آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای به کودکان کار تاثیری در روند زندگی آن‌ها دارد؟

آموزش مهارت های فنی و حرفه ای برای کمک به آینده کودکان

خیلی از ما تنها روش نیکی کردن و کمک به نیازمندان را فقط اهدای پول و کمک نقدی می‌دانیم، کمک مادی و نقدی یکی از بهترین انواع دستگیری مستمندان و اقشار ضعیف جامعه است، اما ممکن است اوضاع اقتصادی خودمان در برهه‌های مختلف زمانی مناسب نباشد و برایمان مقدور نباشد که به صورت نقدی از افراد کم برخوردار جامعه حمایت کنیم.‌

روش‌های زیادی برای کمک به نیازمندان بجز اهدای پول وجود دارند که یکی از آن‌ها آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای است. این نوع کمک بسیار مشکل‌گشا است و باعث فراگیری حرفه‌های خاص می‌شود بدین صورت فرد برای رفاه بیشتر خانواده خود می‌تواند در حرفه آموزش یافته کسب‌وکاری تخصصی راه‌اندازی کند.

به طور مثال شما می‌توانید در حرفه‌ای که مهارت دارید کودکان کار را آموزش دهید و بدین صورت این کودکان برای آینده خود می‌توانند کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند. در ادامه متن درباره تاثیر آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای برای کمک به آینده کودکان کار صحبت می‌کنیم با ما همراه شوید.

موسسه‌های خیریه نقشی در آموختن مهارت‌های فنی حرفه‌ای به کودکان کار دارند؟

آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای به کودکان کار تاثیری در روند زندگی آن‌ها دارد؟

کودکان کار به علت کار تقریبا تمام وقت از تحصیل و درس جا مانده‌اند به همین خاطر آینده مرفه‌ای ندارند. همچنین چون روح و روانی آسیب‌دیده، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفسی نابود شده دارند هیچگاه نمی‌توانند برای آینده شغلی خود برنامه خاصی داشته باشند.

تاثیر آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای برای کمک به آینده کودکان کار است. یعنی کودک کاری که هیچ نوع آموزشی نمی‌بیند و هیچگونه تفریح و سرگرمی‌ ندارد با آموزش دیدن مهارتی که در آن مستعد است آینده خود را روشن می‌کند.

کودکی که حرفه‌ای بیاموزد می‌تواند با برنامه‌ریزی برای خود هدف تعیین کند و برای رسیدن به آن تلاش کند. مثلا اگر یک پسر بچه دست فروش مهارت مکانیکی را بیاموزد تلاش می‌کند تا پس از مدتی یک مغازه مکانیکی افتتاح کند یا دختر بچه گلفروشی که سر چهارراه کار می‌کند اگر به طور حرفه‌ای خیاطی را فراگیرد می‌تواند در یک کارگاه خیاطی مشغول شود و پس از مدتی با کسب مهارت بیشتر، خود صاحب یک مزون یا مدیر یک کارگاه خیاطی شود.

امثال این مهارت‌ها که قابلیت آموزش دادن به دیگران را دارند بسیار زیاد هستند و اگر شما تمایل داشته باشید می‌توانید مهارت خود را به کودکان کار آموزش دهید و آینده آن‌ها را بسازید. کمک‌های نقدی که دائمی نیستند نمی‌تواند مشکلات کودکان کار را حل کند؛ چون هربار برای رفع یک مشکل آن را خرج می‌کنند، اما با آموزش مهارت خاص به کودکان کار، زندگی و آینده آن‌ها را تضمین می‌کنید.

موسسه‌های خیریه نقشی در آموختن مهارت‌های فنی حرفه‌ای به کودکان کار دارند؟

فراگیری مهارت‌های حرفه‌ای به قدری تاثیر مثبت بر زندگی کودکان کار و افراد کم برخوردار جامعه دارد که خیریه‌های معتبر مثل موسسه دارالاکرام با مشاوره هدایت تحصیلی و برگزاری دوره‌های رایگان کلاس‌های مهارت آموزی در تلاش هستند کودکان و نوجوانان کم برخوردار بتوانند استعداد خود را پیدا و شکوفا کنند.

کودک کار در دنیا به عنوان یک فاجعه بزرگ شناخته می‌شود به همین دلیل خیلی‌ها بر این باور اند که اگر قرار بر این است کودک کاری و کار کودکان کلا جمع شود، چرا بایستی به آن‌ها مهارت‌های فنی حرفه‌ای آموزش داده شود؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که کار کودک از آن جهت فاجعه نام‌گذاری شده است که آن‌ها را مشغول شغل‌های کاذب و بعضا شغل‌های غیرقانونی کرده و بسیاری از آن‌ها نیز در این راه مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند.

خانواده این کودکان احتیاج به کار کودک‌شان برای امرار معاش و گذران یک زندگی بسیار ساده هستند. تنها کمک و راه نجات این کودکان از شغل‌های کاذب و بزهکارانه، آموزش مهارت‌های خاصی است که بتوانند به کمک آن استعداد خود را کشف و پرورش دهند و آینده شغلی خود را بر مبنای آن تعیین کنند.

تاثیر آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای برای کمک به آینده کودکان بسیار مثبت و مهم است، کودکان کار با فراگیری این آموزش‌ها امید به زندگی دوباره پیدا می‌کنند.

انواع مهارت های فنی و حرفه ای

انواع مهارت های فنی حرفه ای

حال که از چگونگی و نحوه تاثیر آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای برای کمک به آینده کودکان مطلع شدید و متوجه شدید که بجز کمک نقدی راه دیگری برای کمک به کودکان کار است احتمال دارد مشتاق به این نوع کمک و همدلی شده باشید.

رشته های فنی حرفه ای شامل:

  • آموزش خیاطی

خیاطی عرصه بسیار گسترده‌ای است و برای هر دو جنس مذکر و مونث مناسب است. با یادگیری یک یا چند نوع و مدل دوخت مثل دوخت لباس، پرده ومی‌توان در آینده در این شغل فعالیت کرد.

  • آموزش مکانیکی

مکانیکی یکی از شغل‌های مهارتی ویژه مردان است که همیشه درآمد مناسبی دارد. با یاد دادن این حرفه به کودکان کار می‌توانید آینده شغلی آن‌ها را تامین کنید.

  • شیرینی پزی

قنادی یکی از شغل‌های شیرین و لذت‌بخش در کل دنیا است که درآمد مناسبی نیز دارد و تقریبا اشتغال‌زایی نیز به شمار می‌رود؛ چون نیاز به کارکنان زیادی دارد. اگر صاحب قنادی هستید یا یک شیرینی‌پز حرفه‌ای هستید می‌توانید با آموزش دستورات لازم آینده روشنی برای کودکان کار ترسیم کنید.

  • کارهای هنری

معرق و منبت‌کاری، نقاشی، خوشنویسی واز جمله هنرهایی هستند که خیلی از ماها بعنوان یک سرگرمی آن‌ها را فراگرفته‌ایم و می‌توانیم به افراد دیگری آموزش دهیم. کودکان کار با یادگیری این نوع هنرها می‌توانند از این طریق درآمدزایی کنند و روی به شغل‌های کاذب نیاورند.

  • آشپزی

رستوران دارها و سرآشپزان عزیز می‌توانند با برگزاری چند دوره کوتاه آموزشی رایگان هر بار چندین کودک کار را آموزش دهند. کودکان مستعد در این حرفه می‌توانند در آینده سرآشپزان ماهری شوند.

مهارت‌های فوق فقط چند نمونه از هنر و حرفه‌هایی هستند که هر کدام از ما در یکی از آن‌ها سررشته داریم و می‌توانیم با آموزش آن به کودکان کار آینده تاریک و مبهم آن‌ها را هموار و آشکار سازیم.

موسسه خیریه دارالاکرام با راه‌اندازی پویش‌های همدلانه مختلف سعی دارد با آموزش مهارت‌های حرفه‌ای  کودکان کار و کم برخوردار مستعد در هر حرفه را پیدا و در آن رشته پرورش دهد تا بدین صورت هر ساله از آمار تعداد کودکان کار بکاهد.

تاثیر مهارت های فنی و حرفه ای در جهت رشد کودکان

ترویج آموزش مهارت های فنی و حرفه ای راهی برای جهش تولید

توسعه و بسط مهارت های فنی و حرفه ای، و تلفیق دانش، مهارت و خلاقیت منجر به اشتغال مولد، موفقیت و توسعه اقتصادی شده و در نهایت برای افراد جامعه رفاه اجتماعی را به ارمغان می آورد. موسسه خیریه دارالاکرام از آغاز فعالیت در زمینه حمایت تحصیلی از دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر و کم برخوردار، با آگاهی از اهمیت مهارت های فنی مهندسی و نقش موثری که توانمندی در این مهارت ها می تواند در آینده شغلی جوانان و نوجوانان ایفا نماید، همواره دانش آموزان اش را با توجه به علایق و استعدادهای شان علاوه بر دانش اندوزی به سمت مهارت آموزی نیز سوق داده است و شرایط حمایت مالی و فرهنگی را به نحوی برای آنها فراهم آورده است تا ضمن تضمین آینده شغلی ، این دانش آموزان به دلیل ناتوانی اقتصادی یا عدم توانایی در ادامه تحصیل، از داشتن شغلی مناسب و آینده ای روشن محروم نمانند.

متاسفانه در ایران ادامه تحصیل و امید به آینده شغلی با موانع جدی روبه روست که مهم ترین عوامل آن را می توان چنین برشمرد:

  1. ضعف و عدم کارآیی نظام آموزشی
  2. عدم امید به آینده مناسب شغلی

اما عامل سوم “فقر و ناداری” را نیز باید برای گروهی از دانش آموزان در نظر گرفت. این گروه در مثلثی از ضعف و عدم کارآیی نظام آموزشی، عدم امید به آینده مناسب شغلی و فقر و ناداری محاصره می شوند.

اگر همه دانش آموزان کشور پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان با مشکل ادامه تحصیل و یافتن شغل مناسب با مشکل مواجه می شوند، این قشر کم برخوردار هم زمان با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.

ترویج آموزش مهارت های فنی و حرفه ای راهی برای جهش تولید

تغییر رویکرد فرهنگی و دیدگاه خانواده ها به این رشته ها و مراکز، شناسایی استعدادها و هنرستان های استاندارد در بیش از ۶۰ شهر کشور که موسسه در آن ها فعالیت داشته و دارای شعبه است، قبول هزینه های حین تحصیل در این رشته ها اعم از تهیه انواع ابزارآلات و ادوات فنی و مهندسی، همگی مستلزم تامین بودجه سالانه ای است که با کمک آن می توانیم حداقل نیمی از دانش آموزان مقطع نهم دبیرستان را به سمت این رشته ها سوق دهیم.

بدین ترتیب می توان امیدوار بود که با برخورداری از حداقل یک مهارت، این جوانان شغل مناسبی پیدا خواهند کرد یا در مسیر ادامه تحصیل به موفقیت دست خواهند یافت.

در همین راستا دارالاکرام به منظور حمایت از دانش آموزان خود و ایجاد بستر مناسب برای مهارت آموزی و اشتغال آنان، در تمامی شعب ۲۲گانه خویش، اقدام به برگزاری جلسات مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان مقاطع نهم متوسطه با حضور مشاورین و اساتید مجرب نموده است.

در این جلسات، دانش آموزان ضمن آشنایی با بسترهای آموزشی پیش رو قادرخواهند شد متناسب با روحیه و علاقه شخصی و هم چنین توان مالی خویش دست به انتخاب رشته زده و بدین ترتیب آینده ای با ثبات و ایمن برای خویش رقم بزنند.

 

با مشاوره و هدایت تحصیلی حدود ۷۵۰۰ دانش آموز موسسه که مشغول به تحصیل هستند و ایجاد علاقه و انگیزه و سوق دادن آنها به سمت رشته های فنی، دارالاکرام خواهد توانست این دانش آموزان را به مراکز فنی کار و دانش معرفی و در این رشته ها ثبت نام نماید تا با مهارت آموزی آینده درخشانی را برای خود بیافرینند.

هزینه تقریبی تهیه لوازم فنی، مهندسی و حرفه ای برای این گروه طی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مبلغی معادل ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود. تامین این هزینه بدون مشارکت و حمایت  شهروندان نیکوکار، متعهد و مسئول امکان پذیر نبوده و این امر مهم در نیمه راه متوقف شده و به بهره برداری نخواهد رسید.

به بیان دیگر، با همگامی و همراهی شما نیکوکاران متعهد و دلسوز است که دارالاکرام خواهد توانست از دانش آموزان امروز، نسلی توانمند و موفق برای فردا بسازد و جهت توسعه منابع انسانی و توسعه پایدار کشور گام موثری بردارد.

 

اگر شما نیز دغدغه سرنوشت و آینده این دانش آموزان را در سر دارید با ما همراه شوید:

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۰۸۸۹۹۹

شماره حساب: ۳۲۵-۸۱۰۰-۱۰۴۸۴۶۳۶-۱

شماره کارت: ۵۰۲۲-۲۹۱۰-۱۴۶۷-۵۰۸۴

نوشته های مرتبط