جایزه سالانه به مهربانی

فراخوان سومین جایزه سالانه به مهربانی

فراخوان سومین جایزه سالانه به مهربانی

فراخوان سومین جایزه سالانه به مهربانی ویژه روز جهانی کودک

موسسه خیریه دارالاکرام که به لطف پروردگار و مشارکت خیرین نیک اندیش قریب به دو دهه در زمینه حفظ حق تحصیل کودکان مستعد فاقد سرپرست موثر در سراسر ایران فعالیت های گسترده حمایتی و فرهنگی انجام داده است، از سال 1398 جایزه سالیانه به مهربانی را طراحی و برنامه ریزی نموده است تا بیش از پیش به تقدیر و ترویج تلاش ها و اقدامات ملی در زمینه حفظ و رعایت حقوق کودک بپردازد. بدین منظور هرساله به مناسبت روز جهانی کودک طی فراخوانی از برگزیدگان این حوزه که اقدامات قابل ملاحظه ای متناسب با موضوع فراخوان با اهدای جایزه سالیانه به مهربانی تجلیل به عمل می آورد.

تاکنون دو دوره از جایزه سالانه به مهربانی برگزار شده است. سال اول با موضوع “برجسته ترین تلاش های رسانه ای در حوزه حقوق کودک” و سال دوم نیز با موضوع “برجسته ترین تلاش های مربوط به تغییر موفق سبک زندگی متناسب با شرایط بحران کرونا، با تمرکز بر حق تحصیل کودکان، به ویژه کودکان نیازمند حمایت های خاص”.

ثبت نام در جایزه

  • موضوع فراخوان:

سومین جایزه سالیانه به مهربانی در سال 1400 نیز با موضوع “ابتکارات و تلاش های مربوط به رعایت و پیشبرد حقوق کودکان در فضای دیجیتال” به اجرا در خواهد آمد.

  • اهمیت موضوع:

فضای دیجیتال تمام ابعاد زندگی انسان معاصر و نسل های آتی را در برگرفته است. این شرایط حقوق کودکان را  در همه زمینه ها در جهان و ایران تحت تاثیر قرار داده است. از این رو لازم است دولت ها و سایر نهادها از جمله خانواده ها به اقدامات ایجابی و سلبی متنوعی دست بزنند تا فضای دیجیتال در خدمت رشد و شکوفایی کودکان و نه صدمه زدن به آنان قرار گیرد.

نظر به اهمیت موضوع، امروزه در سطح جهانی قاعده گذاری های دقیقی در این حوزه صورت گرفته است. به عنوان نمونه به تازگی در فوریه 2021، کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد نظریه تفسیری شماره 25 را انجام داده است. در کشورهای مختلف نیز سازوکارها و تدابیر ویژه ای برای رعایت حقوق کودک در فضای دیجیتال تعبیه شده است.

در روند انتخاب شایسته ترین های سومین جایزه به مهربانی 1400 تلاش خواهیم کردتا اطلاع رسانی های تخصصی نیز در این حوزه انجام پذیرد تا مخاطبان نسبت به اهمیت رعایت حقوق کودک در فضای دیجیتال حساسیت بیشتری پیدا کنند تا شاهد آن نباشیم که گاه خود خانواده ها زمینه نقض حقوق کودکان خویش یا سایر کودکان را در فضای دیجیتال فراهم می سازند.

  • بخش های انتخاب بهترین ها:

الف) نهاد عمومی اعم از حاکمیتی یا غیر دولتی که با ابتکارات وخلاقیت ها و عملکردهای متنوع خود بیشترین کمک را به رعایت و پیشبرد حقوق کودکان مقیم ایران در فضای دیجیتال معمول داشته است.

ب) شهروندانی که در قالب فعالیت های داوطلبانه و خیریه ای و ابتکارات و فعالیت های ماهوی مختلف در  زمینه موضوع یاد شده  اثرگذاری برجسته ای داشته اند.

ج) فعالان رسانه ای که در ترویج ارزشها واصول و فنون مربوط به موضوع اعلامی و شناسایی و معرفی راهکارها ونقد عملکردهای نامناسب و معرفی دستاوردهای مثبت جامعه جهانی به مخاطبان داخلی، ایده پردازی و تلاش اثربخش برجسته ای را معمول داشته اند.

 نحوه نامزدی یا معرفی شایستگان دریافت جایزه و ارزیابی و داوری انتخاب نهایی:

  • هریک از فعالان مربوط به گروههای سه گانه یاد شده می توانند خود را نامزد نموده وگزارشی از فعالیت های خود ومستندات ذیربط را به دبیرخانه جایزه منعکس نمایند.
  • هر یک از شهروندانی که از تلاشهای افراد یا نهادهای مربوط به گروههای سه گانه فوق اطلاع داشته باشند می توانند شایستگان را به طور مستند به دبیرخانه جایزه حمایت از کودکان معرفی کنند..
  • هیئت ارزیابی و داوری جایزه حمایت از کودکان مرکب از کارشناسان رشته های مختلف جامعه شناسی، روان شناسی وتعلیم وتربیت، حقوق، علوم رسانه و ارتباطات، مطالعات فرهنگی ودینی، علوم فنی وصنعتی و انفورماتیک انتخاب نهایی را در آبانماه انجام خواهند داد.جایزه در مراسم ویژه روز جهانی کودکان (20 نوامبر/ 29 آبانماه1400) که از سوی موسسه دارالاکرام برگزار میشود، تقدیم برگزیدگان خواهد گردید.
  • دبیرخانه جایزه حمایت از کودکان ، خود نیز با تحقیق در سطح ملی مصادیق شایسته ای را که شناسایی کند در اختیار هیئت ارزیابی و داوری قرار خواهد داد.

آدرس ارسال مستندات مربوط به معرفی نامزدهای شایسته :

ایمیل: info@bemehrbani.com

شبکه های اجتماعی: https://www.instagram.com/bemehrbani

مهلت معرفی نامزدها:  پایان مهرماه ۱۴۰۰

شماره تماس برای پاسخ دهی به سوالات:

۰۲۱۵٨۶١۴ داخلی ۱۱۰

 

فرم ثبت نام نامزد ها:


     

    دبیرخانه جایزه به مهربانی (ویژه روز جهانی کودک) – موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام

    نوشته های مرتبط