توانمندسازی-مادران جهرم

از آنجا که گروه هدف موسسه دارالاکرام دانش آموزان مستعدی هستند که به دلیل نداشتن سرپرست موثر وارد چرخه فقر شده و محرومیت اقتصادی آنها را در معرض ترک تحصیل قرار داده است، توانمندسازی این دانش آموزان و خانواده های آنها بسیار مورد اهمیت است.

چنان که بسیاری از این خانوارها مادر سرپرست هستند و ایجاد منبع درآمدی برای خانواده که موجب خروج آنها از فقر مطلق گردد، می تواند برای همیشه آنها را از حمایت سازمان های حمایتی بی نیاز سازد.

بنابراین با توجه به آمارهای موجود در خصوص زنانه شدن فقر توانمندسازی زنان اهمیت بیشتری خواهد داشت. هم اکنون بسیاری از سازمان های مردم نهاد طرح های توانمندسازی را درپیش گرفته اند. در حوزه توانمندسازی دانش آموزان جلوگیری از ترک تحصیل آنها و ایجاد امکانات مهارت آموزی در حوزه های مختلف می تواند آینده آنها را تا حدودی تضمین نماید.

توانمندسازی زنان نیز از دو طریق میسر می شود: اول، حذف عواملی که مانع فعالیت زنان می شود و دوم، افزایش توانایی و قابلیت آنان. سارا لانگه، یکی از نظریه پردازان در امور زنان، معتقد است که برای توانمندسازی زنان باید پنج مرحله را که به ترتیب شامل رفاه، دسترسی، آگاهی، مشارکت و کنترل می باشد، طی کرد.

البته امروزه اتخاذ سیاست های دیگری علاوه بر آموزش نیز می تواند در توانمندسازی زنان مؤثر باشد. مسایلی از قبیل رفع تبعیض در بازار کار، دسترسی یکسان به منابع مالی، برخورداری از حق مالکیت قانونی، مشارکت احتمالی نهادهای دیگر در نگهداری کودکان و تقسیم کار در منزل می تواند امنیت مالی و پویایی اجتماعی زنان را افزایش دهد.

دلیل اصلی پایین بودن سهم درآمدی زنان در ایران، پایین بودن نرخ مشارکت آنان حتی در مقایسه با کشورهای در حال توسعه مانند عراق، عربستان، پاکستان و امثالهم است که پایین ترین نرخ های مشارکت زنان را در سطح دنیا است.

البته عواملی چون قوانین ارث، تبعیض در دستیابی به مناصب بالاتر شغلی و درآمدی و دسترسی کمتر به انواع سرمایه و اعتبارت، در پایین بودن سهم درآمدی، بدون تأثیر نبوده است.

موسسه خیریه دارالاکرام در راستای توانمندسازی مادران شهر جهرم اقدام به راه اندازی اولین مرکز کارآفرینی خود با کمک همیاران در قالب کارگاه خیاطی نموده است.

این کارگاه در شهریور ماه ۹۶ افتتاح گردیده است. مادران علاقه مند می توانند در این مکان آموزش خیاطی ببینند و در صورتی که خیاط باشند می توانند اقدام به دوخت و فروش لباس نمایند.

نوشته های مرتبط