ذهن کودک

پیدا کردن استعداد کودک

با توجه به تاثیر زیادی که رفتار بزرگترها بر روی خلق و خوی کودکان دارد طبیعتا توجه به استعدادهای آنها و پیدا کردن استعداد کودک بسیار مهم می باشد. با توجه به اینکه کودکان استعدادهای متفاوتی در زمینه های مختلف دارند، بهتر است پدر و مادرها از راه های مختلف اقدام به شناسایی این استعدادها کنند و در مرحله بعد سعی کنند این استعدادها را پرورش دهند.

اهمیت پیدا کردن استعداد کودک

تمامی انسان ها در ابتدای خلقت خود با استعدادهای مختلف و منحصر به فردی متولد می شوند که در طول زندگی و با گذر عمر به طور حتم می ‌توان این استعدادها را پیدا کرد. حال با وجود اینکه پدر و مادرها نزدیکترین افراد به کودکان هستند به طور حتم می توانند بهترین گزینه برای پیدا کردن استعداد کودک باشند. دقت داشته باشید اگر به درستی نتوان این استعدادها را پیدا کرد و کودک را خلاف آنچه دوست دارد تشویق نمود، طبیعتا در آینده کودکتان با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و موفقیت در کاری که با استعداد و علایق او سنخیت ندارد سخت خواهد بود و چه بسا در بعضی موارد این موفقیت کسب نخواهد شد. با این حال لازم است قبل از اینکه فرزند خود را وادار به انتخاب رشته و مهارت خاصی در زندگی کنید، ابتدا سعی در پیدا کردن استعدادهای او نمایید و سپس با توجه به علایقی که دارد او را راهنمایی نمایید تا مسیر درستی برای زندگی خود انتخاب کند.

آسان ترین راه ها برای پیدا کردن استعداد کودک

با توجه به آنچه در مورد اهمیت پیدا کردن استعداد کودک، وجود دارد به طور حتم لازم است تمامی پدر و مادرها در سن خاصی اقدام به پیدا کردن این استعدادها نمایند تا بتوانند زندگی فرزند خود را در راهی درست هدایت کنند. در این بین یکی از آسان ترین راه ها برای پیدا کردن این استعدادها، توجه به علایق و فعالیت ها و حرکاتی است که فرزند شما بیشتر انجام می دهد. دقت داشته باشید بعضی از کودکان به صورت ذاتی استعدادهای خود را نمایان می کنند اما بعضی دیگر این استعدادها را پنهان می کنند که لازم است شما آنها را بشناسید. به طور کلی دقت داشته باشید استعداد، ذوق و توانمندی خاصی است که در کودک شما نهفته است و طبیعتا این کار توسط پدر و مادر راحت تر صورت می گیرد تا مربی و مشاور، زیرا کودک بیشتر ساعات روز را با والدین خود سپری می‌کند؛ با این حال شما می توانید با توجه به حرکات فرزند خود نیز دریابید که دوست دارد در زمینه ورزشی، هنری و یا هر زمینه‌ای دیگری فعالیت کند.

راه های پرورش استعداد کودک

مرحله بعد از این که اقدام به پیدا کردن استعداد کودک نمودید، لازم است به فکر راه هایی برای پرورش این استعدادها نهفته و آشکار باشید‌. در اینجا طبیعتا یکی از مهمترین راه ها برای پرورش این استعدادها حق انتخاب دادن به کودک می باشد به صورتی که لازم است کودک شما خودش راه و مسیر زندگی اش را پیدا کند و البته در اینجا شما نباید از هیچ کمکی دریغ نمایید. پس از اینکه فرزند شما انتخاب خود را کرد و مسیری را انتخاب نمود شما باید به فکر راه هایی برای پرورش این استعدادها باشید؛ مثلا اگر او در زمینه موسیقی و یا ورزش و یا هر هنر دیگری استعداد داشت، باید اقدام به ثبت نام کودک در کلاس های مربوطه کنید و راه را برای پیشرفت او هموار نمایید. اهمیت دادن شما به علایق و توانایی های کودک می‌تواند جزو مهمترین موارد در پیشرفت وی باشد به گونه‌ای که اگر شما به این توانایی‌ ها بی توجه باشید طبیعتا بعد از چند وقت فرزند شما نیز استعدادهای خود را به فراموشی می سپارد و دیگر به دنبال ادامه آنها نخواهد بود.

نکات مهم در پیدا کردن استعداد کودک

همانطور که گفته شد کودکان دارای استعدادها و توانایی های مختلفی هستند که به هیچ عنوان شما نباید آنها را مجبور به انجام آنچه مد نظر شما است کنید، زیرا در این صورت مطمئن باشید موفقیتی که شما انتظارش را دارید نصیب فرزند شما نخواهد شد. بهتر است به کودکتان حس اعتماد بدهید تا او توانایی های خود را باور کند و بتواند به موفقیت دست پیدا نماید؛ در اینجا پدر و مادرها همچنین وظیفه دارند که پس از شناسایی این استعدادها برای فرزند خود هدفی را انتخاب کنند و با برنامه ریزی کودک را وادار به رسیدن به این پیشرفت ها کنند. یکی از کارهایی که می‌توانید در مقابل پیشرفت‌ ها و موفقیت‌ های کودک انجام دهید تشویق کردن و جایزه دادن به او می باشد زیرا با این کار تاثیر بسیار زیادی بر رشد این موفقیت‌ ها خواهید گذاشت.

نوشته های مرتبط