کمک به نیازمندان در شرایط خاص

کمک به نیازمندان در شرایط عادی

بدون نیاز به پول یا وقت زیاد می توانید به نیازمندان کمک کنید. اما از ابتدای امر باید بدانید که کمک به افراد نیازمند مستلزم همدلی است نه ترحم و دلسوزی. افراد در جامعه پویا از خدمات بهره مند می شوند ولی چنانچه شکافی ایجاد شود، آنها با همدلی و همراهی این شکاف را پر می کنند. تفاوت همدلی و همدردی را اینجا بخوانید.

ایجاد تغییر و بهبود در جامعه نیازمند روحیه همکاری و همدلی است. شما می توانید با همکاری با سایر دوستان تان یا یک موسسه خیریه به طرق مختلف به هموطنان نیازمند کمک کنید. ابتدا لازم است دوست خیّر یا موسسه خیریه مورد اعتماد خود را پیدا کنید. برای کمک به نیازمندان راه های مختلفی را به فراخور شرایط زمانی، مکانی، تخصصی، مالی و غیره می توان در نظر گرفت:

  1. تهیه وعده های غذایی یا پرداخت هزینه تهیه آن
  2. اهدای لوازم خانگی یا پوشاک نو و دست دوم اما تمیز و سالم
  3. اهدای خون
  4. اهدای کتاب های نو و دست دوم
  5. تامین هزینه ها یا ارائه خدمات درمانی و پزشکی
  6. حمایت از واکسیناسیون کودکان خانواده های نیازمند
  7. ایجاد فرصت های شغلی برای افراد به ویژه جوانان
  8. ارائه خدمات تعمیرات لوازم یا خدمات ساختمانی
  9. آموزش مهارت ها و تدریس دروس به طور رایگان
  10. مشارکت و همکاری با موسسات خیریه معتبر و مورد وثوق
  11. حمایت از مشاغل و کسب و کارهای کوچک
  12. حمایت و بازدید از خانه های سالمندان و تهیه لوازم برای آنها
  13. بازدید از پرورشگاه ها
  14. حمایت از کودکان بی سرپرست یا تقبل سرپرستی آنها
  15. کمک به زندانیان بدهکار و حمایت مالی از آنها
  16. ارائه خدمات تخصصی خود به نیازمندان
  17. کمک های نقدی و غیرنقدی به آسیب دیدگان بلایای طبیعی اعم از سیل، زلزله، …..
  18. ساخت یا تجهیز مدارس
  19. حمایت تحصیلی و شغلی از دانشجویان جهت ادامه تحصیل و کسب درآمد
  20. حمایت از کارآفرینان جوان و نوپا
  21. اطلاع رسانی درباره وضعیت نامطلوب افراد نیازمند با استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی
  22. و…….

با مروری بر روش های فوق، می توان پی برد که برخی موارد می تواند طیف وسیع تری از جامعه را در بر بگیرد و تاثیر بلندمدت و عمیق تری به دنبال داشته باشد. اطعام فقرا و ایتام از سنت های دیرینه در کشور ما محسوب می شود اما در جامعه کنونی و با توجه به گستردگی و عمق نیازهای افراد درگیر، باید برای انجام کار خیر و کمک به نیازمندان به نحوی عمل نمود که ضمن ادای دین و انجام مسئولیت اجتماعی، باری از دوش جامعه برداشته شود و آن عمل تاثیر بیشتری بر افراد بیشتری داشته باشد.

هم چنین ساخت مدرسه یا  آموزش رایگان به یک یا چند دانش آموز گرچه امر پسندیده ای محسوب می شود اما با توجه به شرایط کنونی کشور و محدود شدن آموزش به آموزش های آنلاین و مجازی، آنچه که می تواند در کمک به قشر نیازمند جامعه مثمر ثمر واقع شود، کمک به تجهیز مدارس مجازی به لوازم الکترونیک یا مجموعه ای از دانش آموزان کم بضاعت در مناطق دورافتاده و محروم است. اهدای گوشی دست دوم برای تحصیل دانش آموزان نیازمند.

به جای این که با واکنشی هیجانی و زودگذر عجولانه تصمیم بگیریم و عجولانه عمل کنیم، می توانیم با بررسی بیشتر، آگاهی و خردورزی برای کمک به نیازمندان پیشقدم و داوطلب شویم. کمک خردمندانه هم در کوتاه مدت هم در بلند مدت تاثیرات خود را در زندگی فردی و اجتماعی افراد بخوبی نمایان می کند و همگان از اثرات آن بهره مند می شوند.

کمک به نیازمندان در شرایط خاصی چون کرونا

حال اگر بخواهیم شرایط کرونا و معضلات اقتصادی خانواده های نیازمند را در نظر بگیریم موضوع کمک به نیازمندان ابعاد عمیق تر و تازه تری به خود می گیرد؛ ابعادی که در دوران پیش از کرونا شاید از حساسیت کمتری برخوردار بود یا کمتر مورد توجه قرار می گرفت.

کمک به نیازمندان در شرایط کرونا

  1. ضرورت توجه بیشتر به موضوع “عدالت اجتماعی و آموزشی
  2. ضرورت توجه بیشتر به اقشار آسیب دیده و آسیب پذیر
  3. ضرورت توجه خاص به خانوارهای زن سرپرست
  4. ضرورت توجه به سلامت و بهداشت روان اعضای خانواده
  5.  شکل گیری نظام آموزشی جدید و جایگزین شدن با شیوه آموزش حضوری و سنتی
  6. مشروط شدن آموزش و ادامه تحصیل به آموزش مجازی و از راه دور
  7. فوریت و ضرورت برخورداری از ابزار و تجهیزات الکترونیک برای ادامه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان
  8. تعطیلی و رکود اقتصادی کسب و کارها
  9. ضرورت تغییر سبک زندگی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

با توجه به موارد فوق، خیر موثر و کارآمد باید در راستا و با در نظر گرفتن این موارد صورت پذیرد. اگر پیش از این اولویت ما برای کمک به نیازمندان به طور مثال تامین هزینه خوراک یا پوشاک آنها بوده است، باید بپذیریم در این دوره کرونایی این کمک ها به تنهایی کافی نخواهد بود.

ایجاد زمینه شغلی برای جوانان کم برخوردار توانمند و دارای مهارت، تجهیز مدارس مجازی یا دسترسی به دانش آموزان نیازمند جهت تامین لوازم الکترونیک برای آنها، شاید به تنهایی از عهده یک فرد خارج باشد اما با همکاری و مشارکت با موسسات معتبر خیریه ای که در این زمینه ها فعالیت می کنند کاملا امکان پذیر خواهد بود.

 مشارکت با موسسه خیریه دارالاکرام

موسسه خیریه دارالاکرام با برخورداری از 23 شعبه در سراسر کشور بیش از ۵۵۰۰ دانش آموز مستعد فاقد سرپرست موثر و کم برخوردار را تحت پوشش و حمایت تحصیلی قرار داده است. این موسسه علاوه بر کمک هزینه تحصیلی، تامین هزینه های خدمات پنج گانه به دانش آموزان و خانواده های شان شامل معیشتی، بهداشتی و درمانی،کارآفرینی و مددکاری را نیز برعهده دارد.

چنانچه شما هموطن نیکوکار برای کمک به هموطنان نیازمند خود مصمم هستید و مصمم هستید با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی موجود در جامعه در دوران کرونا به این اقشار آسیب پذیر کمک نمایید، از شما دعوت می کنیم با بررسی و تامل درباره دارالاکرام و دستاوردهای آن طی 20 سال فعالیت در زمینه حمایت تحصیلی از دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر، در حوزه های زیر با ما همراهی و مشارکت نمایید:

  •   تامین هزینه های فعالیت های فوق الذکر
  • تاسیس و راه اندازی شعب جدید به منظور ارائه خدمات سیستماتیک و هدفمند به دانش آموزان کم برخوردار و نیازمند به حمایت تحصیلی در مناطق مختلف کشور که پس از شناسایی به موسسه معرفی می شوند.
  • تجهیز مدارس مجازی در مناطق محروم و دورافتاده کشور که دارالاکرام توانسته است طی انعقاد قرارداد همکاری با وزارت آموزش و پرورش در طرح آبا پیاده سازی و اجرا نماید. این طرح با هدف بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل راه اندازی شده است.
  • کمپین حمايت از بورسيه کلاس ٢٠ نفره متشکل از دانش آموزان مناطق كم برخوردار. این طرح از مهرماه ١٣٩٩ در قالب حمایت از بورسیه تحصیلی كلاس های ٢٠ نفره به اجرا درآمده است.  تاكنون نیز از مجموع ٣٢ كلاس  ١٢ کلاس مورد حمايت خيرين قرار گرفته است.
  • مشارکت در طرح فنی و حرفه ای جهت توانمندسازی و تضمین آینده شغلی جوانان. دارالاکرام در زمینه استعداد یابی دانش آموزان خود و سوق دادن آنها به سمت رشته های فنی و حرفه ای، تسهیلاتی برای این دانش آموزان از جمله تامین بخشی از هزینه های تحصیلی، تامین ابزار و لوازم ضروری و غیره را فراهم آورده است.
  • کمپین مدرسه برای همه پویشی مردمی است که طی آن دارالاکرام در زمینه تجهیز مدارس به سیستم های هوشمند و تهیه دستگاه های هوشمند مانند تبلت و انواع رایانه برای دانش آموزان در مناطق کم برخوردار اقدام نموده است.
  • سرمایه گذاری در زمینه اشتغال دانش آموزان و خانواده های شان. موسسه دارالاکرام  جهت بسترسازی و توسعه فرصت های شغلی و کسب و کار برای سرپرستان خانواده های تحت حمایت به ویژه مادران سرپرست خانوار، در بعضی از شعب خود به تناسب مقتضیات منطقه ای، اقدام به برگزاری کلاس‌های سواد آموزی، کلاس های آموزشی و کارآفرینی و دوره های آموزشی مهارت ها  نموده است.

با مشارکت در این طرح ها و اقدامات، شما خواهید توانست با هر اقدام نیکوکارانه خویش، در ارائه مجموعه ای از خدمات ضروری به اقشار آسیب پذیر کشور در سطحی وسیع مشارکت داشته باشید و اطمینان حاصل نمایید که این کمک ها و اقدامات طیف گسترده ای از این اقشار را در برگرفته و تاثیرات موثر و بلند مدتی را برای افراد و جامعه به دنبال خواهد داشت.

نوشته های مرتبط