کودکان نیازمند

خدمات درمانی رایگان برای کودکان نیازمند

از بورسیه تحصیلی تا خدمات درمانی دانش آموزان دارالاکرام

موسسه خیریه دارالاکرام بر اساس ماموریت سازمانی خویش با اهدای بورسیه به حمایت تحصیلی از دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر می پردازد؛ دانش آموزانی که علی رغم برخورداری از انگیزه و استعداد لازم جهت ادامه تحصیل، به دلیل مشکلات اقتصادی و خانوادگی در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند و ناگزیر باید دست از آمال و آرزوهای خود برداشته و از همان کودکی به چالش های بزرگسالی مبتلا شوند. در این میان بسیاری از آنان به دلیل بضاعت اندک خانواده به ناچار به کودکان کار می پیوندند و سرنوشت تیره و مبهمی را برای خود رقم می زنند.

موسسه خیریه دارالاکرام طی 20 سال فعالیت خود در این عرصه، با بورسیه کردن دانش آموزان کم برخوردار شرایط ادامه تحصیل آنان را تسهیل نموده و از ترک تحصیل شان جلوگیری نموده است.  دارالاکرام  علاوه بر اهدای بورسیه، در تمامی شعب خود اقدام به ارائه خدمات پنج گانه به دانش آموزان  خود و خانواده های کم برخوردارشان نموده است. این خدمات عبارت اند از خدمات بهداشتی-درمانی، مددکاری و روانشناسی، معیشتی، آموزشی، و اشتغال و کارآفرینی که هر یک سازوکار خاص خود را دارد.

به طور مثال، در بخش خدمات مددکاری، پس از معرفی، شناسایی، تایید و تصویب دانش آموز برای دریافت بورسیه دارالاکرام، یک مددکار متخصص و مجرب به وی اختصاص داده می  شود تا با انجام  بازدید های منظم ماهانه از منزل دانش آموز، وضعیت تحصیلی و معیشتی وی و خانواده اش را رصد نماید و گزارش آن را از طریق بارگذاری در نرم افزار به مهربانی در اختیار موسسه قراردهد.

در بخش خدمات آموزشی نیز به فراخور نیازهای دانش آموزان و مادران سرپرست خانوار، دوره های آموزشی متعدد در زمینه های مختلف برگزار می شود تا آنها بتوانند به کسب مهارت های مختلف دست یابند. حضور مستمر دانش آموز و مادر وی در این دوره ها می تواند به کسب دستاورد برای دانش آموز و در نهایت افزایش مبلغ بورسیه بینجامد.

در این یادداشت به اختصار به اهم فعالیت های دارالاکرام در بخش ارائه خدمات درمانی خواهیم پرداخت.

 

خدمات بهداشتی درمانی دارالاکرام به دانش آموزان کم برخوردار

 

این خدمات عبارت اند از:

  1. انجام هماهنگی با مراکز درمانی جهت چکاپ های دوره ای دانش  آموزان تحت پوشش موسسه
  2. تامین کمک هزینه درمان برای دانش آموز و خانواده اش
  3. اهدای وام جهت تامین هزینه های درمان دانش آموز و خانواده اش
  4.  معرفی دانش آموزان نیازمند درمان به پزشکان عمومی و متخصص در حوزه های مختلف اعم از عمومی، داخلی، اعصاب، دندانپزشکی، چشم پزشکی، روانپزشکی، قلب و عروق، و غیره، و پیگیری و انجام مراحل درمانی شامل معرفی به داروخانه،  بینایی سنجی، رادیولوژی، ارتوپدی، سونوگرافی، فیزیوتراپی، شیمی درمانی، ام آر آی، اسکن، ارتودنسی، آزمایشگاه، بستری، عمل جراحی و تمامی مراحل از درمان های سرپایی تا جراحی
  5. تامین کمک هزینه درمانی جهت تهیه تجهیزات پزشکی تجویز شده از سوی پزشک معالج مانند ویلچر، واکر، عینک، سمعک، دارو

هزینه های درمان و کمک هزینه های درمانی از سوی بانیان و همیار پزشکان تامین می شود.

 

اقدامات و فعالیت های برخی شعب دارالاکرام در حوزه سلامت دانش آموزان

  1. شعبه تهران با موسسات خيريه “زنجيره اميد”، “شعف” و “انصارالمهدی” تفاهم نامه همکاری امضا نموده است. نتیجه این تعامل استفاده از خدمات درمانی، جراحی و ارتوپدی موسسه زنجیره امید، و دریافت کمک هزینه درمان از موسسه شعف بوده است. موضوع تفاهم نامه موسسه انصارالمهدی با شعبه تهران نیز پرداخت کمک هزینه های درمانی و تهیه جهیزیه است.
  2. در شعبه شیراز با “درمانگاه فوق تخصصی دالکی” تفاهم نامه همکاری 2 ساله امضا شده است. خدمات تخصصی این مرکز شامل روانشناسی، روانپزشکی، دندانپزشکی، بیمارهای خاص و صعب العلاج، و خدمات پاراکلینیکی است کهبرای دانش آموزان دارالاکرام و خانواده های شان به میزان 60 تا 100 درصد دارای تخفیف است. در این تفاهم نامه، دارالاکرام نیز موظف شده است دانش آموزانی را که از این مرکز معرفی می شوند، مورد بررسی و شناسایی و در صورت مطابقت با شرایط استاندارد موسسه بورسیه نماید.
  3. در شعبه مشهد، “انجمن سلامت و امید” به عنوان همیار در زمینه خدمات درمانی با موسسه به همکاری می پردازد.
  4. در شعبه قم  تفاهم نامه ای با “آزمایشگاه بوعلی”، یکی از آزمایشگاه های معتبر استان؛ و تفاهم نامه هایی با “درمانگاه تخصصی قرآن و عترت” به امضا رسیده است. طی این تفاهم نامه ها همه خدمات به صورت کاملا رایگان در اختیار دانش آموزان تحت پوشش و خانواده های شان قرار می گیرد. بدین ترتیب این افراد توانسته اند از خدمات آزمایشگاهی حتی برای کرونا، و هم چنین خدمات پزشکان متخصص و فوق متخصص فیزیوتراپی، سونوگرافی، آندوسکوپی، آزمایشگاه و MRI به صورت رایگان بهره مند شوند. گفتنی است تاکنون بیش از 70 همیار درمان متخصص و فوق متخصص در این شعبه جذب شده و به ارائه خدمات رایگان پرداخته اند.
  5. در شعبه خمین، دانش آموزان و خانواده های شان از خدمات “درمانگاه خیریه دندانپزشکی بدرالسادات میراحمدی”، پزشک معتمد متخصص قلب، پزشک عمومی ، اطفال و جراح عمومی به صورت رایگان استفاده می نمایند.
  6. در شعبه جیرفت با همیاری یک آزمایشگاه و تعدادی از همیار دندان پزشکان، خدمات درمانی رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
  7. در شعبه زاهدان، در زمینه خدمات دندانپزشکی و متخصص داخلی تفاهم نامه همکاری امضا شده است که طی آن خدمات متخصص داخلی رایگان، و خدمات دندانپزشکی با 50 درصد تخفیف به دانش آموزان و خانواده های شان و مددکاران شعبه ارائه می گردد.  هم چنین دانش آموزان این شعبه از خدمات آزمایشگاهی نیز به صورت رایگان برخوردار می شوند.

 

 

 

خدمات بهداشتی_درمانی دارالاکرام در ایام کرونا

 

از آغاز پاندمی کرونا، دارالاکرام نسبت به آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به جامعه هدف و تامین نیازهای معیشتی و بهداشتی آنان که به دلیل معضل پیش آمده تشدید شده است، به اقدامات گسترده تری دست زد. از آغاز قرنطینه عمومی، با ارسال پیامک های بهداشتی و آموزشی و ارائه مشاوره های مددکاری ضمن اطلاع رسانی سعی داشت از لحاظ روحی روانی نیز از ترس و استرس این خانواده ها کاسته و ضمن تاکید بر رعایت اصول بهداشتی، آنان را به آرامش دعوت نماید. جزییات اقدامات کمک به نیازمندان در ایام کرونا توسط موسسه دارالاکرام را اینجا بخوانید.

کمک به نیازمندان در ایام کرونا

از آن جا که دارالاکرام در شرایط بحرانی خدمات ویژه ای را به افراد تحت پوشش خویش ارائه می نماید، در ایام کرونا نیز با ارسال و توزیع بسته ها و اقلام بهداشتی هم چون ماسک، محلول های ضدعفونی کننده و دستکش در میان خانوارهای تحت پوشش که با همت بانیان نیکوکار تهیه می شود از آنان حمایت نموده است.

در ادامه این فعالیت ها نیز به تامین هزینه های درمان کودکان و مادران مبتلا شده به کرونا شامل بستری و هزینه های دارو و درمان آنان پرداخته است.

 

ارائه خدمات مشاوره و مددکاری از مهم ترین اولویت های دارالاکرام

 

یکی از نمونه اقدامات دارالاکرام در ایام کرونا در برخی از شعب، راه اندازی خطوط هات لاین(تماس صوتی) برای خانواده های تحت پوشش بوده است تا از راه دور امکان دریافت مشاوره های روانشناسی برای آنان را میسر ساخته و مشکلات ناشی از این بحران را در این خانواده های آسیب پذیر به حداقل ممکن برساند.

پس از آسیب شناسی های متعدد در حوزه مددکاری، به تازگی دارالاکرام اقدام به راه اندازی صدای مشاور نموده است تا امکان برقرای ارتباط و ارائه کمک و مشاوره به دانش آموزان و مادران به ویژه مادران سرپرست خانوار فراهم گردد.

طبق نظر کارشناسان مددکاری دارالاکرام، این دانش آموزان از آسیب های جدی چون اضطراب و افسردگی رنج می برند؛ آسیب هایی که زندگی و تحصیل آنان را تحت الشعاع قرار داده و زمینه را برای سوء استفاده دیگران فراهم می سازد.

با توجه به شرایط  موجود و بالا رفتن میزان آسیب پذیری افراد مختلف جامعه به ویژه اقشار آسیب دیده، صدای مشاور می تواند در کمک به این افراد و رفع مشکلات آنها بسیار موثر واقع شود.

https://www.isna.ir/news/1400032720078/راه-اندازی-خط-تلفنی-صدای-مشاور-در-دارالاکرام

نوشته های مرتبط