مدرسه سازی یا فرصت سازی برای دانش آموزان کم برخوردار

ساخت مدرسه در مناطق محروم یا ایجاد فرصت تحصیلی؟

سال هاست خیرین کشور در مناطق محروم به ساخت مدرسه پرداخته و برای بسترسازی های لازم جهت کمک به تحصیل دانش آموزان کم برخوردار اقدامات شایانی نموده اند. متاسفانه طی سال های اخیر بارها به دلیل فرسودگی و کمبود امکانات ضروری در مدارس به ویژه در مناطق محروم، شاهد حوادث تلخ و ناگواری بوده ایم که تبعات فراوانی در پی داشته است. آن حوادث خسارات جانی، مالی و روحی جبران ناپذیری بر خانواده های کم برخوردار وارد کرده، احساسات جمعی را تحت الشعاع قرار داده و تا مدت ها توجه رسانه های مختلف کشور را به خود جلب نموده است.

بهترین راه های کمک به تحصیل دانش آموزان را اینجا بخوانید.

اهمیت و ضرورت مدرسه سازی در کشور طی سال های گذشته تا جایی بوده است که موسسات و بنیادهای خیریه بسیاری در کشور با همیاری و مشارکت هموطنان نیکوکار هم چنان در این زمینه به فعالیت می پردازند و امکان تحصیل را برای اقشار آسیب پذیر فراهم می آورند. در حقیقت، این اقدامات از ارزش بسیاری در کشور برخوردار است.

گرچه بدیهی است هدف و انگیزه مدرسه سازی به ویژه در مناطق محروم، کمک به تحصیل و توانمندسازی اقشار کم برخوردار جامعه است اما متاسفانه علی رغم این نیت خالصانه نتیجه مورد نظر حاصل نشده است. در بسیاری از موارد به دلیل فقدان معلم و دانش آموز، این مدارس بلاستفاده باقی مانده و  هرگز به بهره برداری نرسیده اند.

لذا در شرایط کنونی گزینه های بهتری را می توان یافت که ضمن کمک موثر به توانمندسازی و توسعه منابع انسانی کشور، می تواند حس نوع دوستی و نیات خیرخواهانه افراد را به خوبی برآورده سازد.

 

 بهترین گزینه برای حمایت از تحصیل کودکان

این گونه اقدامات نیکوکارانه علی رغم کمک به تحصیل دانش آموزان، گاه بدون در نظر گرفتن شرایط و ضرورت های موجود صورت می گیرد در حالی که می توان با تحقیق و تفحص و با توجه به نیازهای موجود، به منظور بازدهی و تاثیرگذاری بیشتر، این اقدامات را در مسیر یا مسیرهای موثرتری هدایت کرد.

مدرسه سازی برای کودکان

آنچه بدیهی است در حال حاضر با توجه به شرایط حاصل از ویروس کرونا، محدویت های آموزش حضوری، و تاکید بر آموزش و کاربری مدارس مجازی، به گونه دیگری باید به تحصیل دانش آموزان کشور کمک کرد.

به طور مثال می توان با حمایت های نقدی یا غیرنقدی به:

  •  تجهیز و تهیه امکانات ضروری برای مدارس موجود
  • تجهیز و تهیه امکانات ضروری برای مدارس مجازی
  • حمایت از دانش آموزان کم برخوردار با تهیه لوازم و امکانات الکترونیکی ضروری جهت بهره برداری از آموزش های مجازی کمک نمود.

کلاس مجازی برای نیازمندان

از جمله پیشنهادات کاربردی ما در این مقاله با توجه به شرایط کنونی آموزش در کشور، تجهیز و تهیه امکانات ضروری برای مدارس موجود، تجهیز مدارس مجازی و هم چنین حمایت از دانش آموزان کم برخوردار با تهیه تجهیزات الکترونیکی جهت بهره مندی از آموزش مجازی بود.

هم چنین در آن مقاله اشاره کردیم که ساخت مدرسه برای دانش آموزان کم برخورداری که قادر به تامین هزینه های تحصیل خود نیستند نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه تنها صرف هزینه ای گزاف را بر خیرین تحمیل می کند. در حالی که با قدری تامل و بررسی می توان این هزینه ها را در مسیر موثرتری مورد بهره برداری قرار داد و به دستاوردهای قابل ملاحظه ای دست یافت.

هزینه ساخت مدرسه و تجهیز کلاس های مجازی و مقایسه

اینک در مقاله حاضر همان موضوع را از زاویه ای دیگر مورد بررسی قرار می دهیم و از منظر اقتصادی به این موضوع می پردازیم تا نشان دهیم کدام راهکار مقرون به صرفه تر است: ساخت مدرسه یا تجهیز مدرسه؟!

طی بررسی های به عمل آمده از جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، منوط به مشخصات ساختمان و تعداد کلاس ها، مبلغ مدرسه سازی متغیر است. به طور مثال ساخت مدرسه ای با یک کلاس بین 300 تا 400 میلیون تومان، و یک مدرسه با 6 کلاس، حدود 3 میلیارد هزینه در بر دارد. در اکثر موارد آموزش و پرورش ملک مورد نظر را در منطقه در اختیار خیرین مدرسه ساز قرار می دهد و ساخت و ساز را نیز برعهده می گیرد. اما گاه، خیرین خود زمین مورد نظر را خریداری کرده و سپس نسبت به ساخت مدرسه نیز اقدام می نمایند که این امر به هزینه ها می افزاید.

با توجه به همکاری و مشارکت مو سسه خیریه دارالاکرام با آموزش و پرورش، برآوردهای مالی نشان می دهد هزینه ماندگار و ثابت راه اندازی یک کلاس مجازی سالانه 86 میلیون و 400 هزار تومان است که تهیه تجهیزاتی چون تلویزیون اندروید، مودم وایرلس، تبلت و غیره را در بر می گیرد. همین جا با مقایسه اعداد و ارقامی چون 300_ 400 میلیون تا 3 میلیارد برای ساخت یک مدرسه، با رقم 86 میلیون برای تجهیز آن حاکی از آن است که تجهیز یک کلاس مجازی به مراتب بسیار مقرون به صرفه تر و کارآمدتر از ساخت مدرسه ای با هزینه های گزاف و غیر ضروری است. بدین ترتیب می توان به نتیجه ای منطقی دست یافت.

علاوه بر این، بررسی های بیشتر نشان می دهد در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویر احمد، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و استان البرز از جمله محروم ترین مناطق کشور از لحاظ آموزش و تحصیل کودکان و نوجوانان محسوب می شوند. در برخی از این مناطق طرح آبا از سوی دارالاکرام کلید خورده و در دست بهره برداری است اما هم چنان نیاز مبرم به تجهیز کلاس های مجازی دز این مناطق به شدت وجود دارد و دانش آموزان این مناطق از کمبود امکانات آموزشی رنج می برند.

با توجه به موارد فوق الذکر، دیگر پاسخ به این سوال که “کدام مقرون به صرفه تر است: مدرسه ساختن یا فرصت تحصیلی ساختن؟” کار دشواری به نظر نمی رسد.

راه های تامین تجیهزات الکترونیکی کودکان نیازمند

چینی ها مشغول ساخت دیوار بودند اما فراموش کردند نگهبان بسازند!

گفته می شود که فلسفه ساخت دیوار عظیم چین محافظت از کشور در برابر حملات دشمنان بوده است چرا که گمان می رفت هیچکس نمی تواند از دیوار بالا برود. اما طی صد سال اول ساخت دیوار، هربار که به چین حمله شد، دشمنان بدون نیاز به بالا رفتن از دیوار تنها با پرداخت رشوه به نگهبانان از در وارد می شدند. علت این امر نادیده گرفتن نگهبانانی بود که نقش بسیار مهمی در ورود دشمنان به کشور داشتند.

این مقدمه را از آن روی ذکر کردیم تا اهمیت  نقش تعلیم و تربیت نیروی انسانی و آموزش فرد در جامعه را بتوانیم بخوبی و به طور ملموس به تصویر بکشیم.  ساختن مدرسه  برای دانش آموزان کم برخورداری که قادر به تامین هزینه های تحصیل خود نیستند، حکم ساختن دیوار عظیمی چون دیوار چین را دارد که بدون توجه به آموزش افراد و توسعه منابع انسانی صورت می گیرد.

در حال حاضر در مناطق دورافتاده و محروم کشور، دانش آموزان بسیاری از آموزش های مجازی محروم مانده اند تنها به این دلیل که خانواده آنها از توان مالی لازم جهت تهیه حداقل امکانات ضروری برای این نوع آموزش برخوردار نیستند. بر هیچ کس پوشیده نیست با توجه به تداوم بیماری کرونا، چنانچه این روند ادامه یابد، به زودی شاهد افزایش چشمگیر آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل و افت شدید تحصیلی دانش آموزان کم برخوردار در سراسر کشور خواهیم بود.

کمک به تحصیل در مناطق محروم

موسسه خیریه دارالاکرام مفتخر است که به عنوان نخستین خیریه کشور با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه همکاری امضا نموده است و طی مشارکت و همکاری با این وزارتخانه در زمینه آموزش الکترونیک و از راه دور  تحت پروژه ملی “آبا” (آشتی با آموزش) به فعالیت می پردازد. طی این پروژه، دارالاکرام با برخورداری از شعب خود در مناطق دورافتاده ای چون جنوب کرمان، ایلام و … و هم چنین بهره مندی از مشارکت مردمی همیاران و حامیان متعهد و دلسوز منطقه، توانسته است تعدادی مدرسه مجازی در این مناطق راه اندازی نماید.

طرح آبا به جای ساخت مدرسه

اما با توجه به ضرورت مشارکت های مردمی در این طرح ملی و  هم چنین ضرورت صرف هزینه های لازم جهت تجهیز و نگهداشت این مدارس که می تواند چندین سال مورد بهره برداری قرار بگیرد، لازم است تا فرصت تحصیل برای دانش آموزان این مناطق از دست نرفته است، نیکوکاران به ویژه نیکوکاران مدرسه ساز به این اقدام روی آورده و کمک های خود را دراین زمینه سرمایه گذاری کنند به نحوی که امکان راه اندازی تعداد بیشتری از مدارس مجازی در مناطق بیشتری از کشور فراهم شود.

تجهیزات کلاس مجازی برای نیازمندان

دارالاکرام طی دو دهه فعالیت در عرصه حمایت تحصیلی از دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر، همواره با دنبال کردن رویکرد خیر خردمندانه، در جهت توانمندسازی نسل آینده ساز کشور و توسعه منابع انسانی کوشیده است و این امر طی این سال ها تحقق نمی یافت مگر با مشارکت و همراهی هموطنان نیکوکاری که اولویت شان در اقدام نیکوکارانه، تحصیل این قشر بوده است.

چنانچه شما از نیکوکاران مدرسه سازی هستید که دغدغه تحصیل کودکان این مرز و بوم را دارید، ما را یاری نمایید. لینک پیشنهادی: حمایت از دانش آموز

جهت آشنایی بیشتر با فعالیت های موسسه و نحوه حمایت تحصیلی از کودکان مستعد فاقد سرپرست موثر در سراسر کشور با ما همراه شوید:

شماره تماس دفتر ستاد مرکزی موسسه: 8999 8088 021 داخلی 110

آدرس ستاد موسسه: تهران، خیابان خالد اسلامبولی(وزراء)، کوچه بیستم(شهید رفیعی)، پلاک 6

نوشته های مرتبط