روز جهانی زن

روز جهانی زن

حقایق تاریخی روز جهانی زن

هشتم مارس مطابق با 18 اسفندماه، روز جهانی زن نامگذاری شده است. هر ساله میلیون ها زن و مرد در سراسر جهان با برپایی اجتماعات و گردهمایی ها این روز را گرامی می دارند. تاریخچه این روز به اواخر قرن 19 میلادی بازمی گردد. کارگران کارخانه های نساجی کتان شهر نیویورک در اعتراض به شرایط سخت کاری، بی عدالتی، تبعیض،و دستمزد اندک دست به اعتصاب زدند. اما هم چنان زنان در جوامع صنعتی از این بی عدالتی رنج می بردند.

حدود 50 سال پس از آن، در روز هشتم مارس سال 1908 میلادی، زنان کارخانه نساجی کتان در شهر نیویورک در حمایت از زنان پیشروی مبازره با بی عدالتی، دست به اعتصاب زدند. اما برای جلوگیری از سرایت اعتصاب به سایر بخش های کارخانه، آنان را  در محل کارشان محبوس کردند و سپس به دلایلی نامعلوم کارخانه دچار آتش سوزی شد و 129 نفر از زنان کارگر در آن آتش سوزی جان باختند و تنها عده معدودی توانستند جان سالم به در برند.

از آن روز به بعد روز هشتم مارس و واقعه قربانی شدن زنان کارگری که به دلیل اعتراض به تبعیض ها و استعمار کاری جان خود را از دست دادند، به عنوان نماد مبارزه زنان علیه بی عدالتی در اذهان جهانی شکل گرفت. اما هم چنان مبارزه زنان با استعمار کاری و برخورداری از حقوق اجتماعی خویش به شکل تظاهرات ادامه یافت.

اعتراضات حقوق زنان

زنان بسیاری  به دفاع از حقوق زنان برخاستند  و برخی نیز با برعهده گرفتن رهبری جنبش های بین المللی، خواستار ایجاد شرایط کاری عادلانه برای زنان شدند.

اما آنچه که به شکل گیری یک روز خاص و اختصاص آن به زنان انجامید، جنبش های اعتراضی زنان کارگر در اوایل قرن بیستم بود که در اروپا و امریکا شکل گرفت. اعتراضات صلح خواهانه زنان در دوره جنگ جهانی اول از جمله این جنبش هاست.

سازمان ملل متحد نیز در قطعنامه ای که در سال 1945 به امضای سران کشورهای عضو رسید، به عنوان نخستین توافقنامه جهانی، اصل برابری زن و مرد را به طور شفاف مورد تصریح قرار داد. در پی آن نیز سازمان ملل با ارائه استراتژی ها و برنامه های متعدد، توانست در  بهبود وضعیت و شرایط زنان در سراسر جهان نقش مهمی ایفا نماید.

سازمان ملل متحد

گرچه روز هشتم مارس ریشه در وقایع و حوادث ناخوشایندی داشت اما در حال حاضر، این روز نه تنها در جوامع توسعه یافته بلکه در کشورهای در حال توسعه نیز ابعاد گسترده تری یافته است. امروزه روز جهانی زن، تنها به دفاع از حقوق زنان و مشارکت آنها در امور سیاسی و اقتصادی اختصاص ندارد، بلکه در این روز، دستاوردها، پیشرفت ها و  همین طور نقش های تاریخ ساز زنان در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، در سطح کشوری و جهانی منعکس شده و جهان از این حقایق آگاه می شوند.

حمایت از دانش آموزان دارالاکرام: حمایت از زنان سرپرست خانوار

جایگاه و نقش زن در خانواده و جامعه سبب شده است تا همواره در همه دیدگاه ها و مکاتب الهی و بشری گرامی داشته شود و مورد تحسین و تکریم قرار گیرد.

موسسه خیریه دارالاکرام نیز حامی تحصیل دانش آموزان کم برخورداری است که در خانواده های زن سرپرست به تحصیل می پردازند و مسئولیت سنگین معیشت، تربیت و پرورش آنها بر دوش زنانی است که به دلایل متعدد مانند جدایی از همسر، از کارافتادگی و بیماری همسر و غیره علاوه بر مادر بودن ناگزیرند نقش پدری را نیز برای فرزندان خود ایفا نمایند.

این زنان هرچند قوی اما به دلیل دغدغه تامین معاش از یک سو، و پرورش و مراقبت از فرزندان و رسیدگی به امور آنها از سوی دیگر، شرایط سخت و طاقت فرسایی را تجربه می کنند که گاه رسیدگی به برخی امور از جمله ادامه تحصیل فرزندان شان برایشان محال می شود.

شما نیکوکار نیک اندیش با حمایت از دانش آموزان دارالاکرام، در حقیقت بار سنگینی را از دوش مادران سرپرست خانوار برداشته و ادامه تحصیل این دانش آموزان را میسر می سازید.

نوشته های مرتبط