حفظ کرامت انسانی در انجام کار خیر

بسیاری از ما در طول زندگی خود در مواقعی که بحرانی برای هم نوعانمان به وجود آمده است تمایل داریم در حد توانمان کمک کنیم تا صدمات بحران تا حد امکان کمتر شود.

در بعضی از مناسبت ها و رویدادهای ملی مذهبی مانند ماه رمضان یا ایام سال نو نیز انجام کار خیر بسیار رایج است. افراد زیادی نیز هستند که به صورت معمول تمایل و توان انجام کار خیر را دارند و در هر موقعیتی برای انجام فعالیت های خیرخواهانه پیش قدم می شوند.

نتیجه این کار خیر ما ممکن است اثرات طولانی مدت یا کوتاه مدت داشته باشد. و حتی دلمان می خواهد مطمئن شویم این کمک توانسته است مشکل فردی را رفع کند که به آن نیاز مبرم داشته است. در واقع حساس هستیم که نیازمندان واقعی از ثمره کار ما بهره مند شوند.

پس اولین موردی که لازم است در فعالیت های خیریه به آن توجه شود شناسایی نیازمندان واقعی است. این افراد معمولا به دلایل مختلفی چون عدم اطلاع، شرم و… از هیچ حمایتی برخوردار نیستند و کمتر برای دریافت کمک اقدام می کنند.

بنابراین حفظ کرامت این افراد در الویت قرار می گیرد. با فعالیت های چون پرهیز از برقراری ارتباط مستقیم بین کمک دهنده و کمک گیرنده، ایجاد حفظ اعتماد به نفس و دخیل نمودن افراد در فرایند رشد، توانمند نمودن آنها در کنار ارائه کمک ها و ایجاد احساس مثبت رشد می توان کارخیر موثری با حفظ کرامت انجام داد.
شاید بتوانید نمونه های این نوع کار خیر را در سامانه آنلاین به مهربانی ببینید.

نوشته های مرتبط