تاثیر کار خیر در احساسات

تاثیر کار خیر بر سلامت افراد

ارتباط کمک به دیگران و سلامت روح و جسم

میلیون ها نفر در سراسر دنیا به دلایل و با انگیزه های مختلف به طور منظم و مستمر و حتی نسل به نسل  به خیریه ها کمک می کنند. اغلب این افراد معمولا بر اساس اهمیت ، ضرورت و حساسیت موضوعی خاص، یا علاقه مندی ها و تمایلات شخصی، جامعه هدفی را که قشر یا اقشار خاصی را در بر می گیرد مد نظر قرار داده و سپس به سراغ خیریه هایی می روند که می تواند در کمک رسانی به این گروه ها آنها را کمک و راهنمایی کرده و نیاز آنها به مشارکت و انجام مسئولیت اجتماعی را برآورده سازد.

آنچه مسلم است این است که این امر تاثیراتی دوسویه دارد.به بیان دیگر، افراد نیکوکار نیز در ازای کمک های خویش،از تاثیرات مثبت آن بی نصیب نخواهند ماند. این تاثیرات صرف نظر از تفاوت های فردی و این که هر فرد با چه رویکرد و نگرش یا باور و اعتقاد مذهبی به خیریه ها کمک می کند، در نظر گرفته شده اند.

حال به برخی از مهم ترین این تاثیرات می پردازیم.

  1. ایجاد حس خوب در فرد

آگاهی از این که فرد می تواند با کمک در بهبود زندگی سایر افراد موثر واقع شود به او قدرت می بخشد و باعث احساس شادی و شعف درونی وی می شود. تحقیقات بخوبی نشان داده است که بین  کمک به خیریه و افزایش فعالیت قسمتی از مغز که احساس لذت را ثبت می کند، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

ایجاد حس خوب در فرد

در تحقیق دیگری نیز از بین 700 نیکوکار، 42 درصد از پاسخگویان، انگیزه اصلی از کمک به خیریه را احساس لذت پس از آن بیان کرده اند. این امر ثابت می کند که بخشیدن به مراتب از دریافت کردن بهتر است.

  1. تقویت ارزش های فردی

در تحقیقی با عنوان “چرا می بخشیم”، اغلب پاسخگویان، حس هوشیاری اجتماعی را به عنوان مهم ترین انگیزه کمک به خیریه معرفی کرده اند. 96 درصد از آنان نیز صرف نظر از این که از چه کار خیری حمایت می کنند، کمک به دیگران را وظیفه اخلاقی خود می دانند. در حقیقت این احساس ریشه در ارزش ها و اصول شخصی افراد دارد.

تاثیر کمک به نیازمندان در احساس خودمان

از نظر بسیاری از افراد، توانایی کمک به بهبود زندگی دیگران، مزیتی تلقی می شود که ناشی از حس مسئولیت است.

بدین ترتیب عمل بر اساس حس مسئولیت به تقویت ارزش های فردی و ایجاد اطمینان از همسویی روش زندگی با باورهای اخلاقی کمک موثری می نماید.

  1. کمک موثر

برخی از افراد نسبت به این موضوع نگرانی دارند که ممکن است کمک های خیریه آنها کامل به دست افراد مورد نظرشان نرسد. عدم اعتماد این افراد گاه فاقد پایه و اساس منطقی است اما گاه ناشی از تجربیات ناموفق خود یا نزدیکان شان در کمک کردن به افرادی است که بدون شناسایی و اطلاعات کافی، از آنها حمایت می کنند و زمانی که  به ساختگی بودن شرایط این افراد پی می برند دچار یأس و سرخوردگی و بدبینی می شوند.

تاثیر در موفقیت فرد

راه حل مناسب برای رفع این معضل را می توان در بررسی و تحقیق درباره خیریه های معتبری که از عملکرد شفاف و واضحی برخوردارند و مورد اعتماد افراد مورد وثوق ما هستند، جست و جو کرد.

  1. معرفی اهمیت سخاوتمندی به فرزندان خانواده

سهیم کردن فرزندان در کمک به خیریه، آنان را با اهمیت سخاوت آشنا می کند و آنها نیز پی می برند که می توانند علی رغم سن اندک خویش در جهان تغییراتی مثبت ایجاد کنند و این امر باعث افزایش اعتماد به نفس در آنان می شود. ا

یاد دادن کار خیر به کودکان

ز آن جا که جوانان به کمک به دیگران علاقه مندند، بخشش سخاوتمندانه شان به این معناست که با قدردانی از داشته های خویش رشد می کنند و در آینده نیز تمایل خواهند داشت به کمک های خود ادامه دهند.

  1. تشویق شدن اطرافیان نزدیک برای کمک به خیریه

کمک شما به خیریه می تواند نزدیک ترین افراد به شما را نیز به انجام این کار برانگیزد. حتی ممکن است منجر به تلاشی دسته جمعی و خانوادگی برای حمایت از خیریه مورد نظر شود.

کمک به خیریه با مشارکت خانوادگی، به دلیل همکاری و هدف مشترک، اعضای خانواده را به هم پیوند می دهد و از سوی دیگر  به افزایش میزان کمک به خیریه نیز کمک می کند.چرا که به جای یک نفر از خانواده، کل خانواده در این کمک مشارکت می کنند.

 

اگر این مقاله توانسته است شما را به کمک به خیریه تشویق کند، برای پیدا کردن خیریه ای که ضمن پاسخگویی به دغدغه ها و نگرانی های شما، شما را در کمک به همنوعان تان یاری کند تا شما نیز تاثیرات مثبت این کار خیر را تجربه کنید، ما می توانیم شما را راهنمایی کنیم.

تشویق دیگران به کار خیر

موسسه دارالاکرام با نزدیک به دو دهه فعالیت در زمینه حمایت تحصیلی از کودکان مستعد فاقد سرپرست، و با کارنامه و عملکردی شفاف، شما را به حمایت از این دانش آموزان در سراسر ایران فرا می خواند تا شما نیز به جمع حامیان نیک کردار خانواده بزرگ دارالاکرام بپیوندید.

فقط کافی است در هر جای ایران یا دنیا که هستید با مراجعه به سامانه آنلاین به مهربانی که تحت مدیریت دارالاکرام فعالیت می کند، به سهولت و سریع، ضمن آشنایی با حوزه های فعالیت های داوطلبانه موسسه، با دانش آموزان تحت حمایت آن نیز آشنا شده و از آنان حمایت کنید تا ازین پس هیچ کودک ایرانی به دلیل کمبود مالی از ادامه تحصیل بازنماند.

بخشیدن را هم امروز آغاز کنید

نوشته های مرتبط