انتخاب موسسه خیریه معتمد

چگونه به یک موسسه خیریه اعتماد کنیم؟

برای حمایت به کدام موسسه خیریه اعتماد کنیم؟

با افزایش تعداد موسسات خیریه که همگی مدعی خدمت به اقشار آسیب دیده جامعه هستند، برای نیکوکارانی که دغدغه رسیدگی به امور این اقشار را دارند، تشخیص خیریه معتبر از  نامعتبر، امری چالش برانگیز شده است. گاه موسساتی به نام خیریه، به بهانه کمک به افراد آسیب پذیر جامعه هم چون  کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و بیماران کم بضاعت مبالغی  از خیرین جمع‌آوری می کنند که هرگز به دست آنان نمی رسد.

انتخاب موسسه خیریه معتمد

حال چه باید کرد؟ حضور افراد و موسسات نامعتبر نمی تواند و نباید مانع خیررسانی به افرادی شود که به کمک هم وطنان خود چشم امید دارند. و خیرین نمی توانند نسبت به شرایط نامساعد هم وطنان کم برخوردارشان بی تفاوت بمانند.لذا باید تدبیری اندیشید.

ما در این مقاله به ارائه راهکارهایی موثر در شناسایی موسسات معتبر می پردازیم که می تواند افراد علاقه مند را کمک نماید.

 

راهکارهایی برای شناسایی موسسه خیریه معتبر

افرادی که تحت پوشش و نظارت این سازمان‌های خیریه هستند افراد نیازمندی هستند که به دلایل مختلف قادر به تامین نیازهای اساسی زندگی خود و خانوادشان نیستند. این افراد شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

  • کودکان بی سرپرست و بدسرپرست
  • زنان سرپرست خانواده
  • زنان مطلقه و ترک شده توسط همسر
  • افراد معلول و از کار افتاده
  • کودکان کار
  • بیمارانی که توانایی مالی کافی برای درمان ندارند
  • افرادی که بر اثر حوادث طبیعی خانه و کار خود را از دست داده‌اند
  • و غیره…

یکی از مهم ترین اقدامات، پیش از اهدای هرگونه کمک‌نقدی یا غیرنقدی به یک سازمان‌ خیریه، اطمینان از معتبر بودن آن‌ است. حضور افراد سودجویی که از نیک اندیشی  مردم جامعه سوء استفاده کرده و با تاسیس موسسات دروغین، اعتماد مردم به سازمان‌های خیریه را از بین برده اند، کار را برای نیکوکاران و موسسات معتبر دشوار کرده است.لذا در مرحله نخست برای اهدای کمک های به ویژه نقدی، شناسایی و بررسی صحت و سقم فعالیت های یک موسسه و تصمیم گیری درباره معتبر یا نامعتبر بودن آن است.

1. در مورد موسسات خیریه دولتی، اولین قدم تشخیص اعتبار یک سازمان خیریه، استعلام از طریق سامانه ثبت اسناد و املاک کشور است. این موسسات اگر معتبر و تحت نظارت سازمان بهزیستی باشند حتما در سامانه بهزیستی و وزارت کشور به عنوان یک خیریه ثبت شده‌اند. بهزیستی بر فعالیت این موسسات خیریه نظارت دارد و از قانونی بودن فعالیت آن‌ها مطمئن می‌شود. کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین الزاما به بهزیستی نمی‌رسد و بهزیستی تنها وظیفه نظارت بر حسن انجام کار موسسات خیریه را برعهده دارد.

 

2. امروزه به یمن گسترش تکنولوژی های نوین ارتباطی و رسانه ای، و توسعه شبکه های اجتماعی، امکان دسترسی اکثریت افراد جامعه به اطلاعات به آسانی فراهم شده است و چنانچه خیرین در پی شناسایی موسسات خیریه معتبر به اینستاگرام، توییتر، سایت و سایر شبکه های اجتماعی آن ها مراجعه کنند، می توانند از حوزه و نحوه عملکرد موسسات خیریه بخوبی آگاه شوند و هم زمان به نقطه نظرات و دیدگاه های سایر مخاطبان نیز دسترسی یابند.

اینستاگرام به مهربانی

موسسه خیریه دارالاکرام نیز با بهره مندی از مجهزترین و به روزترین سامانه، یعنی سامانه آنلاین به مهربانی، سایت دارالاکرام، اینستاگرام و توییتر و سایر کانال های ارتباطی، ضمن تعامل با مخاطبان خویش، ویترینی شفاف از پیشینه، فعالیت ها و عملکرد خویش را در اختیار مخاطبان خویش قرار داده است تا هیچ گونه ابهامی باقی نمانده و نیکوکاران با نحوه عملکرد موسسه بخوبی آشنا شده و با اطمینان خاطر از آن حمایت نمایند.

سایت به مهربانی

توضیحی مختصر : در مورد موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی مانند موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام که در زمینه اعطای بورسیه تحصیلی به دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر خدمت رسانی می کند ، شماره ثبت موجود در اداره ثبت کل کشور می تواند به نیکوکاران نسبت به عملکرد این موسسه اطمینان ببخشد.

3. همچنین می‌توانید نظراتی که مردم در مورد آن‌ها در سایت و صفحات مجازی این سازمان‌ها ثبت کرده‌اند، از صحت و اعتبار موسسات مطمئن شوید. قطعا اگر این موسسات خیریه در فضای مجازی فعال باشند، فعالیت‌ها و پیشینه‌ی خود را به روز رسانی می‌کنند. مثلا ممکن است تصاویری از کارکنان خود و همچنین افراد نیازمندی که تحت پوشش آن‌ها قرار گرفته‌اند نیز در صفحات آن‌ها موجود باشد. با مشاهده‌ی این محتوا می‌توان تا حدی از صحت این سازمان‌ها مطمئن شد.

پیگیری فعالیت های موسسه برای مشاهده اعتبار

4. در برخی موارد نیز می توان با موسساتی مشارکت کرد که از سوی افراد مورد وثوق مانند دوستان و آشنایان معرفی شده اند و اعتبار و صحت آن سازمان خیریه را تضمین می کنند. بسیاری از مردم  با این روش با موسسات معتبر آشنا می شوند.

موسسه خیریه دارالاکرام نیز طی 18 سال فعالیت در عرصه دانش آموزان بازمانده از تحصیل، به دلیل حسن شهرت و سابقه در میان حامیان، بانیان و همیاران خویش، همواره از سوی آنان به عنوان موسسه ای معتبر، با شفافیت صددرصدی مالی به سایرین معرفی و مورد تایید قرار گرفته است. در ادامه یکی از نمونه گزارش های وضعیت یکی از کودکان ثبت نامی در سامانه خیریه قابل مشاهده است.

گزارش کمک به کودک نیازمند

5. پیش از پرداخت مبلغی هر چند ناچیز، به نام صاحب حساب توجه کنید. موسسات خیریه معتبر معمولا حساب بانکی با نام موسسه دارند و از خیرین می‌خواهند که مبالغ خود را به آن حساب واریز کند. تنها در صورتی به حسابی با نام شخصی پول واریز کنید که از معتبر بودن و درستکاری آن فرد مطمئن باشید. در غیر این صورت از این کار امتنا کنید و به سازمان‌های خیریه معتبری که شناسه ثبت دارند مراجعه کنید.

بانک پاسارگاد

شماره حساب موسسه دارالاکرام

توضیح مهم :

موسسه فرهنگی دارالاکرام که طبق منشور اخلاقی موسسه از انجام فعالیت های اقتصادی منع شده است و فاقد درآمدزایی است، جهت واریز کمک های نقدی نیکوکاران طی فراخوان کمپین ها، جشنواره ها، کنسرت ها و سایر گردهمایی های فرهنگی خویش، اطلاعات دقیق حساب بانکی خود( بانک پاسارگاد) را که به نام موسسه است، منتشر می نماید تا در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

6. اگر این امکان برای شما وجود دارد حتما سعی کنید از محل خیریه دیدن کنید. این کار باعث می‌شود از وجود خارجی آن مطمئن شوید و با خیال راحت کمک‌های خود را به آن موسسه خیریه اهدا کنید. خیریه‌های معتبر امکان بازدید از موسسات خود را برای افراد فراهم می کنند و آنها می توانند در صورت تمایل، به طور حضوری کمک های نقدی و گاه غیرنقدی خود را اهدا نمایند.

موسسه خیریه دارالاکرام نیز با برخورداری از 19 شعبه استانی در سراسر کشور شامل در دور دست ترین مناطق، همواره از حضور خیرین استقبال می نماید. دارالاکرام(  تهران، خیابان بیستم وزراء) آماده مراجعه عزیزان هموطنی است که تمایل دارند از نزدیک با موسسه و دست اندرکاران آن آشنا شوند.

به عنوان مثال، یک فرد می‌تواند با حضور در بهزیستی، به کودکان شعر یاد دهد یا با آن‌ها بازی کند. همچنین اگر آن کودکان به مدرسه می‌روند، در درس‌هایی که ضعف دارند به آن‌ها کمک کنند. با این کار علاوه بر مطمئن شدن از معتبر بودن سازمان، با کمک‌های معنوی و حس همنوع دوستی، باعث خوشحالی و رشد شخصیت آن کودکان می‌شوید. مثال دیگر در مورد خانه سالمندان است که با مراجعه حضوری به آنجا می‌توانید به نیازهای سالمندان رسیدگی کنید و یا حتی فقط با آن‌ها هم صحبت شوید. بسیاری از این سالمندان محتاج توجه و هم صحبت هستند.

7. خیریه‌های معتبر معمولا برای کمک به جامعه هدف خویش،  برنامه‌های خیریه متنوعی مانند خیریه غذا، بازارچه خیریه، کنسرت و مواردی از این قبیل برگزار می کنند.  افراد نیکوکار می توانند با حضور در این برنامه‌ها و کمپین‌ها، ضمن کسب اطمینان از صحت فعالیت آن موسسه، در این فعالیت ها مشارکت نمایند.

کمپین های به مهربانی

7. آخرین نکته در مورد شناسایی سازمان های خیریه معتبر این است که در صورت مشاهده آگهی و اطلاعیه‌ جمع‌آوری کمک برای اقشار آسیب دیده ای چون سیل‌زده‌ گان و زلزله زدگان، به منبع خبر توجه کنید و به موسساتی کمک کنید که از اعتبار آن‌ها آگاهی و اطمینان کافی دارید.

با استفاده از راهکارهای فوق به آسانی و با خاطری آسوده می توانید سازمان‌های خیریه معتبر را شناسایی کرده و از فعالیت افراد سودجو و متخلف جلوگیری نمایید.

نوشته های مرتبط