دارالاکرام،پدر به مهربانی،18 ساله شد

موسسه دارالاکرام همراه با فرزندانش قد کشید

درست 18 سال پیش در چنین روزهای سرد پاییزی در گوشه ای از ایران زمین، دستانی توانمند و مهربان دانه ای گرانبها را در دل خاک کاشتند.باغبانان بی صبرانه و امیدوار رویش  این دانه را به نظاره نشستند و برای به ثمر رساندنش ،از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند و شبانه روز ازآن با مهربانی مراقبت کردند .آنان چشم بر هم نگذاشتند تا مبادا این دانه نورسیده، نشکفته در دل خاک به خوابی ابدی فرو رود و نهال آن هیچ گاه قد نکشد.به یمن الطاف الهی و  دست های مهربانان بی توقع،دانه رویید؛نهال شد؛جوانه زد؛ شکوفه داد و به ثمر رسید.موسسه دارالاکرام چنین بود که پا به عرصه هستی نهاد.

 

سابقه دالاکرام 18 سال شد

روند فعالیت های موسسه از تولد تا بلوغ

موسسه دارالاکرام طی 18 سال تلاش مداوم و پیگیر کوشیده است در مسیر طوفان های سهمناک دریای زندگی، یاور و حامی کودکان  آسیب دیده در جای جای سرزمین مان باشد.کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل، همانانی هستند که قرار بوده با سرافرازی به رشد و بالندگی برسند و آینده ساز میهن شان باشند اما در این برهه از زمان، کشتی شکسته گانی هستند که به تنهایی کاری از آنان ساخته نیست و برای نجات به ساحلی امن نیاز دارند.موسسه دارالاکرام با آگاهی از این حقایق تلخ بود که آغوش خود را به روی این کودکان در راه مانده گشود و متعهدانه و مسئولانه پا به عرصه فعالیت گذاشت تا همان ساحل امنی شود که این کودکان در پی اش بودند.

تفاوت دارالاکرام با دیگر موسسات

حفظ کرامت ضمن خدمت،به عنوان نخستین اصل از مرامنامه موسسه دلیل متقنی است بر نامگذاری موسسه.دارالاکرام؛ “خانه کرامت و سرای حرمت”.اما موضوع به همین جا ختم نمی شود.قرار است موسسه دارالاکرام نمادی از خودگذشتگی و ایثار باشد.؛ نمادی آشنا و تداعی گر مفهوم ایثار، ورای هر دین و آیین و مسلکی.این گونه بود که موسسه به نام “دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس(ع)” مزین شد.

موسسه دارالاکرام فعالیت خود را با 10 دانش آموز مستعد تحصیل اما فاقد سرپرست موثر آغاز کرد. هنوز به یاد داریم تلألو آن چشمان معصومی  را که در سکوتی ژرف به ما خوشامد می گفتند. در آغاز راه بودیم که عشاق یکایک به ما پیوستند و همه با هم برای هدفی مقدس و مشترک هم قسم و هم پیمان شدیم تا یادمان نرود برای چه اینجاییم.

 

حوزه های تحت پوشش: از گذشته تاکنون

فعالیت های موسسه از تهران و از مناطق خاوران،فرحزاد،اسلامشهر،رباط کریم و شهر قدس آغاز شد.در روند کار موسسه،شناسایی،ثبت و تشکیل پرونده،قرارداد بورسیه،مددکار،حامی،بانی،همیار و غیره ،جملگی کلیدواژه هایی بودند که از همان آغاز سروکارمان با آن ها افتاد.

سپس نقشه راه گسترده تر شد و حوزه فعالیت مان به کرج،محمدشهر،ماهدشت و سرآسیاب نیز رسید.همزمان با گستردگی حوزه جغرافیایی،تعداد دانش آموزان نیز رو به فزونی گذاشت تا جایی که برخی برنامه ریزی های ساختاری را الزام بخشید.نظم و نسق بخشیدن به فرآیندها، استانداردسازی و مکتوب کردن آن فرایندها از یک سو ، و در نظر گرفتن ابعاد جدید خدمات و فراتر رفتن از اعطای بورسیه ماهانه،از سوی دیگر، موسسه را وارد مرحله تازه ای کرد.

مزیت های به مهربانی نسبت به موسسات خیریه دیگر

بدین ترتیب،خدمات ارائه شده به کودکان تحت پوشش،از اعطای بورسیه تحصیلی فراتر رفت و ابعاد تازه ای به خود گرفت.مشاوره های تحصیلی،خدمات بهداشت و درمان،مددکاری،مشاوره های روان شناسی،غربال گری های سلامت،اشتغال و کارآفرینی،جلسات استعدادیابی،و برنامه های هنری و آموزشی از جمله فعالیت های درخور تأمل و توجه است.

 

با استانداردسازی خدمات و تلاش همه جانبه جهت شفاف سازی مالی موسسه و با افزایش روزافزون اعتماد و رضایتمندی حامیان،موسسه موفق شد مرحله به مرحله در مسیر خویش پیشروی کند.تا جایی که طی 18 سال گذشته ،پوشش استانی با تاسیس دفاتر نمایندگی در شهرهای مشهد،شیراز،قم،ایلام،جهرم،زاهدان،آذرشهر ،تبریز،جیرفت و جنوب استان کرمان،خمین،بوشهر،شوش و بندرعباس،رونق گرفت و موسسه دارالاکرام توانست ارائه خدماتش را به گونه موثرتر و گسترده تری ساماندهی کند.

امسال ما در شرایطی سالگرد تاسیس موسسه را باافتخار جشن می گیریم که با 15 دفتر نمایندگی در گستره 15 استان و حدود 50 شهر کشور در حال خدمت رسانی هستیم.

سامانه آنلاین به مهربانی

علاوه بر نظم بخشی به امور،این سامانه به مهربانی دو دلیل عمده دیگر راه اندازی شده است:

الف)فراهم کردن راهکاری کاربردی و کارآمد برای افراد نیکوکار،جهت شناسایی و معرفی دانش آموزان واجد شرایط در هر گوشه از کشور.گواه این ادعا همین بس که اعلام کنیم در حال حاضر بالغ بر 6000 دانش آموز واجد شرایط به موسسه معرفی شده اند.

ب)فراهم کردن امکانی برای سهیم شدن افراد نیکوکار درتامین هزینه بورسیه دانش آموزان با حق انتخاب مبلغ دلخواه.در این سامانه گزینه ای تعبیه شده است که طی آن نتیجه این تراکنش مالی برای فرد نیکوکار ارسال می شود تا وی نسبت به واریز تمام و کمال این مبلغ به حساب شخصی دانش آموز مورد نظر اطمینان کامل حاصل کند.هدف از این کار،جلب اعتماد و اطمینان فرد نیکوکار نسبت به امانت داری موسسه در این فرآیند است.

سامانه آنلاین به مهربانی

علاوه بر خدمات پنج گانه که پیش از این نیز بدان ها اشاره شد،انواع خدمات مشاوره ای ،کارگاه های آموزشی و توانمندسازی مادران سرپرست خانوار که از فقدان آموزش و مهارت های ضروری رنج می برند نیز ازجمله خدماتی محسوب می شوند که بدون مشارکت و همراهی نیروهای داوطلب در موسسه میسر نمی شوند.برای اقدامات فوق ،موسسه به سرمایه های انسانی و حداقل سرمایه های مالی نیاز دارد تا بتواند از تکرار چرخه فقر در خانواده های آسیب دیده ممانعت به عمل آورده و آنان را مستقل و توانمند سازد.

نباید این نکته را از نظر دور داشت که آنچه به این خدمات بعد و معنایی تازه می بخشد، مشارکت اعضای داوطلب موسسه از جمله حامیان و بانیانی است که با پرهیز از رویکردهایی چون گداپروری و صدقه دهی ،حفظ کرامت انسانی را به شایستگی میسر می سازند.

نقش و کارکرد نیروهای داوطلب در پیشبرد اهداف موسسه

طی سال 97، موسسه موفق شد به طور متوسط به هر دانش آموز، ماهیانه مبلغ 151هزار تومان به عنوان بورسیه اعطا کند.اما در حقیقت، ارزش ریالی خدمات رایگانی که جامعه هدف طی این مدت از موسسه دریافت نموده،5 برابر مبلغ فوق است.

گفتنی است تاکنون بالغ بر 4000 دانش آموز موفق شده اند از خدمات چندگانه موسسه بهره مند شوند که 3000 نفر از این میان،هم چنان در چرخه حمایت قرار دارند و در آینده ای بسیار نزدیک 1500 نفر دیگر به این جمع افزوده خواهند شد.

موسسه دارالاکرام  تاکنون با برخورداری از 15 شعبه واقع در تهران و سایر استان ها به خدمت رسانی اشتغال داشته است اما به زودی این تعداد به 20 شعبه افزایش می یابد.

همین جا با افتخار و با رساترین واژگان اعلام می کنیم ؛تمامی اقدامات و دستاوردهای فوق تنها با  مشارکت و حمایت های نقدی و غیر نقدی نیروهای داوطلب امکان پذیر بوده است و در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

استاد شفیعی کدکنی خیر موسسه دالاکرام

به امید روزی که دیگر شاهد آن نباشیم که دانش آموزان و فرزندان وطن مان به جای فضای امن و صمیمانه کلاس درس و مدرسه و شنیدن زمزمه های مهربانانه معلم،در کوچه و خیابان های ناامن شهر بی سرپرست و تنها،با ظاهری ژولیده و چهره ای درهم شکسته و مغموم رها شده اند تا مگر با دستان کوچک خویش لقمه نانی بر سر سفره خالی خانواده های شان ببرند.

چه خوش گفت شیخ اجل:

بنی آدم اعضای یک پیکرند                                                 که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار                                               دگر عضوها را نماند قرار

 

 

 

نوشته های مرتبط