تشخیص خیریه معتبر

چگونه به خیریه اعتماد کنیم

تشخیص سازمان خیریه معتبر (به کدام خیریه اعتماد کنیم )

در جامعه امروزی، با افزایش تعداد مؤسسات خیریه و تنوع فعالیت آن‌ها، شناخت خیریه معتبر یک نیاز اساسی برای هر فرد نیکوکار است. متأسفانه بسیاری از این مؤسسات با استفاده از احساسات همدلی و نیکوکاری افراد، در پی کسب اطلاعات بانکی و سوءاستفاده از عواطف آن‌ها هستند. این امر نه‌تنها به خود افراد آسیب می‌رساند، بلکه به اعتماد عمومی به مؤسسات خیریه نیز لطمه می‌زند.

شناخت ویژگی‌های یک خیریه معتبر و قابل‌اعتماد، به افراد کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری به حمایت از این مؤسسات اقدام کنند. این امر نه‌تنها مانع از سوءاستفاده شیادان می‌شود، بلکه به توانمندسازی و تداوم فعالیت خیریه‌های معتبر نیز کمک می‌نماید. در ادامه، به بررسی ویژگی‌های یک خیریه معتبر و معرفی برخی از این مؤسسات در ایران خواهیم پرداخت.

مقالات خواندنی: آدرس و شماره تلفن خیریه های کشور و تهران

برای حمایت به کدام موسسه خیریه اعتماد کنیم؟

با افزایش تعداد موسسات خیریه که همگی مدعی خدمت به اقشار آسیب دیده جامعه هستند، برای نیکوکارانی که دغدغه رسیدگی به امور این اقشار را دارند، تشخیص خیریه معتبر از  نامعتبر، امری چالش برانگیز شده است. گاه موسساتی به نام خیریه، به بهانه کمک به افراد آسیب پذیر جامعه هم چون  کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و بیماران کم بضاعت مبالغی  از خیرین جمع‌آوری می کنند که هرگز به دست آنان نمی رسد.

 

حال چه باید کرد؟ حضور افراد و موسسات نامعتبر نمی تواند و نباید مانع خیررسانی به افرادی شود که به کمک هم وطنان خود چشم امید دارند. و خیرین نمی توانند نسبت به شرایط نامساعد هم وطنان کم برخوردارشان بی تفاوت بمانند.لذا باید تدبیری اندیشید.

راهکارهایی برای شناسایی موسسه خیریه معتبر

افرادی که تحت پوشش و نظارت این سازمان‌های خیریه هستند افراد نیازمندی هستند که به دلایل مختلف قادر به تامین نیازهای اساسی زندگی خود و خانوادشان نیستند. این افراد شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

  • کودکان بی سرپرست و بدسرپرست
  • زنان سرپرست خانواده
  • زنان مطلقه و ترک شده توسط همسر
  • افراد معلول و از کار افتاده
  • کودکان کار
  • بیمارانی که توانایی مالی کافی برای درمان ندارند
  • افرادی که بر اثر حوادث طبیعی خانه و کار خود را از دست داده‌اند
  • و غیره…

یکی از مهم ترین اقدامات، پیش از اهدای هرگونه کمک‌نقدی یا غیرنقدی به یک سازمان‌ خیریه، اطمینان از معتبر بودن آن‌ است. حضور افراد سودجویی که از نیک اندیشی  مردم جامعه سوء استفاده کرده و با تاسیس موسسات دروغین، اعتماد مردم به سازمان‌های خیریه را از بین برده اند، کار را برای نیکوکاران و موسسات معتبر دشوار کرده است.لذا در مرحله نخست برای اهدای کمک های به ویژه نقدی، شناسایی و بررسی صحت و سقم فعالیت های یک موسسه و تصمیم گیری درباره معتبر یا نامعتبر بودن آن است.

مقالات خواندنی: راه های کمک به دانش آموزان نیازمند

نحوه اعتماد به مؤسسات خیریه

برای تشخیص اعتبار و قابلیت اطمینان به مؤسسات خیریه، راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توانند به افراد در این زمینه کمک کنند. یکی از این راه‌ها، بررسی میزان شفافیت و پاسخگویی مؤسسه در مورد فعالیت‌ها و نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی است. مؤسسات معتبر معمولاً به طور مستمر گزارش‌های مالی و عملکردی خود را منتشر می‌کنند تا سطح اعتماد عمومی را افزایش دهند.

همچنین، چککردن اطلاعات ثبتی و قانونی مؤسسه، از جمله داشتن مجوزهای لازم و عضویت در تشکل‌های قانونی معتبر، می‌تواند معیار مناسبی برای ارزیابی اعتبار آن باشد. علاوه بر این، بررسی میزان تأثیرگذاری و نحوه استفاده از کمک‌های مردمی نیز می‌تواند در تشخیص اعتماد به مؤسسه کمک‌کننده باشد. در زیر نیز می‌توانید راه‌های مطمئن بررسی اعتبار خیریه‌ها را بسنجید.

نحوه تشخیص خیریه معتبر

استعلام خیریه

یکی از مهم‌ترین راه‌های اعتماد به مؤسسات خیریه، بررسی اطلاعات ثبتی و قانونی آن‌ها است. برای این منظور، می‌توان از سایت‌های معتبر مانند «ساماندهی خیرین» (https://www.samandehi.ir) و «پورتال اطلاع‌رسانی مربوط به مؤسسات غیردولتی» (https://www.ngo.ir) کمک گرفت. این سایت‌ها امکان استعلام اطلاعات ثبتی و بررسی مجوزهای مؤسسات خیریه را فراهم می‌کنند. در نهایت، مشورت با افراد و سازمان‌های آگاه در زمینه بررسی وضعیت مؤسسات خیریه نیز می‌تواند به شناخت مؤسسات قابل‌اعتماد کمک کند. در این راستا، سایت انجمن مردم‌نهادهای خیریه ایران (https://www.iran-ccso.ir) می‌تواند منبع مفیدی باشد.

نکاتی برای اعتماد به موسسات خیریه

  • اگر موسسه خیریه‌ای، شماره حسابی به شما می‌دهد که به نام موسسه نیست و ناشناس است، به هیچ عنوان واریزی انجام ندهید و حتما پیگیری کنید. موسسات خیریه اصولا حساب بانکی به اسم خیریه خود دارند.
  • اگر برای شما پیامکی حاوی لینک پرداخت می‌آید، در صورتی واریزی انجام دهید که لینک رسمی باشد. در غیر این صورت، هیچگونه پرداختی انجام ندهید.
  • برای اعتماد بیشتر به موسسه خیریه بهتر است نمادهای رسمی معتبر مثل کسب و کار مجازی، الکترونیک ورا چک کنید.
  • خیریه‌های معتبر معمولا برای کمک کردن به افرادی که تحت پوششان قرار دارند، برنامه‌های خیریه‌ای زیادی مثل خیریه غذا، بازارچه وبرگزار می‌کنند. شما با حضور در این برنامه‌ها علاوه بر کسب اطمینان از آن موسسه، می‌توانید در این فعالیت‌ها مشارکت هم داشته باشید.

موسسات خیریه قابل اعتماد در کشور

اسامی موسساتی که در زیر گفته می‌شوند، از بهترین و با اعتبارترین موسسات خیریه‌ای هستند که شما به طور کامل می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

موسسه خیریه ارفک

از اواخر دهه هشتاد فعالیت‌های داوطلبانه بنیان‌گذاران ارفک در زمینه آموزش کودکان در معرض آسیب و بازمانده از تحصیل به‌ویژه کودکان کار شروع شد که بصورت پروژه‌ای در مجموعه‌ها و انجمن‌های رسمی و غیررسمی در داخل و یا حومه شهر تهران انجام می‌شد.

در اواخر سال ۱۳۹۴ برای متمرکز کردن و ارتقاء سطح کیفی و کمی فعالیت‌های آموزشی‌مان نیاز به یک پایگاه در منطقه دروازه غار  تهران داشتیم که به لطف خدا و مشارکت و همراهی نیکوکاران ( مهر، بانان ) توانستیم خانه‌ای با زیر بنای حدودا ۱۰۰۰ متر مربع در قلب این منطقه دایر کنیم که پس از چند دوره بازسازی و تقویت سازه در راستای ایجاد یک بستر آموزشی استاندارد، این خانه را که روزی متروکه بود مجهز به ۱۴ کلاس آموزشی، اتاق بهداشت، اتاق بازی، کتابخانه، کارگاه توانمندسازی، سالن اجتماعات، کارگاه رایانه و … کردیم.

نحوه اعتماد به موسسه خیریه

موسسه خیریه دارالاکرام

ما، به عنوان یک موسسه‌ی خیریه‌ و مردم‌نهاد، در تلاشیم تا با حفظ کرامتِ انسانی و فارغ از مذهب، نژاد، ملیت و قومیت و با اتکای کامل به کمک‌های مردمی از تحصیل کودکان و نوجوانانی حمایت کنیم که فاقد سرپرست موثرند و به علت شرایط نامناسب اقتصادی، از ادامه‌ی تحصیل بازمانده‌اند.

در همین راستا، دارالاکرام حمایت همه‌جانبه (آموزشی و تحصیلی؛ بهداشتی و درمانی؛ معیشتی؛ مددکاری و روانشناسی و اشتغال و کارآفرینی) از دانش‌آموزان بورسیه شده را با رعایت اصل احترام به کرامت ذاتی انسانی، سرلوحه کار خویش قرار داده است و در جهت ارتقای سطح علم و دانش و فرهنگ کودکان و نوجوانان ایران پهناور با حمایت و همراهی مردم عزیز فعالیت می‌کند.

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۰۸۸۹۹۹

موسسه خیریه طلوع مهرعلی

این موسسه از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را با هدف کمک به دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست با رده سنی ۷ تا ۱۲ سال در ایران آغاز کرده است. از اصلی‌ترین اهداف این موسسه، آموزش، نگهداری و تفریح این کودکان در محیطی امن و آموزنده است.

موسسه خیریه زنجیره امید

موسسه زنجیره امید از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را شروع کرد. هدف اصلی این موسسه کمک به کودکان زیر ۱۸ سال است که به بیماری قلبی و ارتوپدی دچار هستند. این سازمان از تیم پزشکی متخصص و برجسته‌ای تشکیل شده است که فرآیند درمان را سریع‌تر می‌کنند. بسیاری از کودکان با بیماری‌های قلبی و دیگر مشکلات در این سازمان تحت حمایت قرار گرفته‎‌اند.

انجمن ام اس ایران

این سازمان در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است و همانطور که از نامش پیداست، برای بیمارانی است که به ام اس مبتلا هستند. این موسسه خیریه دارای پزشکان قابل‌اعتمادی است که فرآیند درمان را بهبود و تسریع می‌بخشند. فعالیت‌های این انجمن شامل کارگاه‌های آموزشی، سمینارها و همایش‌هایی با هدف آشنایی بیماران ام اس به مسائل مربوط به بیماریشان و روش درمان است.

چگونه میتوانم به یک حیریه اعتماد کنم

چگونه می‌توانم به یک خیریه اعتماد کنم؟

برای اعتماد به یک خیریه، ابتدا باید تحقیق کنید و پیشینه آن را بررسی کنید. مطالعه تاریخچه و سابقه فعالیت خیریه، اهداف و ماموریت‌های آن می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که خیریه معتبر است. همچنین، بررسی شفافیت مالی و گزارش‌های مالی خیریه نیز بسیار مهم است. این اطلاعات معمولاً در وب‌سایت خیریه یا از طریق تماس مستقیم با مسئولین خیریه قابل دسترسی است.

چه معیارهایی برای انتخاب یک خیریه معتبر وجود دارد؟

معیارهای انتخاب یک خیریه معتبر شامل شفافیت مالی، سابقه فعالیت، نظرات عمومی و اعتبارسنجی از منابع معتبر است. همچنین، بررسی پروژه‌ها و دستاوردهای خیریه و ارزیابی تاثیرات و نتایج آن‌ها نیز می‌تواند به شما کمک کند تا خیریه‌ای را انتخاب کنید که به اهداف خود پایبند است و تاثیر مثبتی در جامعه دارد.

چگونه می‌توانم از شفافیت مالی یک خیریه مطمئن شوم؟

برای اطمینان از شفافیت مالی یک خیریه، می‌توانید گزارش‌های مالی آن را مطالعه کنید. این گزارش‌ها معمولاً در وب‌سایت خیریه یا از طریق درخواست مستقیم از مسئولین خیریه قابل دسترسی هستند. همچنین، استفاده از پلتفرم‌های معتبر برای ارزیابی خیریه‌ها نیز می‌تواند به شما کمک کند تا از شفافیت مالی خیریه مطمئن شوید.

7 پاسخ

  1. نه تو سامانه بهزیستی بودید نه املاک کشور … گزارش دهی هم که خیلی ضعیف و غیر قابل اعتماده … خیلی دوست داشتم اعتماد کنم و از طریق شما کمکی که میخواستم بکنم رو انجام بدم ولی اصلا طوری نیست که بتونم برای بار های بعد بهتون اعتماد کنم.. امیدوارم دفعه قبلی واقعا به دستشون رسیده باشه…
    موفق باشید

  2. سلام یک نفر با اسم جواد عامریان از مردم به نام مؤسسه امام رضا درقزوین باشماره ۰۹۱۸***۵۹۷۳ازمردم کلاهبرداری می‌کند

  3. درود.سلام.لطفا بفرمائید موسسه خیریه رخک مورد اعتماد هست یانه؟سلام حامی ارجمند منتظردریافت کمکهای شما جهت درمان ودارو های
    اسفند ماه
    (سیدمحمدپرهام موسوی)هستیم
    امید است به عنایت خداوند وشما عزیزان باری از دوش این کودک ودیگر مددجویان برداشته بشه 🤲خداوندبرکت وموفقیت روز افزون برشما  عطا کنه ان شاء الله🌷
    🍀شماره کارت خیریه رخک
    ۵۸۹۴۶۳۸۰۱***۷۱۱۲

    لطفا واریز داشتین اطلاعات فیش را ارسال کنید🙏🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

بازگشت به مدرسه

تاریخ شروع: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

تاریخ پایان: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

مبلغ مورد نظر: هشت میلیارد تومان

مبلغ جمع‌آوری شده: ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

وضعیت کمپین: به اتمام رسیده

مشاهده