شرایط زکات و خمس در قرآن

در این مقاله قصد داریم پیرامون شرایط زکات و خمس در قرآن صحبت کنیم. همانطور که می دانیم زکات یک دهم مال و خمس یک پنجم مال است. در یک جامعه اسلامی با پرداخت زکات دیگر هیچ فقیری وجود نخواهد داشت. خداوند متعال شرایط سختی را برای بنده اش قرار نداده است. خیلی از ماها همیشه قصد داریم فقر از جامعه مان برای همیشه دور بشود. هر زمان که پیرامون فقر با اشخاص مختلف صحبت می کنیم بهانه های متعددی می آورند: “سهم دولت چه می شود”، ” خدا باید به فقیر کمک کند”، “زکات بدهم خانواده ام در می ماند”، “با زکات و خمس مشکل حل نمی شود” ، “باید فرهنگ سازی درست و اساسی از ریشه صورت بگیرد” و چه ها و چه ها اتفاق بیفتد که فقر از جامعه ریشه کن شود. در واقع این افراد جز یأس و ناامیدی چیزی را گسترش نمی دهند. خداوند متعال با شرایطی بسیار ساده و آسان راه حل ریشه کن سازی فقر را بازگو می کند. با ما همراه باشید تا بیشتر پیرامون شرایط زکات و خمس صحبت کنیم.

شرایط زکات و خمس

ما در این مقاله سعی داریم ابتدا به بحث خمس بپردازیم و سپس به بحث زکات می پردازیم.

خمس

خمس به هفت چیز تعلق می گیرد:

۱- منفعت حاصل از تجارت و مالی که از مخارج سالیه عیال اضافه بیاید.

۲- گنجی که در زمینی یافت شود.

۳- طلا و جواهراتی که در کف دریا یافت شود.

۴- معدن طلا، معدن مس، معدن زغال سنگ و… که از آن محصولات طلا، مس، زغال سنگ و… حاصل شود.

۵- مال حلالی که با حرام ترکیب شده و تشخیص آن دشوار باشد. خمس مال را می توان به فقیه واجد شرایط داد.

۶- غنیمت از جنگ هایی که با اجازه ی امام با کفار جنگیده شود و یک پنجم غنیمت حاصله را به امام و فقیه می دهیم.

۷- زمینی که از کافر خریده شود.

زکات

در مورد زکات می توان گفت که بر نه چیز واجب می شود:

گندم، جو، خرما، طلا، نقره، کشمش، شتر، گاو، گوسفند و مورد دهم بنا بر احتیاط واجب مال التجاره است.

زکات نیز تحت شرایط خاصی تعلق می گیرد که ما در این مقاله قصد داریم شرایط زکات مال التجاره که به آن مبتلا هستیم را شرح دهیم:

مال تجارت مالی است که با عقد معاوضه مالک می شود و مبلغ آن یک چهلم است.

۱- مالک باید بالغ و عاقل باشد.

۲-زکات مال تجارت در صورتی تعلق می گیرد که یک سال از منفعت مال التجاره بودن آن بگذرد.

۳-مال به اندازه پانزده مثقال طلای مسکوک یا پانزده مثقال نقره مسکوک قیمت داشته باشد.

۴- قصد منفعت بردن در تمام سال را داشته باشد اگر میان سال قصدش عوض شد واجب نیست.

تاثیر پرداخت زکات و خمس در زندگی

بسیاری از افرادی که زکات و خمس پرداخت می کنند دچار شبهاتی در ذهن خود می شوند و عباراتی مانند: “اگر این مقدار پول را نمی دادم می توانستم فلان کار را انجام دهم”، “حالا آیا واقعا به دست نیازمند می رسد؟”، “پس سهم دولت چه می شود؟” را بیان می کنند. بهتر است بگوییم این افکار در علم روانشناسی وسواس فکری نام دارند. اگر به این افکار توجه بشود در مواقع حادتر این افکار در هنگام انجام هر عملی در ذهن جاری می شوند و در علم روانشناسی راه حل های متعددی برای آن وجود دارد. جدای از علم روانشناسی در سوره ناس آیات “من شر وسواس الخناس، الذی یوسوس فی صدور الناس” برای رهایی از وسوسه های نفس و هر آنچه که در قلب مردم وسوسه ایجاد می کند است. در وهله اول این افکار وسوسه هایی از جانب شیطان است و باید محکم تر به کار خیر خود بپردازید.

اما برسیم به تاثیر پرداخت زکات و خمس در زندگی! پرداخت زکات و خمس در زندگی نه تنها باعث فقر نمی شود بلکه باعث فراوانی روزی، برکت و افزایش رونق کار می شود. خداوند در قران می فرماید: “والله یعدکم مغفره منه و فضلا” و خدا وعده مغفرت و گشایش می دهد و وعده خدا حق و حقیقت است. پس شکی در افزایش نعمت و روزی با پرداخت زکات و خمس نیست.

خیلی متشکریم که در این مقاله از شرایط زکات و خمس همراه ما بودید. چنانچه سوالی در مورد خمس و زکات دارید می توانید از طریق راه های ارتباطی با ما در میان بگذارید. همچنین اگر تجربه زیبایی از کمک به خانواده های نیازمند دارید می توانید از طریق درج کامنت با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشته های مرتبط