. رویکرد این مقاله بر مجاری اصلی است که از طریق آن این بیماری پیشرفت ریشه کنی کار کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

پیشنهاد : رفتار مناسب با کودکان کار

به طور تقریبی از هر 10 کودک در جهان، یک نفر کودک کار است. در حالی که تعداد کودکان کار از سال 2000، 94 درصد کاهش یافته است، میزان سرعت این نزول، در سال های اخیر به میزان دو سوم کاهش یافته است. بر اساس اهداف توسعه پایدار  سازمان ملل، تا سال 2025 کار کودک در هر شکل و فرمی خاتمه می یابد. اما سوال اینجاست که جامعه جهانی چگونه می تواند در جهت حذف و ریشه کن کردن کار کودک حرکت کند؟

چگونه از کودکان کار حمایت کنیم؟

تحقیقات نشان داده است که عامل فقر بیش و پیش از عوامل خانوادگی و اجتماعی، عامل ایجاد کودک کار است. شواهد نیز حاکی از آن است که خاستگاه کودکان کار، خانواده های نیازمند و کم برخورداری است که از استطاعت مالی لازم جهت معیشت فرزندان خود برخوردار نیستند لذا فرزندان پسر این خانواده ها به ناچار ترک تحصیل نموده و به کودکان کاری تبدیل می شوند که در معرض انواع آسیب های روحی و جسمی قرار می گیرند و در بلند مدت با روی آوردن به مواد مخدر و ارتکاب جرایم، امنیت جامعه را نیز به خطر می اندازند.  فرزندان دختر آنان نیز پس از ترک تحصیل اگر کودک کار نشوند، کودک همسری را تجربه  خواند کرد! لذا ضروری است با این پدیده شوم به طور اساسی و ریشه ای برخورد کرد و تنها به راهکارهای موقت و گذرا اکتفا ننمود.

مشکل کار برای کودکان

یکی از راهکارهای موثر می تواند پیشگیری پیش از وقوع باشد. از آن جا که این کودکان از مناطق دورافتاده و از خانواده های کم برخوردار جامعه هستند لذا ضروری است تا پیش از آن که این کودکان به دلیل فقر از تحصیل محروم شوند با مشارکت و همیاری موسسات و نهادهای مردمی به کمک این خانواده ها شتافه تا بتوانیم تا دیر نشده از این معضل پیشگیری کنیم.

موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام قریب به 20 سال به شناسایی و حمایت از کم برخوردارترین کودکان در سراسر کشور پرداخته است و تاکنون توانسته است گام های موثری در زمینه کاهش آمار کودکان کار و بازمانده از تحصیل بردارد. این فعالیت ها و حمایت ها به این کودکان فرصت دوباره ای بخشیده است تا رویاهای کودکانه شان را به حقیقت تبدیل کنند و هم چون سایر همسالان شان ادامه تحصیل داده یا مهارت بیاموزند تا بتوانند آینده روشنی را برای خویش رقم بزنند.

متاسفانه با توجه به رکود اقتصادی ناشی از تعطیلی مشاغل و قرنطینه خانگی، خانواده های کم برخوردار ایام طاقت فرسایی را سپری می کنند و بسیاری از کودکان فاقد سرپرست موثر، در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند. حال چنان چه شما نیز به ویژه در این شرایط سخت اقتصادی پساکرونا، دغدغه کودکان کم برخوردار سرزمین تان را دارید و برآنید تا در تغییر و بهبود اوضاع جامعه نقش موثری ایفا نمایید همین امروز با مراجعه به سامانه آنلاین به مهربانی و حمایت تحصیلی از دانش آموزان، به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنید تا هیچ یک از این کودکان به دلیل فقر از حق تحصیل محروم نشوند:

 

نوشته های مرتبط