استاد محمد بهمن بیگی که بود؟

اعطای تندیس دارالاکرام به بانو سکینه

استاد محمد بهمن بیگی، يكي از چهره‌های محبوب و  نام آشنای عرصه فرهنگ و ادب و از بنيانگذاران آموزش عشايری است كه با تلاش و كوششی وصف‌ناپذير، توانست جهت پرورش استعدادهای درخشان فرزندان عشاير ايران، قدم‌های ماندگار و بنیادین بردارد.

استاد، در كتاب “بخارای من ايل من”، زندگی خود را اين‌گونه ترسيم نموده است: “من در يك چادر سياه به دنيا آمدم. زندگانی را در چادری با تير، تفنگ و شيهه اسب آغاز كردم. تا ده سالگی حتی يك شب هم در شهر و خانه شهری به سر نبردم. زمانی كه پدر و مادرم را به تهران تبعيد كردند، تنها فرد خانواده كه خوشحال و شادمان بود، من بودم. نمی ‌دانستم كه فشنگ مشقی و تفنگم را می ‌گيرند و قلم به دستم می دهند. پدرم مرد مهمی نبود. چيزی نمانده بود كه در كوچه‌ها راه بيفتيم و گدايی كنيم. مأموران شهرباني ( دوره رضاخان) مراقب بودند كه گدايي هم نكنيم. به كتاب و مدرسه دلبستگي داشتم. دو كلاس يكی می كردم. شاگرد اوّل شدم.

در ايل چادر داشتم، در شهر خانه نداشتم. در ايل اسب سواری داشتم، در شهر ماشين نداشتم. در ايل حرمت و آسايش و كس و كار داشتم، در شهر آرام و قرار و غمخوار و اندوه‌گسار نداشتم. نامه‌ای از برادرم رسيد. بوی جوی موليان مدهوشم كرد. ترقی را رها كردم. تهران را پشت سر گذاشتم و به سوی بخارا بال و پر گشودم. بخارای من ايل من بود.”

استاد محمد بهمن بیگی

استادبهمن بیگی: پاداش من از ایل سکینه است

مرحوم بهمن بیگی در سال 1343 با سرکار خانم سکینه کیانی، ازدواج کرد. سکینه زنی هم شأن استاد بود. سکینه بانو زنی بسیار مهربان، با وقار و دوست داشتنی، یار و همراه، شریک خوبی برای استاد، و میهمان نواز و با محبت با اقوام و دوستان است. وی یار وفادار استاد در تمام سال هایی بود که  همراه با ایشان در سفرهای مستمر و طولانی به میان ایل می رفت. سکینه بانو استاد را در تحقق اهداف اش یاری رساند و تا آخرین لحظه های زندگی در کنارش ماند و همراهی اش کرد.

به درستی گفته اند که پشت همه مردان موفق و بزرگ، زنی بزرگ ایستاده است، و سکینه زن بزرگی است و بهمن بیگی برای رسیدن به هدف والای خود نیاز به شریکی همانند سکینه داشت. وی دختر ایل بود و درد آشنای ایل و مردم اش بود و  آن دردها را با پوست و خون خود لمس و درک کرده بود. او شریک این کار بزرگ و ارزشمند بود.

کتاب های استاد محمد بهمن بیگی

موسسه فرهنگی دارالاکرام شعبه گل نرگس شیراز با توجه به تلاش های ایشان و همپوشانی فعالیت ها، گزارش کاملی از موسسه و فعالیت های دارالاکرام را به بی بی سکینه ارائه نمودند و ایشان هم حمایت همه جانبه خود را در عرصه های مختلف اعلام نموده و مشتاق ارتباطات قوی تر وموثرتری با مجموعه دارالاکرام شدند .

به پاس تکریم استاد بهمن بیگی و بی بی سکینه، تندیس دارالاکرام به رسم یادبود به بانو سکینه اهدا شد.

برای پیگیری اخبار شعب و سایر فعالیت های دارالاکرام، به سایت دارالاکرام https://darolekram.com مراجعه نمایید.

از شما نیکوکاران گرانقدر نیز دعوت می کنیم جهت مشارکت در اقدامات خیرخواهانه اعم از حمایت از دانش آموزان و همیاری، به سامانه آنلاین به مهربانی مراجعه نمایید.

https://bemehrbani.com

 

نوشته های مرتبط