سوال و جواب کاربران

سوالات متداول قبل از پرداخت هزینه کمک تحصیلی

 سوالات متداول کاربران در خصوص حمایت تحصیلی موسسه دارلاکرام

سوال از شما، پاسخ از ما

1.آیا از کودکان بدسرپرست نیز حمایت می شود؟

حضور فیزیکی هر پدری دلیل بر حمایت از کودک نیست. بسیاری از پدران به علت اعتیاد حتی کودک آزاری می کنند. تکلیف آنها چیست؟

پیش از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که ما در دارالاکرام از واژه هایی چون “کودک بدسرپرست” که با حفظ کرامت انسانی افراد منافات دارد پرهیز کرده و از اصطلاح “فاقد سرپرست موثر” استفاده می کنیم. یکی از معیارهای اصلی اعطای بورسیه به دانش آموزان، فاقد سرپرست موثر بودن آنان است. به بیان دیگر، در صورت فوت یا از کار افتادگی پدر به دلیل کهولت سن یا بیماری و ناتوانی وی برای کار کردن، یا طلاق والدین و سرپرستی کودک از سوی مادر، که در هر سه مورد مادر توان تامین مایحتاج ضروری خانواده را نداشته باشد، دانش آموز فاقد سرپرست موثر محسوب شده و این دانش آموزان نیازمند واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در موسسه دارالاکرام است.

 

2. آیا موسسه، کودکان استثنایی را نیز مورد حمایت قرار می دهد؟

هدف اصلی موسسه اعطای بورسیه به دانش آموزان توانمند و مستعدی است که به دلیل مشکلات اقتصادی امکان ادامه تحصیل برای شان میسر نیست، دچار افت تحصیلی شده یا در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند. لذا کودکان ناتوان جسمی یا ذهنی واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از سوی موسسه نیستند.

 

3. در صورتی که کودکی نتوانست در مراحل تحصیل، امتیاز تعیین شده از سوی دارالاکرام را کسب کند، آیا برای حرفه آموزی مورد حمایت قرار می گیرد؟ اگر بله، چگونه؟

موسسه از طریق ارتباط با مراکزی چون مراکز فنی حرفه ای، سعی در توانمندسازی دانش آموزان دارد و تمامی دانش آموزانی که در منطقه محل سکونت شان نمایندگی فنی حرفه ای مستقر باشد می توانند با معرفی نامه موسسه از امکانات این مراکز برخوردار شوند.

 

4. چه تضمینی وجود دارد که این موسسه رنگ و بوی سیاسی و مذهبی به خود نگیرد؟

در مفاد منشور دارالاکرام، قید شده است که این موسسه، غیرانتفاعی، غیراقتصادی، غیر دولتی و فرامذهبی است. تاکید بر غیرسیاسی، فرامذهبی و غیراقتصادی بودن از آن رو در منشور گنجانده شده است تا دارالاکرام تحت هیچ شرایطی از اهداف خود دور نشده و از آرمان های خویش عدول نکند. ضمن آن که همه فعالیت های فوق از متولیان رسمی در جامعه برخوردار است و ضرورتی ندارد تا موسسه ای خیریه در این زمینه ها فعالیت کند. لذا یکی از افتخارات موسسه از بدو تاسیس تاکنون، پایبندی به اصول بوده، هست و خواهد بود. شاید بتوان گفت نحوه عملکرد و فعالیت های موسسه طی نزدیک به دو دهه خود بهترین گواه بر این مدعاست.

 

5. نحوه شناسایی دانش آموزان نیازمند چگونه است؟

کاربران و افراد مختلف با ورود به سامانه آنلاین به مهربانی، در بخش معرفی دانش آموزان مستعد تحصیل، نام و اطلاعات مربوط به دانش آموز مورد نظر را ثبت می کنند. معلمان و مدیران مدارس به علت آشنایی کامل با وضعیت زندگی دانش آموزان، بیشترین میزان همکاری را با موسسه در این زمینه دارند. پس از آن لازم است همیاران معتمد ما در هر منطقه که قبلا اطلاعات و مدارک آنها در سامانه ثبت و صلاحیت آنها از سوی موسسه تایید شده است، وارد پنل کاربری خود شده و دانش آموزانی را که در منطقه فعالیت آنها ثبت نام شده اند، مشاهده نماید. این همیاران پس از برقراری تماس با خانواده ها و انجام بازدید از منازل، در صورتی که دانش آموزی واجد شرایط مورد نظر موسسه باشد، او را تایید و نسبت به پذیرش وی اعلام نظر خواهند کرد. سپس دومین همیار نیز پس از بررسی نهایی، مورد پذیرش شده را تایید می کند و بدین ترتیب دانش آموز وارد چرخه تصویب بورسیه موسسه می شود.

 

6. مشکلات معیشتی خانواده که بر تحصیل کودکان تاثیر می گذارد، چگونه در موسسه پیگیری می شود؟

پس از تایید دانش آموز در کمیته تصویب خواهی موسسه، یک مددکار مورد تایید که بومی منطقه زندگی دانش آموز باشد به وی اختصاص داده می شود. مددکار از این پس مسئول رسیدگی به امور مربوط به دانش آموز و خانواده اش بوده و موظف است طی برنامه و زمان بندی های مشخص، با دانش آموز در ارتباط باشد و از نزدیک مسائل مربوط به دانش آموز را اعم از وضعیت تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی، معیشتی، بهداشتی، درمانی، خانوادگی و غیره رصد کند و سپس مشکلات و نیازهای دانش آموز و خانواده اش را شناسایی و در نرم افزار ثبت نماید. سپس در جلسات، تصمیمات لازم جهت چگونگی رفع آن نیازها اتخاذ می شود. اعلام نتیجه نهایی و تصمیمات اتخاذ شده به دانش آموز و خانواده اش را نیز مددکار برعهده دارد.

7. آیا موسسه فقط کودکان تهران را تحت پوشش قرار می دهد یا در سراسر کشور از کودکان حمایت می کند؟

موسسه دارالاکرام با 21 شعبه در 60 شهر کشور( تا خردادماه 99) فعالیت و از دانش آموزان مساعد فاقد سرپرست موثر در سطحی ملی حمایت می کند. طی سال های گذشته، کودکان و نوجوانان بسیاری از تهران و شهرهای اطراف مورد حمایت قرار گرفته اند. از محمد شهر و ماهدشت تا اسلامشهر و رباط کریم. با توجه به راه اندازی نرم افزار به مهربانی به عنوان بستری یکپارچه برای ارائه خدمات به دانش آموزان مناطق کم برخوردار در سراسر کشور، امکان معرفی و دریافت خدمات دانش آموزان از مرزهای جنوب تا شمال، و از شرق تا غرب کشور به آسانی و در کوتاه ترین زمان فراهم شده است.

 

8. هزینه های موسسه چگونه تأمین می شود؟

موسسه دارالاکرام، موسسه ای غیرانتفاعی، غیرتجاری و غیر اقتصادی است که طبق منشور اخلاقی از فعالیت اقتصادی منع شده است و تنها منبع درآمد آن کمک های مردمی شامل حامیان و بانیان  حقیقی و حقوقی است. حامیان حقوقی ما، مراکز غیردولتی و خصوصی، و  حامیان حقیقی ما نیز اشخاص حقیقی هستند. سامانه آنلاین به مهربانی نیز که تحت مدیریت موسسه دارالاکرام فعالیت می کند از این قاعده مستثنی نیست.

 

9. آیا برای شناسایی کودکان با سایر نهادها از قبیل کمیته امداد و سازمان بهزیستی یا دیگر سازمان ها ارتباط دارید؟

اگر منظور ارتباط سازمانی باشد، پاسخ این سوال منفی است. موسسه فرهنگی دارالاکرام نهادی مردمی و کاملا غیر دولتی است و با هیچ مرکز دولتی ارتباط سازمانی ندارد و کاملا مستقل فعالیت می کند. شناسایی کودکان نیز از طریق همیاران بومی انجام می شود.

 

10. بورسیه به چه معناست؟

به کمک هزینه تحصیلی که به دانش آموزان واجد شرایط اعطا می شود بورسیه می گویند. دانش آموزانی که مشکلات اقتصادی شان مانع ادامه تحصیل آنان شده، یا دچار افت تحصیلی شده و در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند، مبالغی به صورت ماهانه به عنوان بورسیه به حساب شخصی آنها واریز می شود. این مبلغ بر اساس مقطع تحصیلی، معدل و دستاوردهای دانش آموز محاسبه شده و می تواند متغیر باشد. در کنار این بورسیه، دانش آموز و خانواده اش از خدمات پنج گانه ای چون خدمات فرهنگی، آموزشی، معیشتی، بهداشتی و درمانی نیز بهره مند می گردند. بهترین راه های کمک به تحصیل دانش آموزان نیازمند را اینجا بخوانید.

 

11. نحوه پرداخت بورسیه به دانش آموزان چگونه است؟

محاسبه مبلغ بورسیه بر اساس جدول بورسیه صورت می گیرد. میزان مبلغ بورسیه ارتباط مستقیم با معدل، مهارت ها و توانایی های ورزشی، علمی  دانش آموز یا مواردی از این قبیل دارد. به عبارت دیگر، هرچه دانش آموز با تلاش بیشتر درس بخواند و معدل بالاتری کسب کند، مبلغ بورسیه نیز افزایش می یابد. در صورتی که دانش آموز بتواند در یک زمینه خاص هنری، ورزشی یا هر زمینه ای در سطح مدرسه یا منطقه، امتیاز و رتبه ای کسب کند، در صورت ارائه مدارک و مستندات این دستاوردها به موسسه، بر مبلغ بورسیه وی افزوده می گردد. بدین ترتیب، دانش آموز ترغیب می شود در طول ترم تحصیلی با تلاش بیشتر درس بخواند و بر اساس علاقه و توانمندی هایی که دارد جهت کسب موفقیت و رتبه تلاش کند. برای مقاطع مختلف تحصیلی، نحوه محاسبات و جداول بورسیه نیز متفاوت است.

 

12. برای تدریس و پیوستن به گروه آموزشی موسسه چگونه باید اقدام کرد؟

با مراجعه به سامانه آنلاین به مهربانی، گزینه ” می خواهم همیار باشم ” را از میان نقش هایی که می توانید در به مهربانی داشته باشید انتخاب کنید. در بخش بعدی لازم است  اطلاعات شخصی خود را در فرم  مربوطه تکمیل کنید. سپس جهت نحوه و زمینه همکاری با شما تماس گرفته می شود. راه های ارتباطی با موسسه عبارت اند از:

سامانه آنلاین به مهربانی      https://bemehrbani.com

سایت دارالاکرام                  https://darolekram.com

شماره تماس دفتر ستاد        8999 8808 021 داخلی 110

 

13. آیا نمونه های موفقی در بین دانش آموزان وجود دارد که فارغ التحصیل شده باشند؟

بله، برخی از دانش آموزان ما موفق به ورود به دانشگاه شده و در حین تحصیل نیز جذب بازار کار شده اند. این افراد با توجه به این که به استقلال مالی دست یافته اند، خود نیز  به عنوان حامی با ما همکاری داشته و از دانش آموزان موسسه حمایت مالی می کنند.

 

14. آیا راهی برای اطلاع از چگونگی انجام فعالیت های موسسه و نتایج حاصل از آن وجود دارد؟

گزارش تمام فعالیت ها و اخبار  موسسه در سایت  موسسه به آدرس www.darolekram.com منتشر می شود. ضمنا گزارش مربوط به هر دانش آموز اعم از واریز مبلغ بورسیه ماهانه، دریافت کارنامه و معدل، امکانات و خدمات ارائه شده به دانش آموز و شرایط وی، ماهانه از طریق پیامک و ایمیل ارسال و در پنل کاربری حامیان در نرم افزار قرار می گیرد.

 

15. میانگین مبلغ حمایت از یک دانش آموز چقدر است؟

همان طور که در بخش انتخاب دانش آموز در پرونده های دانش آموزان قابل مشاهده است، مبلغ بورسیه دانش آموزان به دلیل تفاوت مقطع تحصیلی، معدل و امتیازات آنها متفاوت است. حامی نیز می تواند تأمین کل یا بخشی از بورسیه یک یا چند دانش آموز را برعهده بگیرد.

 

16. آیا از سوی مراجع عظام جهت اعطای وجوهات شرعی برای موسسه مجوز صادر شده است؟

از آن جا که موسسه وابسته به کمک های مردمی است و با توجه به این که مراجع عظام نیز اغلب از طریق مردم وجوهات شرعی را دریافت می کنند، دریافت وجوهات شرعی برای تأمین هزینه های بورسیه، تحت مجوز مراجع ذی ربط بلامانع است.

 

17. مبلغ بورسیه دانش آموزان چگونه به دست آنها می رسد؟

برای هر یک از دانش آموزان به نام خود آنها یک حساب بانکی افتتاح و مبلغ بورسیه هر ماه به همان حساب واریز می شود. حق برداشت این مبلغ تا زمان رسیدن وی به سن قانونی با سرپرست وی است. طبیعی است که این مبلغ بورسیه به افزایش سطح درآمد خانوار کمک می نماید.

 

18. اگر کودک تحت حمایت، وضعیت تحصیلی مناسبی نداشته باشد، آیا حمایت قطع می شود؟

برای هر مقطع تحصیلی شرط معدل خاصی مد نظر قرار گرفته شده است. دانش آموز باید در طول ترم تلاش نماید تا معدل خود را به حد تعیین شده یا بالاتر برساند. پیش از این نیز توضیح داده شد که هر چه دانش آموز بیشتر و بهتر درس بخواند و معدل بهتری کسب کند، مبلغ بورسیه وی نیز افزایش می باید. اما اگر به هر دلیلی وی نتواند معدلش را به حد نصاب برساند، یک ترم به وی فرصت داده می شود تا جبران کند. از طرفی، دلایل عدم موفقیت وی توسط مددکار به دقت مورد بررسی قرار می گیرد. مددکار و واحدهای مربوطه تلاش می کنند مشکلاتی را که مانع موفقیت دانش آموز شده است، با تدابیری مناسب برطرف نمایند. با انجام این تدابیر، چنان چه دانش آموز در ترم بعدی نیز هم چنان نتواند به حد نصاب دست پیدا کند، موضوع وی در هیئت مدیره موسسه مطرح می شود و در صورت موافقت اعضا، یک ترم دیگر نیز به وی فرصت داده می شود. در غیر این صورت بورسیه قطع می شود.

 

19. آیا دانش آموز مورد حمایت برای حامی مشخص می شود؟

بله. حامی با مراجعه به سامانه آنلاین به مهربانی می تواند با انتخاب گزینه حمایت از دانش آموز، به دانش آموزان منتظر بورسیه دست پیدا کند. این بخش حاوی اطلاعات مختصری از وضعیت زندگی و بیوگرافی دانش آموز یا خانواده وی است. این دانش آموزان واجد شرایط دریافت بورسیه هستند که در حال حاضر حامی ندارند. حامی می تواند در این بخش بنا بر تمایل شخصی، یک یا چند دانش آموز را مورد حمایت قرار بدهد.

https://bemehrbani.com/album

سامانه آنلاین به مهربانی

20. چگونگی نظارت بر روند درس خواندن و ادامه تحصیل دانش آموزان بورسیه شده را شرح دهید.

موسسه با همکاری جمعی از مددکاران حرفه ای بر امور مختلف دانش آموزان خود نظارت می کند. مددکاران موسسه بانوانی با تحصیلات مرتبط و تجربه و پیشینه کاری در امور فرهنگی و آموزشی هستند و مسئولیت اصلی رسیدگی به امور دانش آموزان و خانواده های آنان را برعهده دارند.

 

21. وضعیت موسسه از نظر ثبت سازمانی چگونه است؟

موسسه فرهنگی دارالاکرام، در سال 1380 با شماره 13542 به ثبت رسمی رسید و با هدف اعطای بورسیه تحصیلی به دانش آموزان واجد شرایط به فعالیت پرداخت. دارالاکرام در حال حاضر با برخورداری از 19 شعبه در بیش از 50 شهر کشور به فعالیت می پردازد. در پی گسترش فعالیت ها درتهران و سایر مناطق کشور، نرم افزار مجهز به مهربانی نیز از سال 1396 راه اندازی شد که تاکنون توانسته است به پیشبرد اهداف موسسه کمک های موثری بنماید.

22. آیا دانش آموزان بورسیه شده موظف به استرداد کمک های موسسه یا کمک به موسسه برای تداوم فعالیت ها هستند؟

خیر. پس از شناسایی دقیق دانش آموز واجد شرایط، با وی قرارداد بورسیه منعقد می شود. در این قرار داد او تعهد اخلاقی می دهد که پس از کسب استقلال مالی، خود به عنوان همیار یا حامی با حوسسه همکاری نماید. لیکن به هیچ وجه اجباری در این زمینه وجود ندارد و هرگونه هزینه ای که صرف امور مربوط به دانش آموز و خانواده اش شده است، استرداد نمی شود. یکی از مسائل بسیار مهم برای مسئولین موسسه، حفظ کرامت و منزلت افراد است. لذا انعقاد قرار داد و اخذ تعهد نامه اخلاقی جهت حفظ همین کرامت است. بدین ترتیب دانش آموز برای موفقیت تحصیلی خویش خود را موظف دانسته و بیشتر تلاش خواهد کرد تا در آینده در صورت تمکن مالی، به افرادی مشابه خود، کمک کند. هم اکنون حامیانی با موسسه همکاری دارند که برخی از آنها زمانی خود تحت حمایت قرار داشتند اما اکنون خود حامی دانش آموز دیگری با شرایط مشابه هستند و بسیار از این بابت احساس خرسندی و رضایت دارند.

 

23. شرایط سنی بورسیه شدگان چیست؟

دانش آموزان از مقطع پیش دبستانی می توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. ملاک اصلی برای پرداخت بورسیه، تحصیل است. دانش آموزان در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه در صورتی که واجد شرایط باشند می توانند بورسیه شوند. کودکان زیر 6 سال که مدرسه نمی روند بورسیه نمی شوند.

 

24. آیا امکان مشاهده عکس دانش آموز وجود دارد؟

پس از این که حامی حمایت دانش آموزی را برعهده بگیرد، عکس دانش آموز برای حامی قابل مشاهده خواهد بود.

 

25. امکان تغییر دادن دانش آموز مورد حمایت وجود دارد؟

بله، در صورتی که بخواهید دانش آموز دیگری را مورد حمایت قرار دهید، باید ابتدا انصراف از پرداخت دانش آموز قبلی را اعلام و سپس دانش آموز دیگری را طبق روال حمایت کنید.

 

26. منظور از پرداخت غیرآنلاین چیست؟

در صورت میسر نبودن واریز وجه به صورت آنلاین و حمایت از دانش آموزان از طریق سامانه، می توانید با مراجعه به بانک و با استفاده از عابر بانک، نسبت به واریز وجه مربوطه به حساب موسسه اقدام کرده و مشخصات سند پرداخت را در نرم افزار ثبت نمایید.

 

27. آیا حامی می تواند با دانش آموز ملاقات کند؟

با هماهنگی قبلی با مسئولین مربوطه، ملاقات در محل شعبه با دانش آموز امکان پذیر است. هنگامی که حامی دانش آموزی را جهت حمایت می پذیرد، موسسه شرایطی را فراهم می کند تا حامی بتواند تحت ضوابطی با دانش آموز دیدار نماید.

 

28. آیا من که ساکن تهران هستم حتما باید دانش آموز تهرانی انتخاب کنم؟

خیر، هیچ گونه محدودیتی در انتخاب شهر یا استان مورد نظر وجود ندارد و شما می توانید دانش آموز یا دانش آموزانی را از هر نقطه از کشور انتخاب کرده و مورد حمایت قرار دهید.

 

نوشته های مرتبط