عید فطر و فطریه

پرداخت فطریه به نیازمندان

عید فطر را چگونه برگزار کنیم؟

فلسفه جشن گرفتن در پایان یک ماه روزه داری و امساک از طبیعی ترین نیازهای انسانی هم چون آب و غذا، تمرینی است برای دریافتن شرایط افرادی که نه یک ماه که یک عمر را در گرسنگی و بی تابی سپری می کنند. هموار کردن رنج تشنگی و گرسنگی طی یک ماه روزه داری، ترویج فرهنگ نوعدوستی است، تا بدانیم بر نیازمندان چه می گذرد.

روزه داران روز خود را به این امید سپری می کنند که در پایان روز خود را سیراب خواهند کرد. برخی از این حد نیز فراتر رفته و به جبران ساعت ها گرسنگی و عطش، سفره ای رنگین و پرطمطراق برای خود و بستگان شان تدارک می بینند. اما برای نیازمندان، از پایان روزی باشکوه و شیرین، و سفره ای رنگین خبری نیست.

 

سفره خالی نیازمندانغذا نداشتن نیامندانسفره های بدون غذا

آنها نه یک ماه که ماه ها و سال هاست طعم غذایی لذیذ را نچشیده و آن را از یاد برده اند. اینان به این امید شب ها را روز کرده اند تا بتوانند با حفظ حرمت و آبرو، با همت و کوشش، لقمه نان حلالی هر چند ناچیز بر سر سفره خانواده بیاورند، اما کرامت شان حفظ شود و حتی همسایه دیوار به دیوار نداند که در این خانه چه خبر است.اهمیت حفظ کرامت در حمایت از نیازمندان را اینجا بخوانید.

چه خوب است هیچ گاه از دیگران غافل نشویم، تا اگر توانی داریم، موهبتی داریم، از آن ببخشیم. با بخشایش است که وفور حاصل می شود. سخاوت و بخشایش ازهباتی است که برخلاف سایر تعلقات و داشته ها، برای صاحب خود، بی نیازی و برکت به ارمغان می آورد.  معلمی که با عشقی بی دریغ، علم خویش را با دانش آموزان اش سهیم می شود، هیچ گاه ذخیره دانش اش تهی نخواهد شد.

کمک معلمان

بخشیدن، مستلزم تمول و ثروت های گزاف نیست، بخشیدن تنها قلبی متواضع، دستانی گشاده و چهره ای متبسم می طلبد. هر چه هستی و هر آنچه داری می توانی با دیگران سهیم شوی. تاسف انگیز است که ما گاه تحت تاثیر تبلیغ الگوهای جامعه، با ناآگاهی دچار مصرف زدگی و اسراف می شویم بدون آن که نیازی داشته باشیم.

هدف تبلیغات مصرف گرایی، ایجاد نیازهای کاذبی است برای رونق بازار کالاهایی که ضروری نیستند اما باید برای سوددهی، افراد جامعه را به تدریج درگیر کنند تا جایی که آن نیاز کاذب به نیازی حقیقی تبدیل شود. نیازی که تا دیروز نه تنها کمبود آن حس نمی شد بلکه به هیچ وجه ضرورت و کاربردی در زندگی ما نداشت. اگر ما به هنگام مواجهه با چنین  بمباران های تبلیغاتی، هوشیار و آگاه باشیم و منفعلانه واکنش نشان ندهیم، مبتلا به مصرف گرایی و اسراف نخواهیم شد.

مصرف گرایی و تبلیغات بازار

بدین ترتیب در زندگی ما فضایی گشوده می شود برای این که بتوانیم از آنچه در حد نیاز خویش داریم به دیگران نیز ببخشیم. کودکی که در مدرسه لقمه نان کوچک اش را با همکلاسی خود قسمت می کند، پرورش یافته پدر و مادری است که سهیم شدن و عشق به همنوع را به فرزند خود پیش از این آموخته اند و روح این فرزند با سخاوت و بخشندگی عجین شده است.

برای کمک به دیگران، نیازی به برخورداری از ثروت های هنگفت، سکه، دلار، یورو، یا زندگی در برج های سر به فلک کشیده نیست. قلب های ما باید ثروتمند باشد، ارواح ما باید سخاوتمند باشد، دل ما باید شاهد باشد.

اعیاد یا مناسبت هایی چون عید فطر، یادآور همین نکته است، یادآور این که به پاس یک ماه عبادت و بندگی، جشن بگیریم و تحفه جشن مان را به عنوان فطریه به نیازمندان بدهیم. بدین ترتیب حتی جشن ما عبادت است. چه عبادتی برتر از کمک به یک نیازمند. به پاس شکرگزاری از نعمات الهی است که در پایان یک ماه روزه داری، به نیازمندان با گشاده دستی می بخشیم.بهترین راه های کمک به نیازمندان را اینجا بخوانید.

رنج تشنگی و گرسنگی بندگان، خداوند را خشنود نخواهد کرد اگر ندانیم چرا تشنه ایم و چرا گرسنه ایم.

حال به پاس برپایی جشن معنوی فطر، گره از دل خود می گشاییم و با دست و دلی گشاده، و با حفظ عزت و کرامت، به یاری هموطنانی می شتابیم که از مشکلات اقتصادی  و سختی های آن نه یک ماه، که عمری است خود و فرزندان شان در رنج اند.

غذا دادن به نیازمندان

شما نیکوکاران مهربان، می توانید در حمایت از تحصیل دانش آموزان کم برخوردار در اقصی نقاط کشور، فطریه خود را به حساب موسسه واریز نمایید تا در این روز خجسته، شادمانی میهمان خانه های این عزیزان شود.

با پرداخت زکات فطره که سلامتی جسم و پاکی روح را به دنبال دارد، به حمایت از تحصیل کودکان فاقد سرپرست موثر بشتابیم…

[button title=”پرداخت زکات فطریه” link=”https://bemehrbani.com/crowdfunding/item/31″ target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

 

پرداخت زکات فطریه برای کمک به تحصیل کودکان فاقد سرپرست

شماره کارت موسسه جهت واریز زکات فطره:

5022-2919-0002-2375

هم چنین می توانید با  شماره گیری کد آپ  13542#*780* ، نسبت به این کار خیر اقدام نمایید.

 

 

 

 

 

نوشته های مرتبط