تیم کلاس شیشه ای

تفاوت دارالاکرام با سایر موسسات خیریه

آنچه دارالاکرام را متمایز می کند

موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام با رویکردی غیرانتفاعی، غیرسیاسی، فراملی و فرامذهبی در سال 1380 تاسیس شد. این موسسه حمایت همه جانبه آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی و معیشتی از دانش آموزان تحت پوشش را با رعایت اصل احترام به کرامت ذاتی انسان، سرلوحه کار خویش قرار داده و در جهت ارتقاء سطح علم، فرهنگ و مهارت کودکان و نوجوانان این سرزمین با حمایت و همراهی مردم خیراندیش فعالیت می کند.

به جرات می توان گفت مختصات و امکانات موسسه دارالاکرام، آن را از سایر موسسات همکار متمایز کرده است. با هم این ویژگی ها را مرور می کنیم.

 

منشور موسسه دارالاکرام

هر سازمان برای دست یابی به اهداف خویش نیازمند چشم اندازهایی است که دست یابی به آن ها مستلزم پایبندی به اصول و ارزش های از پیش تعیین شده ای است تا در طول مسیر از گزندها و آسیب های ناشی از کم رنگ شدن و تغییر ارزش ها مصون باقی بماند.

بانیان موسسه دالاکرام

این ارزش های بنیادی و متعالی در حقیقت همان نقشه راهی است که  نحوه دستیابی به کیفیت مطلوب سازمان را تعیین و تضمین می کند.

دارالاکرام  با تجهیز نمودن خود به معیارهایی تحت عنوان “منشور دارالاکرام”، از همان ابتدا خود را از  عدول از اصول محافظت نمود و تا به امروز در هیچ اقدامی ولو به بهانه خدمت رسانی از آن ها عدول نکرده است.

منشور دارلاکرام  در ۱۲ اصل، تمامی آسیب های اثر گذار بر فعالیت های موسسه را پیش بینی و راه های عبور ایمن را تشریح نموده است. این اصول عبارت اند از:

اصل اول

باور داشتن و ارج نهادن به اصل “کرامت ذاتی انسان” در تمامی فعالیت ها، به ویژه در ارتباط با دانش آموزان و دانشجویان بورسیه، و ارائه خدمات محترمانه، بدون منت، بدون آزار و اذیت روحی و توام با عشق و محبت به آنان

اصل دوم

شناسایی و پذیرش کودکان و نوجوانان واجد شرایط و مستعد تحصیل، اعطای بورسیه تحصیلی  به آنان با حمایتی همه جانبه شامل خدمات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی

اصل سوم

تدوین و اجرای روش های کارآمد و مبتکرانه آموزشی و فرهنگی فوق برنامه برای دانش آموزان و دانشجویان بورسیه، به پشتوانه نخبگان و فرهیختگان کشور

اصل چهارم

پایبندی به غیر دولتی بودن موسسه، التزام به رعایت مقررات و قوانین موضوعه کشور، و عدم ورود به گرایشات سیاسی، حزبی، گروهی، تشکیلاتی و دینی و فعالیت های مربوطه

اصل پنجم

عدم ورود به فعالیت های مستقیم و یا غیر مستقیم اقتصادی برای جلوگیری از تحت الشعاع قرارگرفتن اهداف موسسین و موسسه، و بهره مندی از روش های مالی و حسابداری کارآمد، شفاف و پاسخگو.

  • گفتنی است دارالاکرام طبق این اصل انجام هرگونه فعالیت اقتصادی را بر خود منع کرده است، لذا بانیان به عنوان مهم ترین عناصر حفظ و تداوم فعالیت های موسسه، با حمایت های هر چند کوچک، مسیر ر ا برای موسسه هموار می نمایند.

اصل ششم

فعال سازی پورتال، سایت، انتشار نشریه و خبرنامه، حضور فعال در شبکه های مجازی، برگزاری همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه های حمایتی، علمی و فرهنگی با حضور فرهیختگان و شخصیت های علمی، فرهنگی و هنری به منظور کمک به ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه، آشنا نمودن مردم با فعالیت های موسسه و جذب همیاران، حامیان و بانیان داوطلب و نیکوکار و ترویج فعالیت های داوطلبانه نیکوکاری در جامعه به منظور محرومیت زدایی از کودکان و نوجوانان در زمینه تحصیل

اصل هفتم

وابسته بودن به کمک های داوطلبانه مردمی و اتکا به حمایت انسان های خیرخواه و در عین حال پاسخگویی به حامیان دانش آموزان، تفکیک هزینه های بورسیه دانش آموزان از سایر هزینه ها و تامین هزینه های توسعه ای و جاری موسسه از طریق بانیان علاقمند و نیکوکار

اصل هشتم

شناسایـی استعدادها و توانمندی های خاص و بالقوه دانش آموزان و دانشجویان بورسیه، و تلاش، همراهی و برنامه ریزی برای رفع موانع رشد و پیشرفت آنان

اصل نهم

تدوین و اجرای برنامه های مناسب به منظور تبدیل دارالاکرام به نهادی با فراگیری ملی و بین المللی

اصل دهم

تعامل و همکاری موثر با نهادهای ملی و بین المللی به منظور ایجاد ساختارهای حمایتیِ فرهنگی، اجتماعی و حقوقی از کودکان و نوجوانان مستعد تحصیل

اصل یازدهم

با توجه به اصول یاد شده در این منشـــور، تمامی دست اندرکاران و گردانندگان دارالاکرام فارغ از باورهای شخصی خود، با قبول و اعتقاد به اصل انسانی کمک به همنوع، بدون اعمال انگیزه های شخصی، اقتصادی، سیاسی، مرامی، قومی، اعتقادی و دینی، بدون منت و انتظار و با رویکردی انسان دوستانه به فعالیت خود در مؤسســـه ادامه داده و خود را ملزم به رعایت مفاد این منشــور می دانند

اصل دوازدهم

این منشور بر طبق نظرموسسان دارالاکرام، در دوازده اصل تهیه، تدوین و در مجمع عمومی دارالاکرام به تصویب رسیده و اصول آن دائمی و غیر قابل تغییر است.

 ماموریت دارالاکرام

  • حمایت از دانش آموزان مستعد در خطر ترک تحصیل بر پایه خرد، مهربانی و کرامت
  • استفاده از به روزترین امکانات نرم افزاری
  • پایبندی به کرامت ذاتی انسانی
  • رعایت شفافیت صد در صدی مالی
  • برخورداری از شعب در دور افتاده ترین نقاط کم برخوردار کشور به منظور مقابله با معضل ترک تحصیل کودکان
  • تکیه بر حمایت های مالی و معنوی مردمی

دیگر مزایا:

  1. برخورداری از شفافیت مالی

دارالاکرام در راستای عمل به اصول منشور خود از شفافیت کامل مالی برخوردار است. به این معنا که از سه سطح حسابرسی؛ شامل كارشناسان مالي سازمان، شركت حسابرسي خارج از سازمان و سه حسابرسي سالانه توسط حسابرس قسم خورده، بهره می برد.

گزارش پرونده دانش آموزان

2. مجهز به سیستم مدیریت کیفیت

جهت افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت ها و به منظور تبدیل شدن به سازمانی کارآمد، موسسه اقدام به استقرار سیستم مدیریت کیفیت و دریافت گواهینامه های ISO 9001 و ISO 10002و ISO 10004 نموده و در صدد دریافت گواهینامه های متناسب با فعالیت های خود است.

3. برخورداری از سامانه آنلاین به مهربانی

دارالاکرام در راستای به روز رسانی و گسترش فعالیت ها در مناطق دوردست، تسهیل فعالیت های خیریه برای افراد نیکوکار، شفافیت مالی و اطلاعاتی، و گسترش رضایت مندی مخاطبان، اقدام به راه اندازی سامانه آنلاین به مهربانی نموده است.

کمک آنلاین به کودکان نیازمند

این سامانه یکی از مجهزترین سامانه های کشوری است که تحت مدیریت موسسه دارالاکرام به فعالیت می پردازد:

  • پوشش دانش آموزان بااستعداد، باانگیزه و علاقه مند به پیشرفت تحصیلی
  • اعطای بورسیه تحصیلی به جای مستمری ماهانه، و تامین کمک هزینه های آموزشی دانش آموزان بر اساس ارزشیابی
  • امضای تفاهم نامه با دانش آموز و لزوم نقش فعال وی در تغییر آینده اش
  • اختصاص مددکار به هر دانش آموز
  • برخورداری از 6 هزار همیار دلسوز و متخصص
  • نخبه پروری و شناسایی استعدادهای برتر در زمینه های علمی، ورزشی و هنری
  • اشتغال زایی با آموزش مهارت های علمی و فنی

 

آشنایی با اعضای خانواده بزرگ دارالاکرام

بانیان حقیقی و حقوقی

اشخاص حقیقی و حقوقی با ارائه داوطلبانه کمک های نقدی  به موسسه دارالاکرام که جهت پیشبرد و توسعه اهداف و برنامه های زیرساختاری، و هزینه های جاری آن مورد بهره برداری قرار می گیرد، یکی از راه هایی است که اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند طی آن ضمن مشارکت در فعالیتی انسان دوستانه، مسئولیت اجتماعی خویش را نیز به انجام رسانده و موسسه را در تداوم خدمت رسانی موثرتر و پوشش دهی بیشتر یاری نمایند.

همیاران

همیاران یکی از بزرگترین سرمایه های دارالاکرام هستند. اختصاص زمان،امکانات فردی و تخصص به صورت رایگان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین خدماتی است که افراد می توانند در موسسه ارائه بدهند و در راستای پیشبرد اهداف موسسه داوطلبانه فعالیت کنند.بدین ترتیب،معلمان،متخصصان رشته های مختلف،صنعت کاران،صاحبان حرف مختلف و افرادی که از امکانات مناسبی برخوردارند می توانند به عنوان همیار محسوب شوند.

همیاران معتمد

داوطلبانی که به نمایندگی از موسسه در منطقه تحت پوشش خود، نسبت به  شناسایی، معرفی و تایید دانش آموزان واجد شرایط  اقدام می کنند.

از آنجا که همیار معتمد از این قابلیت برخوردار است تا در اسرع وقت، بدون صرف هزینه و با استفاده از سامانه آنلاین به مهربانی، دانش آموز واجد شرایط حمایت را به موسسه معرفی کند، روند بررسی و رسیدگی به امور دانش آموزان در موسسه در کمترین زمان ممکن میسر می شود.

در حقیقت، همیار معتمد به مثابه کاتالیزور عمل نموده و به روند کمک به کودکان سرعت می بخشد.

مددکاران

داوطلبان متخصص و مجرب در امر مددکاری با برخورداری از  مهارت های لازم، پل ارتباطی بین موسسه و خانواده ها قلمداد می شوند. مددکاران با رعایت رازداری و احترام به حریم خصوصی افراد تحت پوشش، با دانش آموز و خانواده وی بر اساس منشور اخلاقی دارالاکرام ارتباط مستمر برقرار کرده و با ارائه گزارش های منظم ماهانه، موسسه را در شناسایی نیازها و دستاوردهای دانش آموزان یاری می کنند.اهمیت  مددکار اجتماعی در موسسات خیریه.

حامیان

حامیان با تامین کل یا بخشی از مبلغ بورسیه اختصاص داده شده به دانش آموزان تحت پوشش، نقش بسزایی در ساختن آینده ای روشن ایفا نموده و در حقیقت آن دانش آموزان را به عنوان فرزندان معنوی خویش پذیرفته اند.

طی گزارشات منظم و کاملی که موسسه در اختیار حامیان قرار می دهد، حامیان با مشاهده روند بهبود وضعیت موجود دانش آموز، کسب دستاوردها و موفقیت های چشمگیر او، خرسند از انجام مسئولیت اجتماعی خویش، شعف و آرامش خیالی وصف ناپذیر  را تجربه می کنند.

نوشته های مرتبط