عید فطر

با سلام در این مقاله قصد داریم پیرامون روز عید فطر و نحوه محاسبه و پرداخت زکات فطریه صحبت کنیم. این عید در آخرین روز از ماه مبارک رمضان است آداب و سنت خاص خود را دارد که مسلمانان سراسر دنیا آن را نیکو پنداشته و به جا می آورند. در ماه مبارک رمضان بسیاری از مسلمانان یک ماه روزه گرفته و در آخرین روز آن که عید سعید فطر نام دارد زکات فطریه روزه خود را از مالشان جدا نموده و به خانواده های نیازمند می دهند. با ما همراه باشید تا در این مقاله بیشتر راجع به عید سعید فطر و زکات فطریه صحبت کنیم.

عید فطر چه زمانی است؟

پس از اینکه ماه رجب، ماه نزدیک شدن به خدا پایان یافت ماه مبارک رمضان آغاز می شود. در ماه مبارک رمضان بسیاری از مسلمانان به مدت سی روز روزه می گیرند. در آخرین روز ماه رمضان جشن گرفته و فطریه روزه را جدا می کنند. در ماه مبارک رمضان مسلمانان برای تزکیه نفس و دوری از گناه روزه می گیرند. یکی از مهم ترین اعمال نخوردن و نیاشامیدن تا وقت اذان مغرب است.

عید سعیدفطر چه درس هایی برایمان دارد؟

از درس هایی که مراسم عید فطر دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

توجه به بعد اجتماعی دین و پذیرفتن مسئولیت نیازمندان بسیاری از مسلمانان در روز عید سعید فطر در نماز جماعت عید سعید فطر شرکت می کنند. آن ها زکات فطریه خود را به نیازمندان و یا فقها می دهند تا آنان به دست نیازمندان برسانند.

توجه به نیازمندان در ماه مبارک رمضان بسیاری از افراد روزه گرفته و همواره به یاد گرسنگان و درماندگان بوده اند. در عید فطر آنان سعی می کنند با پرداخت زکات فطره عدل و مساوات را حکم فرما کنند. روزی که غنی و نیازمند به یک میزان نیاز خود را برطرف می کنند.

فطریه روزه چیست؟

زکات فطره که به میزان یک صاع گندم، جو، کشمش یا خرما است که حدود سه کیلوگرم از آن را به نیازمندان و فقرا می دهند. در واقع هر شخص بالغ و غیر بیهوش و فقیر به ازای خود و هر شخصی که تحت تکلف وی است سه کیلوگرم گندم یا.. را به نیازمندان می دهد. همچنین زکات فطریه کسانی که در خدمت سربازی هستند و مخارج آن ها بر عهده دولت است به عهده خودشان است. چنانچه بخواهید احکام مرتبط با فطره روزه را بدانید می توانید به توضیح المسائل مراجعه کنید.

تاثیر پرداخت زکات در زندگی فردی و جامعه چیست؟

زکات در لغت به معنای رشد و نمو کردن است. خداوند در قرآن می فرماید”و اما من اعطی و اتقی و صدق بالحسنی فسنیسره للیسری” هر کس انفاق کند و جزاء الهی را تصدیق کند، ما او را در مسیر آسانی قرار می دهیم.

پس از پرداخت زکات فطره، برکات و رحمت از جانب حق در زندگی همگان می افتد.

آثاری فردی که پرداخت زکات فطره دارد می توان به درمان بخل و حریصی اشاره کرد. زمانی که یک انسان از مال خود به شخصی نیازمند انفاق می کند و او را شاد می کند جای بخل و حسادت را محبت و عشق می گیرد.

همچنین از دیگر آثار پرداخت زکات فطره مطهر شدن مال است. همانطور که هر شخصی به اندازه تلاشش از روزی پروردگار سهم می برد در واقع با پرداخت زکات فطره واجب مال خویش را تطهیر می کند و با توجه به نیازمندان برکت و خشنودی خدا را به سوی خویش جلب می کند.

عید سعید فطر با پرداخت زکات فطره و برپایی نماز جماعت نشان از وحدت و یکرنگی مسلمین دارد. فقیر و غنی در صف های منظم نماز عید فطر می ایستند. با پرداخت زکات فطریه همگان از یک مقدار سهم خوراکی ها و پول و شادی ها برخوردار می شوند و شادی به یک میزان میان غنی و ثروتمند تقسیم می شود.مساوات و برابری در دین اسلام یک رکن اساسی است.  در ادیان مختلف گرفتن روزه با احکام خاصی وجود دارد. اما هیچ یک در پایان روزه عیدی نمی دهند. همانطور که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: عید فطر هدیه ای است از سوی خدا که به مردان و زنان امتم داده شده است و خداوند متعال این هدیه را به هیچ کس پیش از من نداده است.

امیدوارم خواندن این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر سوالی در مورد عید سعید فطر دارید می توانید در قسمت کامنت ها بپرسید. اگر در عید سعید فطر زکات فطریه خود را به خانواده های نیازمند داده اید و آن ها را خوشحال نموده اید می توانید از حال خوبتان برای ما بنویسید.

نوشته های مرتبط