آموزش مهارت های فنی و حرفه ای؛ ضامن آینده شغلی جوانان کشور

ترویج آموزش مهارت های فنی و حرفه ای راهی برای جهش تولید

توسعه و بسط مهارت های فنی و حرفه ای، و تلفیق دانش، مهارت و خلاقیت منجر به اشتغال مولد، موفقیت و توسعه اقتصادی شده و در نهایت برای افراد جامعه رفاه اجتماعی را به ارمغان می آورد. موسسه خیریه دارالاکرام از آغاز فعالیت در زمینه حمایت تحصیلی از دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر و کم برخوردار، با آگاهی از اهمیت مهارت های فنی مهندسی و نقش موثری که توانمندی در این مهارت ها می تواند در آینده شغلی جوانان و نوجوانان ایفا نماید، همواره دانش آموزان اش را با توجه به علایق و استعدادهای شان علاوه بر دانش اندوزی به سمت مهارت آموزی نیز سوق داده است و شرایط حمایت مالی و فرهنگی را به نحوی برای آنها فراهم آورده است تا ضمن تضمین آینده شغلی ، این دانش آموزان به دلیل ناتوانی اقتصادی یا عدم توانایی در ادامه تحصیل، از داشتن شغلی مناسب و آینده ای روشن محروم نمانند.

متاسفانه در ایران ادامه تحصیل و امید به آینده شغلی با موانع جدی روبه روست که مهم ترین عوامل آن را می توان چنین برشمرد:

  1. ضعف و عدم کارآیی نظام آموزشی
  2. عدم امید به آینده مناسب شغلی

اما عامل سوم “فقر و ناداری” را نیز باید برای گروهی از دانش آموزان در نظر گرفت. این گروه در مثلثی از ضعف و عدم کارآیی نظام آموزشی، عدم امید به آینده مناسب شغلی و فقر و ناداری محاصره می شوند. اگر همه دانش آموزان کشور پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان با مشکل ادامه تحصیل و یافتن شغل مناسب با مشکل مواجه می شوند، این قشر کم برخوردار هم زمان با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.

انتخاب شغل مناسب

تغییر رویکرد فرهنگی و دیدگاه خانواده ها به این رشته ها و مراکز، شناسایی استعدادها و هنرستان های استاندارد در بیش از 60 شهر کشور که موسسه در آن ها فعالیت داشته و دارای شعبه است، قبول هزینه های حین تحصیل در این رشته ها اعم از تهیه انواع ابزارآلات و ادوات فنی و مهندسی، همگی مستلزم تامین بودجه سالانه ای است که با کمک آن می توانیم حداقل نیمی از دانش آموزان مقطع نهم دبیرستان را به سمت این رشته ها سوق دهیم. بدین ترتیب می توان امیدوار بود که با برخورداری از حداقل یک مهارت، این جوانان شغل مناسبی پیدا خواهند کرد یا در مسیر ادامه تحصیل به موفقیت دست خواهند یافت.

در همین راستا دارالاکرام به منظور حمایت از دانش آموزان خود و ایجاد بستر مناسب برای مهارت آموزی و اشتغال آنان، در تمامی شعب 22گانه خویش، اقدام به برگزاری جلسات مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان مقاطع نهم متوسطه با حضور مشاورین و اساتید مجرب نموده است. در این جلسات، دانش آموزان ضمن آشنایی با بسترهای آموزشی پیش رو قادرخواهند شد متناسب با روحیه و علاقه شخصی و هم چنین توان مالی خویش دست به انتخاب رشته زده و بدین ترتیب آینده ای با ثبات و ایمن برای خویش رقم بزنند.

انتخاب کار مناسب

با مشاوره و هدایت تحصیلی حدود 500 دانش آموز موسسه که در مقطع نهم مشغول به تحصیل هستند و ایجاد علاقه و انگیزه و سوق دادن آنها به سمت رشته های فنی، دارالاکرام خواهد توانست این دانش آموزان را به مراکز فنی کار و دانش معرفی و در این رشته ها ثبت نام نماید تا با مهارت آموزی آینده درخشانی را برای خود بیافرینند.  هزینه تقریبی تهیه لوازم فنی، مهندسی و حرفه ای برای این گروه طی سال تحصیلی 1400_1399 مبلغی معادل 700 میلیون تومان خواهد بود. تامین این هزینه بدون مشارکت و حمایت  شهروندان نیکوکار، متعهد و مسئول امکان پذیر نبوده و این امر مهم در نیمه راه متوقف شده و به بهره برداری نخواهد رسید.

به بیان دیگر، با همگامی و همراهی شما نیکوکاران متعهد و دلسوز است که دارالاکرام خواهد توانست از دانش آموزان امروز، نسلی توانمند و موفق برای فردا بسازد و جهت توسعه منابع انسانی و توسعه پایدار کشور گام موثری بردارد.

 

اگر شما نیز دغدغه سرنوشت و آینده این دانش آموزان را در سر دارید با ما همراه شوید:

شماره کارت جهت واریز کمک های نقدی:  ۶۳۹۵۹۹۷۰۰۰۰۶۱۸۱۹

پرداخت آنلاین:  https://bemehrbani.com/crowdfunding/item/13

نوشته های مرتبط