روش های کمک آنلاین به کودکان بازمانده از تحصیل

استفاده از سایت برای کمک به دانش آموزان کم برخوردار

روش های کمک آنلاین به کودکان بازمانده از تحصیل

مرامنامه دارالاکرام بر این اصل استوار است:

“هیچ کودکی به بهانه فقر نباید از تحصیل محروم شود”

کمک نقدی یکی از روش های حمایت از کودکانی است که به دلایل متعدد از تحصیل بازمانده اند. حق تحصیل از جمله مهم ترین حقوق کودکان است که سلب آن تحت هر شرایطی نقض آشکار حقوق بشر محسوب می شود. اما متاسفانه هم چنان کودکان بسیاری در سراسر جهان به دلایل عمده ای چون فقر و نا آگاهی خانواده ها، از تحصیل بازمانده اند و آینده نامشخصی پیدا میکنند.

آینده کودکان کار

گرچه کمک نقدی به عنوان یکی از راهکارهای متداول، می تواند در ساختن آینده این قشر آسیب پذیر نقش مهمی ایفا می کند، اما تنها در صورتی می تواند موثر و ماندگار باشد که برنامه ریزی شده و طبق خرد خیرخواهانه و نه از روی عواطف و احساسات زودگذر انسانی انجام شود. این امر تنها با همکاری با موسسات خیریه ای که در این زمینه فعالیت می کنند میسر خواهد بود.

موسسات خیریه، نهادهای مستقل و مردمی هستند که بدون کمک های دولتی، با دریافت کمک های نقدی نیکوکاران داوطلب، به حمایت مالی از افراد کم برخوردار جامعه می پردازند. در این بین، برخی موسسات، حمایت از تحصیل کودکان را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده اند.

آمار نگران کننده کودکان بازمانده از تحصیل

توجه به ارزش و کرامت فقرا

 

بر اساس نتایج تحقیقات به عمل آمده، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در کشور  بالغ بر 2 میلیون نفر است. برای بازگرداندن این کودکان به چرخه تحصیل که به دلایل مهمی چون فقر و بی سوادی والدین ترک تحصیل کرده یا از تحصیل بازمانده اند، باید در پی راهکارهای قابل اجرا و موثر در حداقل زمان ممکن بود. بدین ترتیب ضمن حمایت از این کودکان، امکان پیشگیری از معضلات فردی و اجتماعی آتی نیز فراهم خواهد شد.

موسسات خیریه ای که در زمینه حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل فعالیت می کنند، توانسته اند طی سال های اخیر تا حد قابل ملاحظه ای از روند رو به رشد بازماندگی یا ترک تحصیل کودکان بکاهند.

 

راهکارهایی که موسسات خیریه برای جذب کمک های مردمی به کار می گیرند

موسسات خیریه با استفاده از روش های متعددی به جمع آوری کمک های نقدی مردمی می پردازند.

1. یکی از روش های سنتی، توزیع قلک در میان سازمان ها و خانوارهاست.این قلک ها در اختیار شهروندان قرار می گیرد و پس از سه ماه به موسسات باز گردانده می شود.

2. در روش متداول دیگر، کارکنان ادارات با تخصیص بخشی از حقوق ماهانه خود به صورت داوطلبانه، با موسسات خیریه همکاری می کنند.

3. برخی نیکوکاران نیز برای کمک به اقشار نیازمند به صورت خودجوش کمک های نقدی خود را  به حساب های اعلام شده از سوی موسسات خیریه واریز می کنند.

4. در روشی دیگر، انجمن های همکار به عنوان واسطه، با جمع آوری کمک های مردمی و تحویل رسید  به خیرین، مبالغ جمع آوری شده را به حساب موسسه واریز می کنند.

5. سامانه یو اس اس دی نیز یکی دیگر از راه های آسان برای ارائه کمک به افراد کم برخوردار جامعه است.

6. هم چنین برخی افراد  با مراجعه حضوری  به موسسات خیریه، مبالغی را به حساب های موسسه  واریز کرده و بدین ترتیب با موسسات همکاری می کنند.

سامانه آنلاین به مهربانی؛ روشی مطمئن و آسان برای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل

موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام با بهره گیری از سامانه به مهربانی، مجهزترین سامانه آنلاین، توانسته است در زمینه حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل، بستری مناسب را برای مشارکت مردمی به صورت آنلاین فراهم آورد. سامانه آنلاین به مهربانی، مکانیزمی فراگیر، آسان و سهل الوصول برای نیکوکارانی است که از داخل و خارج از کشور، آماده ارسال کمک های نقدی خود به کودکان مستعد فاقد سرپرست موثر هستند.

سامانه آنلاین به مهربانی با هدف تسریع و کوتاه کردن مسیر و روند دریافت و ارسال کمک های نقدی مردمی به جامعه هدف طراحی و راه اندازی شده است. حامیان نیکوکار به مهربانی می توانند با استفاده از این سامانه تنها با فشردن یک دکمه، برای حمایت از کودکان تحت پوشش موسسه اقدام کنند.

موسسه خیریه دارالاکرام با استفاده از سامانه آنلاین به مهربانی، امور مربوط به کودکان بازمانده از تحصیل را از شناسایی تا تخصیص و پرداخت منظم  بورسیه مدیریت کرده و کمک های مردمی را با شفافیت کامل هدایت و به دست دانش آموزان می رساند.

از دیگر مزایای این سامانه که از نقاط قوت دارالاکرام نیز تلقی می شود این است که حامیان می توانند به آسانی از نحوه و روند ارسال کمک های خود به کودک یا کودکان مورد نظر مطلع شوند.

من چگونه می توانم از دانش آموزان مستعد فاقدسرپرست موثر حمایت کنم؟

1. می توانید از فعالیت های به مهربانی حمایت کنید. اما چنانچه ثبت نام کنید می توانید از روند حمایت مالی خویش مطلع شوید.(بانی)

2. می توانید از دانش آموزان منتظر بورسیه حمایت کنید. (حامی)

3. می توانید پس از ثبت نام در سایت، دانش آموز واجد شرایط حمایت(مستعد تحصیل و فاقد سرپرست موثر) را به ما معرفی کنید.

4.می توانید از زمان، یا تخصص و مهارت های خویش در جهت حمایت از دانش آموزان ما را یاری کنید. (همیار و مددکار)

این امکانات با استفاده از سایت به مهربانی به سهولت میسر شده است. داوطلبین نیکوکار می توانند از این پس با استفاده از سامانه به مهربانی به حمایت از کودکان تحت پوشش موسسه بپردازند.

لیست دانش آموزان نیازمند حمایت تحصیلی

این کمک های نقدی به عنوان  بورسیه تحصیلی که بر اساس جدول بورسیه و طبق فرمول خاصی تهیه شده است، در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. شرط معدل و فقدان سرپرست موثر( مرگ والد یا والدین، طلاق والدین، از کارافتادگی سرپرست موثر) از مولفه های تعیین کننده حمایت یا عدم حمایت دانش آموز شناسایی شده است.  همیاران معتمد و مددکاران مجرب که داوطلبانه با موسسه همکاری می کنند، نسبت به شناسایی و تهیه گزارش از محل و وضعیت زندگی دانش آموز مورد نظر اقدام کرده و سپس کارشناسان مربوطه  موشکافانه درباره واجد شرایط بودن وی تصمیمات لازم را اتخاذ می کنند.

حمایت از تحصیل کودکان

بدین ترتیب موسسه  با اجرای این سیاست از محرومیت کودکان از تحصیل پیشگیری می کند. نکته جالب توجه این که خدمات موسسه دارالاکرام به بورسیه ختم نمی شود و اهدای بورسیه در حقیقت مدخل حمایت های پنج گانه ای است که طی روند رسیدگی، در اختیار دانش آموز و خانواده اش قرار می گیرد. این خدمات عبارت اند از :خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات آموزشی، خدمات فرهنگی،خدمات اشتغال زایی و مهارت آموزی، و خدمات مددکاری و روان شناسی.

این موسسه با اعتمادسازی حاصل از شفافیت مالی و عملکرد توانسته است، علاوه بر افراد حقیقی، سایر سازمان ها و  نهادها را نیز در این مسیر  با خود همراه کند.

فهرست دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر در سایت جهت دریافت کمک های نقدی حامیان

https://bemehrbani.com/album

نوشته های مرتبط