کمک به نیازمندان

 راه های کمک مستقیم به نیازمندان

انسان موجودی است اجتماعی که به دلیل نیازهای مادی و معنوی با دیگر اعضای اجتماع تعامل برقرار می سازد. تعاملات اجتماعی در حالت طبیعی، در وضعیتی متوازن باقی می مانند. اما همواره این شرایط ثابت نیست. در مواقع بحران؛ اعم از مشکلات فردی و خانوادگی، بحران های طبیعی و غیرطبیعی، نیاز افراد از حد متعارف فراتر می رود به نحوی که خود از برآوردن آن نیازها عاجز می مانند و ضروری است تا سایر اعضای اجتماع وارد میدان عمل شده و به فرد یا افراد درگیر بحران کمک کنند.

از این اقدامات به عنوان مسئولیت اجتماعی یاد می شود و شهروند مسئول، شهروندی است که نسبت به حوادث و رخدادهای جامعه اطراف خویش بی تفاوت نبوده، احساس مسئولیت کرده، و در بهبود آن در حد توان می کوشد. گرچه در انجام این امور، اقدام کننده به سود و زیان خود نمی اندیشد و تنها بر اساس مسئولیت اخلاقی و انسانی خویش عمل می کند، اما این اقدام تاثیرات بسیار مثبتی برای وی در پی خواهد داشت.

مطلب زیر شما را با روش های مستقیم کار داوطلبانه برای هموطنان تان بیشتر آشنا می کند.

1. پرداخت بدهی های نیازمندان

عده ای از افراد پس از از دست دادن شغل و درآمد حاصل از آن، کاهش درآمد یا مسائلی از این قبیل، به دلیل عدم استطاعت مالی، به قرض کردن از دیگران یا خرید کردن اجناس به صورت نسیه روی می آورند. چندی نمی گذرد که این بدهی ها بر روی هم انباشته شده و فرد را تحت فشار روحی فراوان قرار می دهد. حتی گاه  این موضوع به بحث و مشاجره با فرد قرض دهنده و شرمساری قرض گیرنده منتهی می شود.

به منظور حفظ شان و منزلت این افراد، می توانیم با مراجعه به کاسب های منطقه، به فراخور توان خویش تا حد امکان بدهی های این افراد را از طرف آنها پرداخت و تسویه نماییم. این روش یکی از مناسب ترین روش ها برای کمک به نیازمندان است، چرا که علاوه بر مطمئن بودن، عزت نفس افراد نیازمند نیز حفظ می شود.

روش دیگر برای کمک به نیازمندان، پرداخت اجاره خانه های  معوقه آنهاست. بسیاری از افراد نیازمند کرایه نشین هستند و گاه به دلیل عدم استطاعت مالی، پرداخت اجاره  آنها به تعویق می افتد و منجر به اختلاف و کدورت با صاحبخانه می شود. با شناسایی این افراد و پرداخت اجاره بهای معوقه آنان، می توانیم بار سنگینی را از دوش این خانواده ها برداریم.

پرداخت بدهی نیازمندان

2. کمک به آزادی بدهکاران زندانی

برخی از افراد به علت ناتوانی در پرداخت بدهی، مهریه یا دیه به زندان می افتند. علاوه بر تباهی زندگی این افراد، زندگی خانواده و فرزندان آنها نیز از نظر مالی و روحی تحت الشعاع قرار می گیرد. ضمن آن که زندگی در فضای زندان و در کنار مجرمین، بدآموزی هایی نیز دارد.

حال چنان چه ما بتوانیم به این افراد در پرداخت بدهی و رهایی شان از زندان کمک کنیم، در حقیقت خانواده های آنان را نیز از فشار سنگینی که متحمل شده اند، نجات می دهیم.

بدین منظور با مراجعه به مراجع ذی ربط، زندانیان نیازمند و بدون سابقه را می توان شناسایی و سپس حمایت کرد. بسیاری از این افراد به دلیل مبالغ اندکی زندانی شده اند. اما چنانچه این مبالغ هنگفت باشد می توان از دیگر خیرین نیز برای پرداخت این مبالغ کمک گرفت.

مقاله پیشنهادی : بدترین مشکلات خانواده های نیازمندان در شرایط فعلی جامعه را اینجا بخوانید.

آزادی زندانیان مالی

3. خرید لوازم برای نیازمندان

یکی دیگر از راه های کمک مستقیم به نیازمندان، خرید وسایل و لوازم ضروری برای آنهاست. کودکان فاقد سرپرست به طور معمول از لوازم ضروری مانند پوشاک یا لوازم تحریر بی بهره هستند  و به همین دلیل با سرزنش های اجتماعی و در پی آن با افت تحصیلی مواجه می شوند. برای کمک مستقیم به این نیازمندان، می توانیم برای مثال با مراجعه به مدارس، از مسئولین مدرسه در شناسایی این افراد کمک بگیریم و برای آنها لوازم مورد نیازشان را تهیه کنیم.

مورد دیگر، حمایت از جوانانی است که در حال تشکیل خانواده هستند اما در این مسیر با مشکلات مالی فراوانی مواجه اند. این امر از دیرباز در سنت جامعه ما مرسوم و متداول بوده است. تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت، پرداخت اجاره بها یا پیش پرداخت اجاره خانه برای مردان جوانی که تصمیم به ازدواج دارند و این هزینه ها مانع بزرگی برای آنها محسوب می شود، بسیار می تواند موثر باشد. لذا با این گونه حمایت ها، می توانیم مسیر ازدواج را برای نسل جوان هموار و از تبعات ناشی از تاخیر در ازدواج آنان جلوگیری کنیم.

خرید لوازم آموزشی برای کودکان در حال تحصیل

کمک خیریه ها به مردم

4. تهیه مواد غذایی برای نیازمندان

شاید ضروری ترین کمک در شرایط کنونی، کمک به نیازمندان در تهیه مواد غذایی باشد.  اغلب این خانواده ها به دلیل تغذیه ناسالم و ناکافی، به ویژه کودکان، به سوء تغذیه مبتلا هستند و در معرض آسیب های جدی قرار دارند. لذا می توانیم با تهیه مواد غذایی ضروری، به این خانواده ها در تهیه و پخت غذایی مغذی و مقوی برای خانواده کمک نماییم.

هم چنین می توانیم در صورت دسترسی به مغازه داری معتمد و پرداخت مبلغی به وی به صورت ماهانه، این امکان را برای کمک به نیازمندان فراهم کنیم تا بتوانند به رایگان اجناس مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 

5. حمایت مستقیم از دانش آموزان کم برخوردار

برای شناسایی و دسترسی به کودکانی که به دلیل فقدان سرپرستی موثر، در شرایطی بسیار دشوار به تحصیل ادامه داده و در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند، یکی از معتبرترین و مطمئن ترین راه ها، همکاری با موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام است که قریب به دو دهه در زمینه حمایت تحصیلی از دانش آموزان فاقد سرپرست موثر فعالیت می کند.

موسسه دارالاکرام با همراهی و مشارکت جمعی از نیکوکاران کشور توانسته است تاکنون حدود 5000 دانش آموز فاقد سرپرست موثر را از سراسر کشور بورسیه تحصیلی کرده و بدین ترتیب از روند رو به رشد کار کودکان به طور موثر پیشگیری نماید.

مقاله پیشنهادی: بهترین راه های یافتن کودکان نیازمند را اینجا بخوانید.

حامیان ما در موسسه دارالاکرام، با پرداخت کل یا بخشی از مبلغ بورسیه دانش آموز، به طور ماهانه و مستمر، بار سنگینی را از دوش این خانواده های کم برخوردار برداشته و امکان ادامه تحصیل این دانش آموزان را فراهم نموده اند. ضمن این که گزارش کامل و شفافی از واریزی های حامیان در اختیار آنها قرار می گیرد و آنها با خاطری آسوده با ما همکاری می نمایند.

سامانه آنلاین به مهربانی

کمک مالی حامی به حساب مستقیم دانش آموز واریز می شود تا تنها در زمینه تحصیل وی هزینه شود. این بورسیه تا زمانی که دانش آموز با جدیت به تحصیل خود ادامه می دهد به وی پرداخت می شود.

مقالات پیشنهادی : تاثیر کمک به دیگران در زندگی

کمک داوطلبانه به جامعه

چنانچه شما مایلید بدون آن که از منزل خود خارج شده، تا برای اقدامی نیکوکارانه به مدرسه یا عابر بانک مراجعه کنید، ما به شما پیشنهاد می کنیم به سامانه آنلاین به مهربانی که تحت مدیریت دارالاکرام به فعالیت می پردازد مراجعه کرده و با انتخاب گزینه ” حمایت از دانش آموز” از دانش آموزان کم برخوردار حمایت نقدی نمایید.

با مراجعه به این سامانه به آسانی و در چشم بر هم زدنی می توانید صدها زمینه کار خیر برای خود و آشنایان تان بیابید و شما نیز در جمع خانواده بزرگ دارلاکرام از آینده سازان این مرز و بوم حمایت نمایید.

https://bemehrbani.com/album

نوشته های مرتبط