روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

 روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

خواستن، توانستن است

شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 18 تیرماه را روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام نهاده است. این روز مصادف است با سالروز آسمانی شدن نویسنده متبحر و نامداری که توانست در دوره حیات پرثمر خویش  عنوان “پرتیراژترین نویسنده کودک و نوجوان” را از آنِ خود کند. با یکی از نخستین و معروف ترین آثار این نویسنده،  ” قصه های خوب برای بچه های خوب” ، نسلی کودکی کردند و بزرگ شدند.

مهدی آذریزدی از پیشتازان داستان نویسی کودک و نوجوان در کشور است و “پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران” لقب گرفته است. دریافت جایزه یونسکو و جایزه سلطنتی پیش از سال های انقلاب، و هم چنین سه اثر برگزیده سال از سوی شورای کتاب کودک، از جمله افتخارات این نویسنده فقید است.

قصه های خوب برای بچه های خوب

مهدی آذریزدی در سال 1300 در یزد چشم به جهان گشود. در سن 35 سالگی در کتابفروشی و چاپخانه آغاز به کار کرد و آشنایی وی با اهالی شعر و ادب زمینه ساز ورودش به عرصه نویسندگی شد. وی با مطالعه آثار نویسندگان بزرگ آن دوره به فکر داستان نویسی به زبان ساده برای کودکان افتاد و این گونه بود که دوره های هشت جلدی “قصه های خوب برای بچه های خوب” شامل قصه های کلیله و دمنه، مرزبان نامه، مثنوی معنوی، گلستان سعدی، قصه های شیخ عطار و سایر قصه ها شکل گرفت. وی  در 18 تیرماه 1388، در سن 88 سالگی در تهران چشم از جهان فرو بست و در زادگاه اش به خاک سپرده شد.

این مهم را نمی توان از نظر دور داشت که علاوه بر آثار به جای مانده از این نویسنده شهیر که هم چنان برای کوکان و نوجوانان، آموزنده و ارزشمند است، زندگینامه وی نیز  بسیار می تواند آموزنده و تاثیرگذار باشد.

مهدی آذریزدی در یزد در خانواده ای کم برخوردار متولد شد. وی سواد را به شکل مرسوم و متعارف نیاموخت بلکه با تلاش مستمر و بی وقفه و عشق و علاقه وافری که به کتاب خواندن داشت، آموخت. وی تا قبل از 35 سالگی، با کارگری و بنایی روزگار می گذراند. زندگی مرحوم مهدی آذریزدی می تواند بهترین مشوق برای کودکان و نوجوانانی باشد که از حداقل امکانات برخوردارند.

 

مهدی آذریزدی از پیشتازان داستان نویسی کودک و نوجوان

مهدی آذریزدی به عنوان مصداق عینی ” خواستن، توانستن است”، می تواند برای آن دسته از کودکان و نوجوانان عزیز کشورمان که به دلیل فقدان سرپرست موثر، از امکانات اندک و محدودی برخوردارند، قهرمان ملی تلقی شود تا بتوانند از او در سعی و تلاش بی وقفه و باانگیزه برای تحقق اهداف شان، درس بیاموزند و بدانند اگرچه امکانات و موقعیت های اجتماعی و خانوادگی در کسب موفقیت عامل مهمی تلقی می شود اما عامل تعیین کننده ای در پیشروی یا پسروی فرد محسوب نمی شود. به بیان دیگر، تلاش و انگیزه درونی فرد است که او را به سوی موفقیت سوق می دهد.

 

 

حمایت از شما، اراده و تلاش بی وقفه از دانش آموزان ما:

bemehrbani.com

لیست دانش آموزان فاقد سرپرست و مستعد تحصیل را اینجا ببینید.  bemehrbani.com/album

نوشته های مرتبط