کارآفرینی و اشتغال زایی در جامعه

کارآفرینی و اشتغال زایی در جامعه

کمک به کارآفرینی و ایجاد شغل برای دیگران

Global Entrepreneurship Week

28 آبان ماه_4 آذرماه به بهانه هفتمین هفته جهانی کارآفرینی طی یادداشتی به این موضوع می پردازیم.

هفته کارآفرینی(GEW) فرصت مناسبی برای شناسایی نیازها، و ترویج فرهنگ و روحیه کارآفرینی در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه فعالان اقتصادی، دانشجویان و نخبگان است که می تواند منجر به رفاه انسانی شود. کارآفرینی از محورهای اصلی رشد و  توسعه اقتصادی و پایدار محسوب می شود که از یک سو می تواند با استفاده از خلاقیت و ایده های تازه از رکود اقتصادی و مشکلات اشتغال و تولید جلوگیری کند و از سوی دیگر موجب اشتغال پایدار در جامعه شود.

بسیاری از افراد بر این عقیده اند که این رویداد می تواند نسل جدیدی از کارآفرینان را به راه‌اندازی کسب و کار شخصی شان تشویق نماید و باعث ارتقای جایگاه کارآفرینی در اذهان عمومی شود.

به هر اندازه کارآفرینی در کشور توسعه بیاید به همان اندازه نیز  فرصت و بستر بیشتری برای کمک به شغل یابی و اشتغال زایی در جامعه به ویژه برای افراد کم برخوردار و سرپرست این خانواده ها که از اقشار آسیب پذیر کشور محسوب می شوند، فراهم می شود.

موسسه خیریه دارالاکرام و کارآفرینی برای خانواده های کم برخوردار

دارالاکرام در زمینه استعدادیابی دانش آموزان خود و سپس سوق دادن آنها به سمت رشته ها و حرفه های متناسب با استعداد و علاقه مندی های آنها، به ویژه آموزش رشته های فنی و حرفه ای که می تواند به ارتقای مهارت های دانش آموختگان کمک موثری نماید، بخوبی جهت توانمندسازی و اشتغال زایی آنان برنامه ریزی کرده است.

کارآفزینی برای نیازمندان

دارالاکرام، علاوه بر تاکید بر مهارت آموزی و توانمندسازی دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثری که تحت پوشش خود دارد، برای مادران سرپرست این خانواده ها نیز دوره های آموزشی متعددی متناسب با نیازها و بسترهای موجود  با هدف ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای این خانواده ها، رفع نیازها و مشکلات آنها،  استقلال و خودکفایی آنها، و از همه مهم تر پرهیز از بازتولید چرخه فقر در این خانواده ها، برگزار نموده است.

بدین منظور تاکنون این اقدامات در شعب 21 گانه دارالاکرام در سراسر کشور به اجرا درآمده است و نتایج قابل ملاحظه ای به دنبال داشته است. گفتنی است این

اقدامات، با مشارکت و همراهی خیرین همیار و بانی صورت گرفته است :

لیست اقدامات موسسه در جهت توسعه کسب و کار برای نیازمندان

  • برگزاری کلاس های سوادآموزی برای مادران سرپرست خانواده  با همکاری نهضت سوادآموزی: این اقدام تاکنون مورد استقبال بسیاری از این افراد قرار گرفته است و توانسته اند با موفقیت این دوره ها را سپری کنند. این اقدام می تواند در جهت اشتغال زایی به این مادران کمک موثری نماید.
  • برگزاری جلسات کارآفرینی و اشتغال با توجه به ظرفیت ها و امکانات بومی منطقه
  • برگزاری کلاس های ماهانه آموزشی کارآفرینی
  • معرفی مادران سرپرست خانوار به مراکز فنی و حرفه ای جهت گذراندن دوره های آموزشی مهارت ها به تناسب مقتضیات و نیازهای منطقه( مثال قالی بافی، سوزن دوزی، گلیم بافی، خیاطی و….)
  • راه اندازی کارگاه های آموزشی متعدد با هدف راه اندازی مشاغل خانگی
  • جذب وام از سوی بانیان نیکوکار جهت راه اندازی مشاغل برای خانواده های تحت پوشش
  • معرفی گروه های کاریابی به مادران جهت کمک به آنها جهت شغل یابی

 

مختصری از نمونه اقدامات شعب در جهت کارآفرینی و اشتغال زایی خانوارهای تحت پوشش

 

  1. شعبه زاهدان: با پیگیری های به عمل آمده، این شعبه موفق شده است تاکنون 180 نفر از مادران سرپرست خانوار را به کارخانه بسته بندی و میوه خشک کنی، معرفی نماید. مصاحبه با این مادران انجام شده و به زودی مشغول به کار خواهند شد. هم چنین تعداد 23 نفر از این مادران نیز جهت راه اندازی مشاغل آزاد در مجموعه پارک بلوچ که تحت مدیریت کمیته امداد فعالیت می کند به این کمیته معرفی شده اند.
  2. شعبه نجف آباد: با پیگیری های به عمل آمده، تعداد 25 نفر از مادران سرپرست خانوار این شعبه جهت اشتغال به مراکز متعددی چون بیمه آسیا و خدمات الکترونیکی آیفون معرفی شده اند. 10 نفر از این مادران، در کارگاه خیاطی که از سوی شعبه راه اندازی شده است مشغول به کار هستند.
  3. شعبه البرز: با پیگیری های به عمل آمده، دوره های آموزش خیاطی، عروسک سازی و نقاشی برای مادران و دانش آموزان شعبه برگزار شده است. هم چنین تعدادی از مادران نیز جهت آموزش دوره های چرم دوزی و منبت کاری به فرهنگسرا، و برخی دیگر  نیز جهت اشتغال به شرکت های متقاضی نیروی کار معرفی شده اند.
  4. شعبه جهرم: با پیگیری های به عمل آمده، این شعبه با ارائه وام به خانواده های تحت پوشش، به ویژه مادران سرپرست خانوار، شرایط راه اندازی کسب و کاری متناسب با توانمندی افراد را در اختیارشان قرار  داده است و این افراد توانسته اند مشاغلی چون خیاطی، آرایشگری، دامداری و از این قبیل را راه اندازی کنند. هم چنین این شعبه توانسته است تاکنون تعداد 50 نفر از زنان مادران سرپرست خانوار را با معرفی کردن به مراکز کاریابی یا فروشگاه ها، مشغول به کار کند. برگزاری دوره های آموزشی با همکاری مراکز فنی و حرفه ای در زمینه هایی مختلفی چون پرورش قارچ، خیاطی، ماسک دوزی، کشاورزی و غیره، از دیگر اقدامات این شعبه بوده است.
  5. شعبه قم: با پیگیری های به عمل آمده، برخی دوره های آموزشی برای تعدادی از مادران سرپرست خانوار برگزار شده و در حال حاضر حدود 40 نفر از آنان در زمینه های مختلفی چون خیاطی، ماسک دوزی و غیره مشغول به کار هستند. به همت این شعبه، وام جهت راه اندازی مشاغل خانگی چون صندل دوزی، ساخت زیورآلات، و تهیه مواد غذایی و ترشیجات در اختیار این مادران قرار گرفته است. برخی از این مادران، پس از گذراندن دوره های آموزشی لازم موفق شده اند شعبه سیاری از بیمه خاور میانه را راه اندازی کنند و تعدادی در حال حاضر نیز تحت آموزش هستند.
  6. شعبه مشهد: با پیگیری های به عمل آمده، شعبه مشهد با همکاری مراکز فنی و حرفه ای، اقدام به برگزاری کارگاه های طراحی و دوخت برای مادران سرپرست خانوار و دانش آموزان دختر فارغ التحصیل نموده است. هم چنین کارگاه آموزشی لباس های مزونی(مانتو، کت و دامن و…) را برای دانش آموزان دختر برگزار کرده است. برگزاری دوره های تابلو فرش، قالی بافی، خطاطی، انواع بافتنی، ساخت جعبه های کادویی و تزئینی، جوشکاری، اسمبلینگ کامپیوتر و غیره از جمله اقدامات این شعبه است. پس از کسب مهارت های فوق، این افراد به عنوان نیروهای متخصص به مراکز متقاضی نیروی کار معرفی می شوند.

 

از شما مخاطبان گرامی تقاضا می کنیم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذراید.

نوشته های مرتبط