صلح عمری

صلح عمری، راهی برای مشارکت در امور خیریه

صلح عمری یا هبه پس از مرگ چیست؟

گاه افراد، دارای اموال منقول و غیرمنقولی هستند که تمایل دارند پس از مرگ آن اموال را به یک فرد حقیقی یا حقوقی هبه نمایند. این افراد که با نیات خیرخواهانه چنین تصمیمی اتخاذ می کنند برآنند تا پس از حیات خویش، آثار نیک از خود برجای بگذارند.

در صلح عمری (هبه پس از مرگ)، مالک اموال منقول یا غیرمنقول به طور رسمی و طبق مستندات قانونی، قرارداد صلح عمری را با یک شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به انتقال همه یا بخشی از اموال منقول یا غیر منقول خویش منعقد می کند و بدین ترتیب تا زمانی که در قید حیات است از اموال مذکور بهره برداری نموده و نسبت به آنها دخل و تصرف و مالکیت تام دارد اما بلافاصله پس از مرگ به صورت قانونی، اموال فرد متوفی طرف قرارداد صلح عمری به طرف دوم منتقل می شود.

شرایط هبه پس از فوت

شرایط هبه

1. یکی از شروط صلح عمری آن است که تا زمانی که مالک و طرف اول قرارداد در قید حیات باشد، هیچ گونه حقی برای طرف مقابل ایجاد نمی شود.

2.  مالک می تواند یک طرفه و به طور قانونی در زمان حیات خویش صلح عمری را فسخ کرده و ملغی اعلام کند. این امر نیازی به جلب رضایت طرف مقابل ندارد و لغو یک طرفه آن از سوی مالک امکان پذیر است. چنانچه به هر دلیلی مالک از قرارداد خویش منصرف شود هیچ منعی برای لغو آن وجود ندارد و مشروط به رضایت طرف مقابل نیست.

3. چنانچه فرد مالک به هر دلیلی قصد فروش مایملک خویش را داشته باشد، لازم است ابتدا قرارداد صلح عمری را فسخ کرده و سپس نسبت به فروش دارایی خویش اقدام کند و اگر مایل باشد می تواند نسبت به اموال جدید، قرارداد صلح عمری جدید منعقد کند.

برای روشن تر شدن موضوع مثالی می زنیم. زهرا مالک خانه، اتومبیل یا اموال دیگری است و قصد دارد در زمان حیات خویش با استفاده از صلح عمری، دارایی خویش را به یک موسسه خیریه معتبر که به آن اعتماد دارد طرف قرارداد قرار دهد. مطابق صلح عمری تا زمانی که وی در قید حیات است، آن موسسه هیچ حقی نسبت به اموال وی ندارد. اما پس از مرگ وی، آن اموال به مالکیت موسسه درمی آید. مگر این که زهرا در زمان حیات از هبه کردن منصرف شود. در آن صورت نیز می تواند به طور رسمی و قانونی این صلح عمری را در محضر به طور یک طرفه و بدون در نظر گرفتن رضایت آن موسسه خیریه، فسخ کند.

تفاوت صلح عمری با وصیت

در وصیت فرد تنها می تواند درباره یک سوم اموال خود پس از فوت وصیت کند و دو سوم مابقی براساس قانون وراثت تقسیم می شود.

شرایط وصیت نامه

اما در صلح عمری فرد می تواند تمام اموال خود را منتقل نماید.

 

کاربردهای صلح عمری

صلح عمری امری کاملا متداول است چرا که افراد تمایل دارند تا زمانی که در قید حیات هستند تکلیف اموال و ثروت خویش را معلوم کنند. این افراد به دلایل مختلفی چون نداشتن وارث، بی نیازی و تمول وراث، یا دلایلی از این قبیل، اموال خود را بدین گونه برای پس از مرگ، هبه می کنند. بدین ترتیب نیکوکاران با استفاده از صلح عمری هم در زمان حیات خویش با آسودگی خاطر و در رفاه از اموال خویش بهره مند می شوند و هم پس از مرگ، آثار نیکویی از خود برجای می گذارند.

بسیاری از مراکز علمی تحقیقاتی، فرهنگی و دانشگاهی در سراسر دنیا از همین روش برای تامین هزینه های خود استفاده می کنند.

 

پیشنهاد یک گزینه مناسب برای مشارکت در امور خیر

موسسه خیریه دارالاکرام نیز با 21 شعبه در کشور به ویژه در مناطق کم برخوردار می تواند گزینه مناسبی برای خیرینی باشد که تمایل دارند اموال خود را با استفاده از صلح عمری در امور خیر مصرف نموده و در زمان حیات نیز از اموال خویش بهره برداری نمایند.

دارایی های هبه شده به دارالاکرام در زمینه هایی چون تاسیس شعب، حمایت از دانش آموزان کم برخوردار، مدرسه سازی در مناطق محروم، تاسیس و تجهیز مدارس مجازی و آموزش از راه دور، تاسیس مدارس هوشمند در مناطق محروم، توانمندسازی یا مهارت آموزی به دانش آموزان مستعد تحصیل کم برخوردار و … هزینه می شود.

در موسسه خیریه دارالاکرام این حق برای افراد هبه کننده محفوظ است که به طور دقیق مشخص کنند اموال شان در چه زمینه یا زمینه هایی به مصرف برسد.

شما می توانید با ما در ساعات اداری تماس بگیرید:

شماره تماس دفتر ستاد: 8999 8808 021 داخلی 110

نوشته های مرتبط