نیازهای کودکان کار

سازمان های معتبر حمایت از کودکان در دنیا

در سراسر دنیا کودکان زیادی وجود دارند که از احتیاجات ابتدایی برای زندگی محروم هستند. سازمان های زیادی در دنیا به حمایت از کودکان می پردازند. سال های نخست زندگی نقش پر رنگی در شخصیت کودک و رشد جسمی و فکری او و آینده اش در جامعه دارد. زندگی و رشد مناسب کودک در سال های نخستین عمر باعث می شود که برای زندگی در بزرگسالی و سال های آینده به بهترین شکل آماده شود. در سراسر جهان سازمان هایی وجود دارد که به حمایت از کودکان بی سرپرست و کودکان کار می پردازد تا جلوی ظلم و بی عدالتی در حق کودکان را بگیرند. یکی از معتبرترین سازمان های حمایت از کودکان، یونیسف نام دارد که در سراسر دنیا فعالیت می کند. سازمان های معتبر دیگری نیز وجود دارد که در کشور ما تاسیس شده اند و در این زمینه به صورت جهانی فعالیت می کنند.

 

صندوق کودکان ملل متحد( یونیسف)

صندوق کودکان ملل متحد که بیشتر با نام اختصاری آن یونیسف شناخته می شود در 11 سپتامبر سال 1946 تاسیس گردید. این سازمان در ابتدا برای تهیه غذای اضطراری و خدمات درمانی و بهداشتی کودکانی که در جنگ جهانی دوم کشور و شهرشان تخریب شده بود، ایجاد گردید. این سازمان عمدتا در کشورهای در حال توسعه فعالیت می کند و از کودکان این کشورها حمایت می نماید. مقر یونیسف در نیویورک است و برنامه آن سلامت و رفاه کودکان جوامع در حال توسعه می باشد. این سازمان در سال 1965 جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است و همچنین در سال 2006 جایزه شاهزاده اتریش را برده است. بیشتر فعالیت یونیسف در نواحی فقیر مانند آفریقا می باشد اگر چه به کودکان سراسر جهان کمک رسانی می کنند.

فعالیت یونیسف در زمینه حمایت از کودکان

 یونیسف دارای 5 اولویت اساسی می باشد که در راستای آنها فعالیت می نماید. اولویت اول آن «تحصیل» است. تحصیل کودکان باعث آگاهی و پیشرفت آنها در زندگی می شود. هدف یونیسف برابری جنسی و رفتن دختران نیز به مدرسه و اطمینان از ادامه دادن تحصیل آنها است. اولویت دوم «مصون سازی مثبت» می باشد، مصون سازی و حفظ سلامت بچه ها در سراسر دنیا مهم است و به آن عمل می شود. در عین حال هر ساله در اثر بیماری هایی که با صرف هزینه کمی قابل پیشگیری هستند بیش از 2.000.000 کودک جان خود را از دست می دهند. اولویت سوم «حفاظت از کودکان در برابر خشونت می باشد». هر روزه کودکان را مجبور می کنند کارهای سخت انجام دهند، مورد خشونت قرار می گیرند و از آنها سوء استفاده می شود.

یونیسف از کودکان حمایت و حفاظت می کند تا مانع ظلم و خشونت علیه بچه ها شود. اولویت چهارم یونیسف «ایدز» می باشد. کودکان زیادی بر اثر بیماری ایدز والدین خود را از دست داده اند و بی سرپرست شده اند. این نهاد به حمایت از کودکان پرداخته است و برنامه هایی برای کنترل رفتارهای جنسی کودکان در دست اجرا دارد. اولویت شماره پنج این سازمان، «کودکی» نام دارد. تغذیه مناسب، بهداشت و آب سالم برای کودکان و جوامع آنها فراهم شود. به هنگام تولد برای بچه ها شناسنامه تهیه شود و امکانات تحصیلی داشته باشند. دختران و پسران از تغذیه و تحصیل و حق و حقوق برابر برخوردار شوند.

موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) 

موسسه حمایت از کودکان سرطانی محک در سال 1370 به عنوان سازمانی غیر دولتی به ثبت رسید و در راستای حمایت از کودکان سرطانی و خانواده های آنها فعالیت خود را آغاز کرد. موسسه محک مقام مشورتی از شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد در یافت نموده است و عضو سازمان های معتبر بین المللی مرتبط با کودکان سرطانی می باشد. محک تنها بیمارستان فوق تخصصی در خاورمیانه با زیربنای 18000 متر مربع می باشد که ثمره مشارکت گسترده مردمی در ایران می باشد. موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک در سطوح پیشرفته ملی و بین المللی فعالیت دارد. کودکان زیر 14 سال که به سرطان مبتلا باشند پس از تشخیص و تشکیل پرونده، می توانند از خدمات بیمارستان فوق تخصصی محک استفاده کنند و تحت حمایت موسسه محک قرار می گیرند. تمام مراحل درمان در بیمارستان محک انجام می شود و از پزشکان و پرستاران ماهر و روانشناسان بخش برای دادن مشاوره به بچه ها و خانواده آنها استفاده می گردد. در هر بخش اتاق بازی راه اندازی شده است و برای والدین کودکان، کلاس های آموزشی برگزار می شود.

انجمن حمایت از حقوق کودکان

این انجمن با هدف حمایت از کودکان در سال 1373 فعالیت خود را به عنوان سازمانی غیر سیاسی، مستقل و مردمی آغاز نمود. این انجمن با هدف اصلی ترویج اصول درج شده در پیمان نامه جهانی حقوق کودک، تاسیس گردید. انجمن حمایت از حقوق کودکان تلاش می کند تا زندگی مناسبی را برای کودکان فراهم کند و به رشد جسمی، عاطفی و ذهنی آنها کمک نماید. این انجمن در زمینه تحصیل ، بهداشت و مشاوره به کودکان کمک می نماید و به کودکانی که در شرایط دشوار مانند بلایای طبیعی آسیب دیده اند یاری می رساند. چشم انداز این انجمن رسیدن به روزهایی است که هیچ کودکی مورد خشونت، سوء استفاده و تبعیض قرار نگیرد. همه کودکان رشد ذهنی و جسمی مناسبی داشته باشند و شرایط تحصیل و ارتقا برای همه کودکان فراهم باشد.

 

 

نوشته های مرتبط