بدرالملوک امام، زن نمونه قرن

بدرالملوک امام، زن نمونه قرن

مادر خیریه های ایران به زنان نمونه قرن پیوست

 

بدرالملوک امام، بانوی نیکوکار 96 ساله، یکی از بنیانگذاران موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام، و عضو هیئت امنا و هیئت مدیره آن موسسه به عنوان یکی از صد زن نمونه قرن شناخته و معرفی شد.

اداره کل امور بانوان شهرداری تهران به تازگی ، در طرحی تحت عنوان “زنان نامدار قرن”، به معرفی زندگی نامه زنان اثرگذار کشور طی یک دهه اخیر پرداخته است که نام بانو بدرالملوک امام در میان آنان می درخشد. اسفندماه سال گذشته نیز به همت این اداره کل و با همکاری سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران ، به منظور زنده نگه داشتن یاد و نام زنان افتخار آفرین کشور و تجلیل از اثرگذاری اقدامات آنها در جامعه، همزمان با هفته درختکاری، 100 اصله نهال به نام 100 زن نامدار  قرن در بوستان پردیس منطقه 15 تهران کاشته شد.

بانو امام از حدود 70 سال پیش، فعالیت نیکوکارانه خود را با راه اندازی موسسه فرهنگی جوادی قم آغاز کرد و تاکنون ده ها موسسه خیریه را راهبری و هدایت کرده و لقب مادر خیریه های ایران را از آنِ خود کرده است.

ایشان برای اولین بار، در  سن 36 سالگی، مدرسه دخترانه جوادیه را با هزینه شخصی تاسیس کرد. وی در حال حاضر عضو هیئت مدیره خیریه دارالاکرام، سلوک پویا و مهر کوثر در تهران و کرج است. این مراکز خیریه، همگی در زمینه ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی به دانش آموزان تحت پوشش خود حمایت می کنند.به گزارش ایسنا و بنابر اعلام به مهربانی، مشارکت کنندگان در امور خیر، پرداختن به این امور را وظیفه اخلاقی دانسته و  برای کمک به دیگران، علاقه مند به اشتراک گذاشتن داشته های خود با آنان هستند. این امر، ریشه در اصول و ارزش های اخلاقی دارد که خیرین بر آن پایبندند. این پایبندی برای بهبود بخشیدن به زندگی دیگران مسئولیت پذیری و تعهد در پی دارد تا جایی که فرد نیکوکاری چون بانو امام  از حلقه ازدواج خود در انجام امور خیر نیز صرف نظر می کند. این بانوی نیکوکار مسئولیت پذیری را راهی برای تقویت ارزش های شخصی خویش  و زندگی کردن بر اساس باورهای اخلاقی اش می داند.

به گفته بانو امام، سرچشمه و منشا بسیاری از باورها و تفکرات ایشان به خانواده پدری شان باز می گردد. مادر بزرگش تدریس و طبابت می کرده و پدرش نیز امام جماعت بود. به این ترتیب، کمک کردن به دیگران به موضوعی همیشگی در خانواده آنها تبدیل شده و ایشان از کودکی در این کمک ها به هر شکل ممکن، مشارکت می کرده است.

وی سابقه پرداختن به امور خیر را از بدو تولدش و به دنیا آمدن در خانواده ای اندیشمند و نیکوکار می داند. بانو امام از مادر بزرگ طبیب خود آموخت که فرد بیمار یا نیازمند مانند گلی پژمرده است که اگر به درستی مورد رسیدگی و مراقبت قرار بگیرد، دوباره شادابی و سلامتی خود را باز می یابد.

این امر بخوبی نشان می دهد که مشارکت کودکان در امور خیر و پرورش روحیه سخاوتمندی به آنها سبب می شود آنها به این باور برسند که می توانند در جهان پیرامون خود تغییرات مثبت ایجاد کنند، چرا که کودکان به طور طبیعی کمک کردن به دیگران را دوست دارند

بانو امام با 96 سال سن هم چنان از نشاط روحی وصف ناپذیری برخوردار است که مرهون و مدیون احساس شادی و رضایت خاطری است که در اثر انجام امور خیر حاصل می شود. مادر خیریه های ایران با وجود دردهای جسمانی، دست از تلاش برای کمک به دیگران برنداشته و طبق باورهای خیرخواهانه خود زندگی می کند.

گذشته از عشق و انرژی، آنچه بانو امام را در کارهایش متمایز ساخته است، دمیدن عطر مادرانگی اش در کار خیر است.  وی یتیم داری را وظیفه خویش دانسته و به فرمایش قرآن باور دارد که “از تو درباره یتیمان سوال خواهد شد.”

بانو امام از اعضای اصلی هیئت مدیره خیریه دارالاکرام است که از سال 1382 در کنار سایر بانیان، با تاکید بر نخبه پروری، حامی تحصیل کودکان مستعد فاقد سرپرست موثر بوده است. موسسه خیریه دارالاکرام تاکنون 6 هزار دانش آموز را از سراسر کشور بورسیه تحصیلی کرده و با ارائه خدمات پنج گانه معیشتی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی، مشاوره و مددکاری، و کارآفرینی و اشتغال زایی، آنها و خانواده های شان را مورد حمایت قرار داده است.

آرزوی بانو امام این است که در تمام 25 شعبه دارالاکرام تمام و کمال به نیازهای کودکان و نوجوانان و نه فقط نیازهای تحصیلی شان مورد رسیدگی قرار گیرد. به زعم ایشان، کیفیت خدمات رسانی به اندازه کمیت و گستردگی آن ها مهم تلقی می شود.

نوشته های مرتبط