روز جهانی آموزش

نیاز کودکان به آموزش

توجه به اهمیت نیاز کودکان به آموزش به بهانه روز جهانی آموزش

24 ژانویه مطابق با 4 بهمن “روز جهانی آموزش”،  نام گرفته است. این روز با تاکید بر اهمیت آموزش در گسترش صلح و سعادت جهانی، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است. تصویب و نامگذاری این روز، بر نقش آموزش به عنوان عامل کلیدی در ایجاد توسعه پایدار صحه می گذارد.

یونسکو در روز 24 ژانویه 2020، به مناسبت روز جهانی آموزش، با انتخاب شعار “آموزش برای مردم، سیاره زمین، ثروت و صلح”، کشورهای مشارکت کننده در سراسر جهان را به بزرگداشت این روز فراخواند.
اهمیت آموزش به کودکان

روز جهانی آموزش با تاکید دوباره بر محوریت نقش آموزش در امر توسعه پایدار، از آموزش به عنوان حقی اساسی برای عموم یاد می کند. آموزش فراگیر، با کیفیتی برابر و یادگیری مادام العمر برای همگان، برای تسریع روند پیشرفت اهداف توسعه پایدار، امری ضروری محسوب می شود.

سازمان ملل متحد، پیشروی در آموزش را در دستور کار سال 2020 خویش قرار داده و یونسکو نیز در آن سال با پرداختن ویژه به آموزش همراه با شرکای جهانی توسعه یافته خود، روز جهانی آموزش را با تمرکز بر راه های بی شماری که آموزش می تواند به توانمندی مردم، محافظت سیاره زمین، سعادت و ثروت همگانی، و تسریع صلح کمک نماید، جشن خواهند گرفت.

نیاز کودکان به آموزش

تاثیر آموزش و یادگیری در زندگی و توسعه فردی

1. آموزش قلب توسعه فردی و اجتماعی است و طبق ماموریت خود به عموم مردم کمک می کند تا هوش خود را به طور کامل توسعه و بهبود بخشند و به  شناسایی ظرفیت های خلاقانه خویش شامل مسئولیت زندگی فردی، و ظرفیت کمک به جامعه بپردازند.

2. آموزش در مبارزه با فقر و نابرابری مانند کاتالیزوری قوی عمل می کند.

3. به سلامت و تندرستی بهبود می بخشد.

4. با تبعیض مقابله می کند.

5. کلید دست یابی به برابری جنسیتی قلمداد می شود.

6. به اشخاص کمک می کند در سلامت زندگی کنند و برای خود، خانواده و جامعه شان بر مبنای اطلاعات و دانش بدست آمده تصمیم گیری نمایند.

7. به تقویت دموکراسی و حاکمیت قوانین کمک کرده و با تقویت جوامع آسیب پذیر، به تسهیل برابری کمک می کند.

8. جوامع را قادر می سازد تا با چالش های چند بُعدی اجتماعی مانند فقر، نابرابری جنسیتی و انزوای اجتماعی به مقابله برخیزند.

پرورش فکر کودکان با آموزش

9. ارزش ها و دیدگاه های افراد را شکل می دهد.

10. به توسعه مهارت ها، مفاهیم و ابزاری کمک می کند که می توانند اقدامات ضد توسعه را معکوس یا متوقف کند.

11. از آن جا که اقدامات فردی و جمعی بشر بر کره زمین و حیات بر آن تاثیرگذار است، اقدامات مبتنی بر آموزش می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. با افزایش وضعیت های اضطراری، دانشمندان یادآوری می نمایند که در صورت عدم تغییرات اساسی در الگوهای رفتاری موجود، بقای بشر در معرض خطر است و منجر به آسیب های زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی می شود. آموزش این امکان را برای بشر فراهم می کند تا در هماهنگی بیشتری با دنیای طبیعی زندگی کند.

12. آموزش برای رشد فراگیر ضروری است تا بدین ترتیب هیچ کس از این رشد عقب نماند.

13. آموزش و پرورش فرصت های شغلی را تسهیل می کند.

یافتن فرضت های شغلی

14. باعث افزایش درآمد فقیرترین اقشار می شود.

15. نابرابری ها را کاهش می دهد.

16. باعث کاهش تبعیض یا نابرابری آموزشی شده و امکان دسترسی به مشاغل مناسب و آبرومند را برای اقشار کم برخوردار  فراهم می کند.

17. بر اساس تحلیل های به عمل آمده از سوی یونسکو، چنانچه عموم مردم تحصیلات مقطع متوسطه را تکمیل نمایند، فقر در جهان به نصف میزان کنونی خواهد رسید.

18. در صلح  و آشتی میان کشورها نقش حیاتی ایفا می نماید. آموزش به ویژه زمانی که همگان از فرصتی برابر برای دسترسی به آن برخوردار باشند، باعث تسریع و پشتیبانی از صلح می شود. نتایج مطالعات اخیر یک دوره 50 ساله در 100 کشور جهان نشان می دهد که کشورهایی که از شکاف آموزشی وسیع تری رنج می برند، احتمالات درگیری و خشونت در آن ها بیش از سایر کشورهاست.

19. آموزش از ظرفیتی ثابت شده برخوردار است که می تواند به جمعیت های  به حاشیه رانده شده کمک کند تا به عدالت دست یابند. این امر به ایجاد صلح و آرامش در این جوامع کمک موثری می نماید.

Image result for world education day

موسسه دارالاکرام و دغدغه آموزش کودکان کم برخوردار

رویکرد فعالیت ها و اقدامات موسسه خیریه دارالاکرام بر مبنای حمایت تحصیلی از آن دسته از دانش آموزانی است که به دلایل متعددی چون کم بضاعتی، نابرابری های اجتماعی، کم سوادی یا بی سوادی والدین،یا فقدان سرپرست موثر، قادر به ادامه تحصیل نیستند.

این دانش آموزان علی رغم برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه فراوان، از امکانات لازم برای ادامه تحصیل برخوردار نبوده و شرایط بسیار نابه سامانی را تجربه می کنند.

موسسان دارالاکرام با آگاهی از نقش و تاثیر آموزش در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی این دانش آموزان، بر حمایت تحصیلی از آنان همت گمارده است تا به نوبه خود در پیشرفت علمی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی این اقشار آسیب پذیر سهیم بوده و از سقوط جامعه به سرازیری توسعه نیافتگی و عقب ماندگی از رشد و توسعه در حد توان و مسئولیت اجتماعی خویش پیشگیری نماید.

چنانچه شما نیز دغدغه مند تحصیل و آموزش و پرورش کودکان این سرزمین هستید، به خانواده بزرگ دارالاکرام بپیوندید.

 

نوشته های مرتبط