کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان

کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان

اشتغال زایی برای نیازمندان از آموزش تا استخدام

 

به بهانه هفته جهانی کارآفرینی(Global Entrepreneurship Week) که طی 28 آبان ماه تا 4 آذرماه سال جاری برگزار شد بر آن شدیم تا به دلیل فعالیت ها و اقدامات دارالاکرام در این زمینه قدری به این موضوع مفید و کاربردی بپردازیم.

هفته کارآفرینی(GEW) فرصت مناسبی برای شناسایی نیازها، و ترویج فرهنگ و روحیه کارآفرینی در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه فعالان اقتصادی، دانشجویان و نخبگان محسوب می شود که می تواند به رفاه انسانی بینجامد. کارآفرینی از محورهای اصلی رشد اقتصادی و  توسعه پایدار است که از یک سو می تواند با استفاده از خلاقیت ها و ایده های تازه از رکود اقتصادی و مشکلات اشتغال و تولید جلوگیری کند و از سوی دیگر موجب اشتغال پایدار در جامعه شود.

بسیاری از افراد بر این عقیده اند که این رویداد می تواند نسل جدیدی از کارآفرینان را به راه‌اندازی کسب و کار شخصی شان تشویق کند و باعث ارتقای جایگاه کارآفرینی در اذهان عمومی شود.

کارآفرینی برای نیازمندان

هر اندازه کارآفرینی در کشور توسعه بیاید به همان اندازه نیز فرصت ها و بسترهای مناسب اشتغال زایی و شغل یابی بیشتری در اختیار افراد جامعه به ویژه افراد کم برخوردار و سرپرست این خانواده ها که از اقشار آسیب پذیر محسوب می شوند قرار می گیرد و بدین ترتیب نرخ بیکاری کاهش پیدا می کند.

اقدامات چندجانبه خیریه دارالاکرام در زمینه کارآفرینی برای خانواده های کم برخوردار

دارالاکرام در زمینه استعدادیابی دانش آموزان خود با برگزاری جلسات هدایت و مشاوره تحصیلی و سپس سوق دادن آنها به سمت رشته ها و حرفه های متناسب با استعداد و علاقه مندی های شان، به ویژه رشته های فنی و حرفه ای که می تواند به ارتقای مهارت های دانش آموختگان کمک موثری نماید، بخوبی جهت توانمندسازی و اشتغال زایی این دانش آموزان فعالیت نموده است.

دارالاکرام  علاوه بر تاکید بر مهارت آموزی و توانمندسازی دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثری که تحت پوشش خود دارد، برای مادران سرپرست این خانوارها نیز برنامه های خاصی دارد و  به منظور ایجاد اشتغال و درآمد پایدار، رفع نیازها و مشکلات، کمک به استقلال و خودکفایی، و از همه مهم تر به منظور جلوگیری از بازتولید چرخه فقر در این خانواده ها، دوره های آموزشی متعددی را متناسب با نیازها و ظرفیت های موجود برای این مادران برگزار نموده است.

انتخاب شغل مناسب

در همین زمینه، تاکنون اقدامات گسترده ای در شعب 23 گانه دارالاکرام در سراسر کشور به اجرا درآمده است که نتایج قابل ملاحظه ای نیز به دنبال داشته است:

  • برگزاری کلاس های سوادآموزی برای مادران سرپرست خانواده  با همکاری نهضت سوادآموزی. این اقدام تاکنون مورد استقبال بسیاری از مادران قرار گرفته است و آنها توانسته اند با موفقیت این دوره ها را سپری کنند. این اقدام می تواند در جهت اشتغال زایی به این مادران کمک موثری نماید.
  • برگزاری جلسات کارآفرینی و اشتغال با توجه به ظرفیت ها و امکانات بومی منطقه
  • برگزاری کلاس های ماهانه آموزشی کارآفرینی
  • معرفی مادران سرپرست خانوار به مراکز فنی و حرفه ای جهت گذراندن دوره های آموزشی مهارت ها به تناسب مقتضیات و نیازهای منطقه( مثال قالی بافی، سوزن دوزی، گلیم بافی، خیاطی و….)
  • راه اندازی کارگاه های آموزشی متعدد با هدف راه اندازی مشاغل خانگی
  • حمایت از مشاغل خانگی با تهیه و تامین لوازمی ضروری مانند چرخ خیاطی و غیره
  • جذب وام از سوی بانیان نیکوکار جهت راه اندازی مشاغل برای خانواده های تحت پوشش
  • معرفی گروه های کاریابی به مادران جهت کمک به آنها جهت یافتن شغلی مناسب
  • و…..

گفتنی است این اقدامات هم چون گذشته با مشارکت و همراهی متعهدانه بانیان و همیاران نیک اندیش دارالاکرام میسر شده و تداوم یافته است.

شما نیز در صورتی که می توانید در هر نقطه از کشور به اشتغال مادران سرپرست خانوار این دانش آموزان کمک نمایید ما را در این امر مهم یاری کنید.

نوشته های مرتبط