زن سرپرست خانوار

زنان سرپرست خانوار

زنان سرپرست خانوار چه کسانی هستند

زنان سرپرست خانوار زنانی گفته می‌شود كه به دلايل مختلف مانند فوت همسر، متاركه، طلاق، مریضی و از کارافتادگی همسر و غیره مجبور شده‌اند تمام مسئولیت‌های خانه را بر عهده بگیرند. آن‌ها علاوه بر ایفای نقش مادر، مجبور به کار و کسب درآمد نیز هستند. آن‌ها مجبورند علاوه بر تربیت فرزندان و انجام کارهای خانه، برای تامین مایحتاج خانه نیز کار کنند.

مشکلات زنان سرپرست خانوار در زندگی

مشکلات مختلفی از جمله:

  1. مشکلات اقتصادی
  2. و نگرش‎‌های منفی نسبت به زنان سرپرست خانوار در جامعه گریبان‌گیر این زنان است و شرایط زندگی را برایشان دشوار می‌کند.
  3. این زنان علاوه بر مشکلات اقتصادی که دارند از کمبود عاطفی و مشکلات عاطفی نیز برخوردارند. شرایط سخت زندگی از لحاظ مالی و عاطفی منجر به افسردگی و دلسرد شدن این زنان سرپرست خانوار از زندگی می‌شود.

مشکلات زنان سرپرست خانوار

ویژگی اکثر خانواده های با این آسیب

مادران : در اين خانواده ها مادران از سطح سواد پایین، مهارت و سرمايه نامناسب برخوردارند.

فرزندان : فرزندان آنها به عنوان يكی از آسيب پذير ترين قشر های جامعه هستند كه بقا و رشد آن‌ها مورد تهديد جدی قرار می‌گیرد. کودکان این خانواده‌ها ممکن است به انواع ناهنجاری‌های جامعه مبتلا شوند و از داشتن طبیعی‌ترین حقوق خود در جامعه مانند حق تحصیل، حق مسکن و از همه مهم‌تر حق کودکی کردن محروم شوند.

 

تاثیرات ادامه این مشکلات در آینده این خانواده و جامعه

آینده‌ی این کودکان بسیار در معرض خطر قرار دارد. این مشکلات اقتصادی و عاطفی ممکن است آن‎‌ها را به راه‌های اشتباهی بکشاند. مثلا دختران این خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به ازدواج زودهنگام و نامناسب شوند. همچنین ممکن است به سمت خلاف کشیده شوند. این قشر از جامعه از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین افراد هستند و بررسی مشکلات و رسیدگی به آن‌ها از ضروریات است.

تامین هزینه‌های بالای زندگی مانند اجاره خانه، خورد و خوراک، هزینه‌ی تحصیل فرزندان و غیره از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های این زنان سرپرست خانوار است. به طوری که امید و نگرش آن‌ها به آینده خوب فرزندانشان را تحت تاثیر قرار داده است. برخی از این زنان با ارثی که از همسرانشان به آن‌ها رسیده و حقوق آن‌ها می‌توانند تا حدی از پس این مشکلات برآیند و یا درآمد مناسبی در ماه دارند. اما اکثریت این زنان سرپرست خانوار نه از شغل مناسبی برخوردارند و نه ارثی به آن‌ها رسیده است.

زنان سرپرست خانوار با مشكلات و موانع بسیاری در زندگی روبرو هستند كه در كنار مشكلات شهرهای بزرگ، آسیب‌های جبران ناپذیری را بر آن‌ها و جامعه وارد می‌کند. سازمان‌ها و نهادهایی که خدمات اجتماعی ارائه می‌دهند لازم است به بررسی این مشکلات و ارائه راه‌حل‌های موثر برای آن‌ها بپردازند.

نهادها باید به تمام آسیب‌هایی که متوجه این قشر از جامعه است توجه کنند و به حمایت از آن‌ها بپردازند. متاسفانه جامعه‌ ما به زنانی که به دلایل مختلف مانند ترک همسر، طلاق، فوت همسر و غیره مجبور به کار شده‌اند و سرپرست خانواده شده‌اند نگرش غلطی دارد. این نگرش منجر به افسردگی و ناامیدی زنان از زندگی و همچنین افزایش مشکلات مالی و روانی خانواده‌های آن‌ها می‌شود.

در جامعه ما تبعیض جنسیتی و نگرش اقشاری از جامعه نسبت به زنان سرپرست خانوار، باعث شده است این زنان از حقوق کمتری برخوردار شوند. همچنین به دلیل وظایف مادری و تربیت فرزند و حفظ کانون خانواده که بر عهده آن‌هاست، مجبور هستند مدت زمان کمتری را صرف کار و کسب درآمد کنند و در کنار آن به وظایف مادری خود نیز بپردازند. پاره وقت کار کردن این زنان باعث می‌شود درآمد کمتری داشته باشند و با مشکلات اقتصادی زیادی درگیر شوند.

با افزایش هزینه‌های زندگی مانند مسکن و مواد غذایی، این زنان روز به روز با موانع بیشتری برای امرار معاش روبرو می‌شوند.

وظیفه جامعه در قبال این خانواده ها

دولت وظیفه دارد به مشکلات این زنان سرپرست خانوار توجه کند و با فراهم کردن شرایطی به آن‌ها کمک کند. تامین اجتماعی باید این خانواده‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد و با پرداخت مستمری ماهیانه به آن‌ها، از مشکلات اقتصادی و فشارهای روانی وارده بر این خانواده‌ها کم کنند.

زن سرپرست خانه

کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مربوط به زنان، اولویت ساخت مسکن را به خانواده‌های زنان سرپرست خانوار اختصاص داده‌اند تا دغدغه این افراد نسبت به سایر مشکلاتی که در زندگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کمتر شود. با این کار بعضی از مشکلات زنان سرپرست خانوار کم می‌شود و به آن‌ها فرصت لذت از زندگی را می‌دهد.

تامین مسکن از نیازهای اولیه هر انسانی است. تامین مسکن، مهمترین دغدغه‌ی زنان سرپرست خانوار است زیرا بیش از نیمی از هزینه زندگی را تأمین مسکن اجاره‌ای تشکیل می‌دهد و اگر سازمان‌های مربوطه این دغدغه را حل کنند آسیب کمتری از جنبه مسائل اقتصادی متوجه زنان سرپرست خانوار می‌شود.

سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی برای کمک به این خانواده‌ها برنامه‌های خاصی را انجام می‌دهد. با معرفی زنان سرپرست خانوار و نیازمندی که در اطراف خود می‌شناسید، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. پس از معرفی زنان سرپرست خانوار نیازمند، سازمان بهزیستی پس از تحقیق و اطمینان از شرایط زندگی آن‌ها، این خانواده‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و به صورت ماهیانه به آن‌ها کمک می‌کند.

نوشته های مرتبط