موسسات خیریه کودکان در ایران

موسسات خیریه کودکان در ایران

لیست تعدادی از موسسات خیریه فعال در حوزه کودک

پیش از هر کلامی، باید متذکر شویم این یادداشت تنها جهت اطلاع رسانی تهیه و گردآوری شده است و خوانندگان عزیز می توانند در صورت لزوم به آدرس سایت هر موسسه مراجعه و به مطالعه و بررسی کامل و دقیق بپردازند.

1. انجمن حمایت از حقوق کودکان

جهانی عاری از تبعیض و خشونت علیه کودکان

انجمن حمایت از حقوق کودکان

انجمن حمایت از حقوق کودکان، سازمانی مردم نهاد، غیرانتفاعی و مستقل است که در سال 1373 با مشارکت جمعی از فعالان حقوق کودک تاسیس شده است. این انجمن با 27 سال سابقه فعالیت در عرصه حقوق کودک، از قدیمی ترین نهادهای مردمی فعال در حوزه کودک محسوب می شود. ماموریت اصلی این نهاد، حمایت از حقوق کودکان، و تبلیغ و ترویج پیمان نامه جهانی حقوق کودک است.

متخصصان در این انجمن معتقدند که با فعالیت های داوطلبانه گروهی می توان به آرمان بهبود وضعیت زندگی کودکان دست یافت. این نهاد مردمی، به طور خاص در زمینه تحصیل کودکان فارغ از هرگونه تبعیض فعالیت می کند .از دیگر فعالیت های این انجمن می توان آموزش، اطلاع رسانی، مراقبت های بهداشتی و اجتماعی، مشاوره خانواده، و یاری رسانی به کودکانی را که در اثر بلایای طبیعی، اجتماعی و شرایط دشوار زندگی دچار آسیب شده اند، نام برد.

https://www.irsprc.org

2. بنیاد کودک

هیچ دانش آموز با استعدادی به دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل باز نمانَد

بنیاد کودک

آغاز فعالیت این موسسه در ایران و آمریکا به سال 1373 باز می گردد که در ایران با نام “موسسه خیریه بنیاد کودک” و در آمریکا با نام “بنیاد کودک” شناخته شده است. این موسسه در سال 1378 ثبت رسمی شده است.

بنیاد کودک، موسسه ای غیرانتفاعی، مردم نهاد، غیرسیاسی، فرامذهبی و فراملی است که رویکردی انسان دوستانه دارد. حوزه فعالیت آن به بسیاری از استان ها گسترش یافته و دارای نمایندگی های متعدد است.

بنیاد کودک، علاوه بر فعالیت در داخل کشور، دارای چندین دفتر برون مرزی در چند کشور مختلف است. این موسسه خیریه تاکنون بیش از 20 هزار دانش آموز با استعداد و خانواده های شان را در سراسر کشور مورد حمایت قرار داده و در حال حاضر بیش از 10 هزار دانش آموز بورسیه شده دارد.  این موسسه با طراحی نرم افزار وندا، بانک اطلاعاتی گسترده ای از دانش آموزان، همیاران و …. فراهم کرده است.

بنیاد کودک از اعضای شبکه نیکوکاری ملی است و موفق به معافیت مالیاتی در قالب هزینه های قابل قبول مالیاتی همیاران خود شده است.

https://www.childf.com

3. موسسه خیریه کودکان فرشته اند

خیریه کودکان فرشته اند

موسسه خیریه کودکان فرشته اند یک نهاد مردمی و غیرانتفاعی است که سال 1388 به طور رسمی آغاز به کار کرده است. فعالیت های این موسسه در ابتدا با  حمایت و تامین هزینه های درمان کودکان زیر 16 سال و مبتلا به بیماری های خاص آغاز شد اما با گذشت زمان این فعالیت ها در عرصه هایی چون مددکاری، فرهنگی، کارآفرینی، مستندسازی، مشارکت های مردمی، بازارچه و پویش در مناطق محروم گسترش یافته است.

این موسسه از سال 93 به فعالیت در مناطق محروم کشور به ویژه سیستان و بلوچستان پرداخته و در بلایای طبیعی با اقدامات داوطلبانه نیکوکاران به هموطنان آسیب دیده کمک می نماید.

https://koodakancharity.ir

4. موسسه حمایت از کودکان بی پناه کمک

موسسه خیریه کودکان کمک

این موسسه غیر انتفاعی و مردم نهاد است که با مشارکت داوطلبانه افراد جهت حمایت همه جانبه از حقوق کودکان محروم زیر 18 سال فعالیت می کند. این موسسه خیریه، اهداف خاصی را دنبال می نماید:

  • حمایت روحی و مشاوره ای از کودکان بی پناه جهت حفظ حقوق و کرامت آنان
  • ارائه کمک به کودکان نیازمند و فاقد سرپرست
  • شناسایی و پیگیری موانع اجتماعی، فرهنگی و عرفی در زمینه حقوق کودکان
  • تلاش جهت شناسایی و ممانعت از کار اجباری یا بدون دستمزد کودکان
  • ارائه مشاوره روان شناسی و تربیتی، و آموزش والدین کودکان بی پناه با هدف آشنا ساختن آنها با پیامدهای ناگوار تنبیه و تحقیر و بدرفتاری با فرزندان
  • گفت و گوی همدلانه و همفکری با نوجوانان و کودکان کار، خیابانی، بزهکار و معتاد
  • تلاش جهت توانمندسازی کودکان مستعد بازتوانی از جمله نیازمندان، معلولان، آسیب دیدگان اجتماعی و حوادث غیرمترقبه
  • تامین نیازهای اولیه و اساسی شامل خوراک، پوشاک و بهداشت برای کودکان نیازمند و خانواده های شان
  • گسترش برنامه های اشتغال زایی و خود اشتغالی
  • تغییر رویکرد از حمایتی مطلق به بیمه ای

http://komakcharity.com/

5. موسسه خیریه بین المللی زنجیره امید

موسسه خیریه زنجیره امید

موسسه خیریه زنجیره امید از سال 1386 آغاز به کار کرده است و خدمات درمانی قلب، ارتوپدی و ترمیمی را به کودکان نیازمند زیر 18 سال با هزینه های اندک ارائه می نماید. یکی از ویژگی های شاخص این موسسه، کاهش چشمگیر هزینه های درمان با بالاترین سطح استاندارد کیفی است.

کارکرد زنجیره امید تنها به خدمات درمانی منحصر نمی شود و با برگزاری دوره های آموزشی با همکاری متخصصان مجرب، در پی ارتقای کیفیت درمان تلاش می کند و با تیم های فوق تخصصی پزشکان داخلی و خارجی تعامل درمانی، علمی و آموزشی دارد. هم چنین این موسسه به منظور ارتقای سطح کیفی رشته های فوق تخصصی کودکان در رشته های فوق الذکر، در زمینه اعزام پزشکان داوطلب به مراکز درمانی و دانشگاهی خارج از کشور نیز فعالیت می کند.

http://zanjirehomid.com/fa/Home/Index

6. موسسه خیریه نیکوکاران شریف

حامی زنان و کودکان بد سرپرست

موسسه خیریه نیکوکاران شریف

موسسه خیریه نیکوکاران شریف، نهادی مردمی، غیر سیاسی و غیرانتفاعی است که با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی، در زمینه توانمندسازی و حمایت از خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست فعالیت می کند.

این نهاد مردمی ضمن پوشش نیازهای اولیه این خانوارها، جهت برخورداری از یک زندگی هدفمند و خودساخته، مددجویان خود را حمایت می کند.

بخشی از خدمات متنوع این موسسه عبارت اند از:

  • ارائه خدمات درمانی به کودکان
  • برگزاری کارگاه های آموزشی کسب مهارت های تخصصی
  • ارائه خدمات مشاوره فردی و گروهی
  • توانمند سازی مددجویان جهت استقلال مالی و اشتغال مددجویان
  • برگزاری کلاس های کامپیوتر و برنامه نویسی، هنرهای تجسمی، زبان انگلیسی و…
  • برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی و برپایی جشن های ملی و مذهبی
  • پرداخت مستمری ماهانه به خانواده های نیازمند تحت پوشش
  • تامین ارزاق ضروری مورد نیاز خانوارها
  • تهیه جهیزیه و سیسمونی
  • تهیه لوازم تحریر برای مددجویان
  • تامین لوازم اولیه و ضروری منزل
  • کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
  •  اطعام نیازمندان

https://sharifngo.com

7. سامانه آنلاین کمک به تحصیل کودکان به مهربانی

تحصیل حق همه کودکان است

موسسه به مهربانی برای تحصیل کودکان

سامانه ای پیشرفته و مجهز دارای شفافیت کامل مالی است که تحت مدیریت موسسه خیریه غیرانتفاعی دارالاکرام  به صورت آنلاین فعالیت می کند. خیریه دارالاکرام با سابقه ای 20 ساله از تحصیل دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر در سراسر کشور حمایت می نماید.

سامانه آنلاین به مهربانی با ایجاد امکان معرفی دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر، و مشارکت داوطلبانه افراد به عنوان همیار، بانی، مددکار و حامی  راه اندازی شده است. خدمات این سامانه فارغ از محدودیت های جغرافیایی و زمانی و با کاربردی آسان و سهل الوصول در اختیار هموطنان نیکوکار در سراسر جهان قرار دارد.

موسسه خیریه دارالاکرام پس از بررسی های لازم و شناسایی دانش آموزان واجد شرایط، اقدام به عقد قرارداد بورسیه با آنها نموده و هم زمان خدمات متعدد پزشکی و بهداشتی، آموزشی، مددکاری و مشاوره، فرهنگی، اشتغال زایی، و  معیشتی به آنها و خانواده های شان ارائه می نماید.

https://bemehrbani.com

نوشته های مرتبط