از سازمان های مردم نهاد چه می دانید؟

روز جهانی سازمان های مردم نهاد(سمن ها)

27 فوریه مطابق با 8 اسفندماه، روز جهانی سازمان های مردم نهاد نامیده شده است. سازمان های مردم نهاد، اغلب سازمان های غیردولتی مستقلی هستند که بودجه خود را از راه کمک های مردمی تامین می کنند. زمان شکل گیری سازمان های غیردولتی به تاسیس سازمان ملل در سال 1945 بازمی گردد. در ادامه نیز فرایند جهانی سازی در قرن بیستم، به تعمیق و گسترش این سازمان ها کمک کرد.

سازمان ها و معاهدات بین المللی مانند سازمان تجارت جهانی، بیش از پیش بر منافع موسسات مالی بزرگ تمرکز یافته بودند، لذا تعادل بخشیدن به این روند، مستلزم تاسیس سازمان هایی با رویکرد و تاکید بر موضوعات بشردوستانه و در نهایت کمک به توسعه پایدار  بود. بدین ترتیب سازمان مردم نهاد غیردولتی یا NGO شکل گرفت.

بانیان موسسه دالاکرام

سازمان های مردم نهاد (NGOs ) ، طیف وسیعی از نهادهای مدنی غیردولتی را در برمی گیرد که توسط مردم شکل یافته و با مشارکت و همکاری آنها به فعالیت خود ادامه می دهد. امروزه سمن های متعددی با موضوعات و زمینه های متنوعی در سطح محلی، ملی و بین المللی در سراسر جهان به فعالیت می پردازند.

عضویت داوطلبانه، برخورداری از اهداف غیرانتفاعی مانند کمک به افراد کم برخوردار، ارائه خدمات آموزشی، امدادی، رفاهی، خیریه و بسیاری موارد دیگر از جمله مهم ترین زمینه های فعالیت این سازمان هاست.

روز 27 فوریه فرصتی فراهم می آورد تا سازمان های مردم نهاد از هر گوشه و کنار دنیا، به تبادل و اشتراک دانش و تجربیات خود بپردازند. هم چنین این روز برای آموزش افراد در سراسر جهان فرصتی فراهم می کند تا آنها  به درک شفاف تری از سمن ها در سطح ملی و بین المللی دست یابند و افراد بیشتری با این موسسات، و اقدامات و فعالیت های شان آشنا شوند.

روز جهانی سازمان های مردم نهاد، نمادی بین المللی است که تلاش ها و دستاوردهای این سازمان ها را به نمایش می گذارد. در این روز افراد در سراسر جهان با فعالیت های داوطلبانه و اهمیت و ضرورت های آن بخوبی آشنا شده و برای اقدام به کارهای داوطلبانه برای کمک به نیازمندان تشویق می شوند.

کمک داوطلبانه به جامعه

از همه مهم تر این که با استفاده از فرصتی که این روز جهانی در اختیار قرار می دهد سمن ها می توانند به بحث و تبادل نظر ذرباره موضوعاتی بپردازند که فعالیت های آن ها را تحت الشعاع قرار می دهد و بتوانند با همکاری و مشارکت سایر نهادها به حل مشکلات چندجانبه بپردازند.

نهادهای مردمی در سراسر دنیا می توانند به بهانه روز جهانی سازمان های غیرانتفاعی، به پاره ای اقدامات تبلیغاتی دست بزنند. از جمله این که به منظور آشنایی و آموزش دانش آموزان و دانشجویان با موضوع نهادهای مردمی (از خیریه های محلی گرفته تا جنبش های بین المللی)، می توانند با همکاری مدارس و دانشگاه های محلی، مراسم مناسبتی برگزار کنند.

در اقدامی دیگر نیز می توانند به منظور افزایش آگاهی عموم، با سازماندهی فعالیت هایی مانند ارسال پیام های آنلاین، تلویزیونی، رادیویی، خبرنامه، رزونامه های محلی یا پیامک ، از فعالیت های خود افراد جامعه را مطلع سازند. دسترسی آنلاین به کودکان نیازمند را اینجا ببنید.

هم چنین می توانند با برگزاری مراسم ویژه این روز، به افزایش آگاهی افراد جامعه و هم چنین جذب سرمایه و جلب مشارکت مردمی کمک نمایند. بدین ترتیب با برگزاری این مراسم مناسبتی، امکان تبادل ایده ها و دستاوردهای این نهادها نیز به آسانی فراهم و راه برای همکاری های آتی هموار می شود.

موسسه خیریه و عام المنفعه دارلاکرام

جای دارد حال که صحبت از سازمان های مردم نهاد و روز جهانی سمن ها به میان آمد، اندکی در مورد دارالاکرام، ویژگی ها و برخی فعالیت های آن مطالبی را در اختیار خوانندگان و علاقه مندان قرار دهیم.

مجوز موسسه خیریه

دارالاکرام  از جمله نهادهای مردمی غیردولتی مستقل، غیرانتفاعی، غیرسیاسی و فرامذهبی است که نزدیک به دو دهه در زمینه حمایت تحصیلی از دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر سراسر کشور به فعالیت مستمر پرداخته است. این نهاد مردمی بدون حمایت های مالی دولتی تنها با  کمک های مردمی فعالیت می کند.

دارالاکرام طبق اصل منشور اخلاقی موسسه، از انجام هرگونه فعالیت های اقتصادی و سودآور منع شده است و لذا حمایت ها و مشارکت های مردمی است که طی این سال ها دارالاکرام را در تحقق  اهداف و رسالت اش که همان حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل و پیشگیری از روند رو به افزایش بازماندگی کودکان از تحصیل است، یاری و همراهی نموده است.

موسسه دارالاکرام تاکنون با برپایی کمپین های متعددی از جمله کمپین “کلاس شیشه ای”، سعی در جلب و مشارکت هرچه بیشتر حمایت های مردمی نموده است و در آینده نزدیک نیز در نظر دارد با برگزاری کمپین دانش آموزی، در اقدامی مبتکرانه دانش آموزان کشور را به حمایت از همسالان خویش ترغیب و تشویق نموده و از اوان کودکی و نوجوانی، آنان را با مفاهیم امور خیریه و داوطلبانه آشنا سازد.

راه اندازی کلاس شیشه ای

بدین ترتیب، “هر دانش آموز به مثابه یک موسسه خیریه”، مصداق پیدا خواهد کرد.

آشنایی مختصر با چند موسسه خیریه غیرانتفاعی معتبر ایران و جهان:

  1. انجمن حمایت از حقوق کودکان(Society for Protecting the Rights of Child): این موسسه مردم نهاد در سال 1373 با هدف حمایت از حقوق کودکان در برابر انواع آزار و خشونت آغاز به کار کرد.
  2. محک: موسسه خیریه ای که در سال 1370 با هدف حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تاسیس شد. این موسسه در سه حوزه خیریه، درمان و تحقیقات فعالیت می کند.
  3. موسسه خیریه زنجیره امید: این موسسه با همکاری جمعی از پزشکان فوق تخصص اطفال دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف ارائه خدمات درمانی و پزشکی به کودکان کم برخوردار در سال 1386 تاسیس شد.
  4. بنیاد بین الملل مراقبت از کودکان در کانادا: این سازمان به حمایت از کودکان قربانی برده داری جنسی در کشورهای در حال توسعه آسیا، افریقا و آمریکای لاتین مبادرت می نماید.
  5. روستای کودکان اس او اس در اتریش: سال تاسیس این سازمان توسعه بین المللی به سال 1949 باز می گردد. ماموریت آن حفاظت از منافع و حقوق کودکان در سراسر جهان است.

همان گونه که ملاحظه می کنید حوزه فعالیت برخی از این موسسات، در سطح ملی و برخی دیگر در سطح فراملی و بین المللی است.

نوشته های مرتبط