اعتماد مردم رکن اساسی موسسات خیریه

موسسات خیریه امروزه یکی از اصلی ترین NGO ها یا سازمان های مردم نهاد هر جامعه است و همین موجب شده که مردم علاقمند به فعالیت های خیریه برای انتخاب و شرکت در فعالیت های مردمی گزینه های مختلفی پیش رو داشته باشند. در عین حال اساسی ترین مسئله در این میان اعتماد است، که متاسفانه تا حدی در جامعه ما از دست رفته است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا به بررسی اعتماد مردم به سازمان های حمایتی بپردازیم.

اعتماد اصلی ترین رکن هر فعالیت

اما در میان تمامی سازمان های مردمی و سازمان های حمایتی  به چه موسسه ای میتوان اعتماد کرد؟ در خاطر داشته باشید که اعتماد اساسی ترین رکن شکل گیری و قوام موسسات خیریه است. مردم باید بدانند که هر موسسه با هدف حمایت از کدام قشر آسیب پذیر فعالیت کرده و منابع مالی را به دست چه کسانی خواهد رساند؟

متاسفانه به دلیل برخی اشتباهات در فعالیت های خیریه و سازمان های مردمی اعتماد مردم قدری خدشه دار شده است، و همین موجب شده مردم دیگر در فعالیت ها، بازارچه ها و جشن های مردمی حضور نداشته باشند. بسیاری گمان می برند که این منابع مالی صرف کارهای خیریه نمی شود، و ترجیح می دهند به صورت مستقیم به نیازمندان کمک کرده و نقش واسط موسسات خیریه را حذف کنند. در این میان یکی از وظایف اصلی گروه های خیریه  بازگرداندن اعتماد مردم است. موسسات خیریه به صورت ملموس تری با قشر آسیب پذیر در ارتباط هستند، و با کمک مددکاران و نیروهایی که در اختیار دارند شانس بیشتری برای شناسایی نیازمندان و کمک به آنها دارند.

چگونه اعتماد مردم را بازگردانیم؟

بازگرداندن اعتماد مردم به گروه های خیریه آسان نیست اما امکان پذیر است. موسسات خیریه اول از همه برای بازگرداندن اعتماد مردم باید آنها را در جریان فعالیت هایشان قرار داده و در مورد برنامه هایشان شفاف باشند. مردم باید بدانند پول و کمک هایشان در چه راهی و برای کدام نیازمندان استفاده می شود. پس در این میان بهترین روش برای بازگرداندن اعتماد مردم در جریان قرار دادن آنها است. موسسات و سازمان های خیریه می توانند با روش های مختلفی این اعتماد را برگردانند. اولین و موثرترین روش برگزاری جلسات ماهانه به صورت مداوم است. در این جلسات باید فعالیت های ماه گذشته بیان شده و از برنامه های آینده نیز برای خیرین گفت. در این میان می توان تمام اقدامات حمایتی را به صورت کامل را برای مخاطبان تشریح کرد. موسسه خیریه به مهربانی از کودکان حمایت می کند و خیرین می توانند تمامی اقدامات حمایتی از کودکان را به همراه اطلاعات آن مشاهده کرده و در جریان فعالیت های دقیق موسسه قرار بگیرند.

شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید

روش دیگر که بسیار کاربردی و به روز است، استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی است. موسسات خیریه باید تمامی فعالیت های حمایتی و برنامه هایشان را در شبکه های اجتماعی منعکس کنند. به این صورت نه تنها این برنامه ها و فعالیت ها مستند خواهد بود، بلکه به نوعی منجر به معرفی بیشتر موسسه خواهد شد. گاه حتی نیروهای جوان تر و شاداب تر با هدف شرکت در فعالیت های خیریه از طریق شبکه های اجتماعی با موسسات آشنا خواهند شد، به این ترتیب توسعه و رشدی نیز در برنامه های موسسه شکل خواهد گرفت و نتایج بهتری نیز برای آینده خواهد داشت. مخاطبان نیز نباید این فرصت را از دست داده، و از طریق مستندات ارائه شده در این شبکه ها خیریه مورد نظرشان را دنبال کنند تا با شفافیت کار آشنا شوند.

از بازارچه ها و جشنواره ها استفاده کنید

در این میان موسسات خیریه از موقعیت های خوبی همچون بازارچه هایی با بهانه نوروز می توانند برای معرفی موسسه به خیرین و دعوت از آنها برای مشارکت استفاده کنند. جشنواره ها نیز فرصتی برای ارائه مستندات به خیرین است. در این میان مددکاران با توضیح فعالیت ها و برنامه ها می توانند نظر مثبت و اعتماد مردم را جلب کنند. این چنین مردم نیز بهتر می توانند تصمیم بگیرند که به کدام خیریه اعتماد کنند و  این حق را دارند که پرداختی هایشان را از این طریق پیگیری کنند.

در پایان بحث به چه خیریه ای می توان اعتماد کرد باید گفت آن دسته از موسسات خیریه قابل اعتماد هستند که خیرین را در جریان برنامه ها قرار می دهند، از فعالیت های شان مستند تهیه می کنند و در جلسات از برنامه های آینده می گویند. همچنین، در جشنواره ها و بازارچه ها با تهیه بروشور موسسه را معرفی می کنند. می توان گفت که موسسه خیریه به مهربانی تمایزی مهم با دیگر سازمان های مردمی دارد و آن نیز ارائه تمامی اقدامات حمایتی کودک به همراه اطلاعات ضروری برای خیرین محترم و مهربان است.

نوشته های مرتبط